» آرشیو اخبار » اتریوم در اثبات سهام: راهنمای جامع مرج
اتریوم در اثبات سهام: راهنمای جامع مرج

اتریوم در اثبات سهام: راهنمای جامع مرج

3 مرداد 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در ۱۵ جولای ۲۰۲۲ (۲۴ تیر ۱۴۰۱) تیم بیکو، توسعه‌دهنده هسته اتریوم، ۱۹ سپتامبر(۲۸ شهریور) را به عنوان تاریخ آزمایشی برای  فعال‌سازی مرج در شبکه اصلی اتریوم و مهاجرت به اثبات سهام پیشنهاد کرد.

به این ترتیب، اتریوم آخرین تغییرات را برای ارتقای مورد انتظار خود انجام می‌دهد که به ماینینگ اثبات کار خود پایان دهد.

درون مرج اتریوم: چرا بلاکچین شماره ۲ به اثبات سهام مهاجرت می‌کند؟

اتریوم (ETH) در چند قدمی مرج قرار دارد و این به معنی انتقال از اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) است. قرار است بزرگ‌ترین شبکه قراردادهای هوشمند در منابع کارآمدتر، فراگیرتر و سازگارتر با محیط زیست باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

چرا مرج به صورت کلی برای بلاکچین اتریوم (ETH) و حوزه وب ۳ بسیار مهم است؟

 مرج اجماع اثبات کار (PoW) را با اثبات سهام (PoS) جایگزین می‌کند که با آن یکپارچگی شبکه اتریوم (ETH) توسط استیک کنندگان به جای ماینرها ایمن می‌شود.

 این اولین مورد در تاریخ رمزارزها است که در آن یک پروتکل جریان اصلی به طور اساسی طراحی اجماع خود را تغییر می‌دهد.

 مرج اتریوم قبلاً در شبکه‌های آزمایشی Kovan و Sepolia فعال شده است. فعال سازی Goerli  آخرین تمرین قبل از شبکه اصلی خواهد بود.

 اثبات سهام (PoS) انرژی کمتری مصرف می‌کند، آثار کربن شبکه را کاهش می‌دهد و آن را غیرمتمرکزتر می‌کند.

 هنگامی که انتقال به اثبات سهام اتریوم (ETH) انجام شد، مهاجرت به سمت شاردینگ (Sharding) گام بعدی خواهد بود.

مشخصات اتریوم برای اثبات سهام برای اولین بار (که اتریوم ۲.۰ نیز نامیده می‌شود، اما توسعه دهندگان اتریوم در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ توصیه کردند از استفاده از این نام خودداری کنید) بیش از دو سال پیش رونمایی شد.

اتریوم چیست؟

اتریوم (ETH) اولین بلاکچین (شبکه غیرمتمرکز) با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است که شبکه اصلی آن در جولای سال ۲۰۱۵ (تیر ۱۳۹۴) راه‌اندازی شد. اتریوم (ETH) توسط تعدادی از توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال اختراع شد که ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) و گاوین وود(Gavin wood)  از شناخته شده‌ترین آن‌ها هستند.

اتریوم (ETH) برای رفع نقصان‌ها و نقاط ضعف اصلی بیت کوین (BTC) و دیگر ارزهای دیجیتال اولیه در نظر گرفته شده بود. بیت کوین (BTC)، لایت کوینLTC))، XRP و تمام ارزهای دیجیتال نسل اول فقط برای انتقال ارزش مناسب بودند.

اتریوم (ETH) خود را به عنوان یک کامپیوتر غیرمتمرکز همه منظوره معرفی کرد. قراردادهای هوشمند آن (برنامه‌های نرم افزاری روی سالیدیتی) در هزاران برنامه غیرمتمرکز استفاده می‌شود: پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT)، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین و غیره.

رمز ارز بومی اتریوم، اتر یا ETH نام گذاری شده است. اتر بزرگ‌ترین آلتکوین بازار است و فقط بیت کوین (BTC) با ارزش بازار بیشتر، از آن پیشی می‌گیرد.

اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام (PoS) کلاسی از الگوریتم‌های اجماع بلاکچین است که در آن ولیدیتورها قبل از اضافه کردن بلوک بعدی به زنجیره رای می‌دهند.

اثبات سهام به لطف دلایلی همچون کارایی منابع، سازگاری با محیط زیست و پارامترهای غیرمتمرکز بهتر یک پیشرفت نسبت به الگوریتم اثبات کار در نظر گرفته می‌شود.

برای پیوستن به سهام، نیازی به خرید تجهیزات ماینینگ گران قیمت نیست. سیستم های اثبات سهام (PoS) مبتنی بر زنجیره و مبتنی بر BFT می‌باشند.

سیستم‌های اثبات سهام در عملیات‌های خود به استیک کنندگان متکی هستند؛ به این معنی که هر ولیدیتور باید توکن‌های خود را استیک کند تا تعهد خود را به یکپارچگی پروتکل تضمین کند. تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ رقیب اتریوم یعنی کاردانو (ADA) بزرگ‌ترین سیستم اثبات سهام می‌باشد.

به این ترتیب برای پیوستن به اثبات سهام اتریوم، یک علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال باید حداقل ۳۲ اتریوم (ETH) یا تقریباً ۵۰ هزار دلار را استیک کند.

تا دو ماه قبل از انتشار شبکه اصلی اثبات سهام اتریوم مقدار 13,125,461 اتریوم یا بیش از ۲۰.۶ میلیارد دلار در “قرارداد سپرده” آن قرار دارد.

اتریوم، مرج را فعال می‌کند: مهم‌ترین به روز رسانی برای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

به طور دقیق اتریوم (ETH) حرکت خود به سمت اثبات سهام را در دسامبر۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) با راه‌اندازی قراردادهای سپرده و فعال‌سازی Beacon Chain که یک مکانیزم هماهنگی ساده اثبات سهام (PoS) می‌باشد را آغاز کرد و در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، کل ساختار ولیدیشن آن به اثبات سهام (PoS) منتقل خواهد شد.

اصول پایه‌ای مرج

مرج در هسته خود رویه‌ای است که لایه اجرایی تراکنش‌های موجود اتریوم (ETH) شبکه اصلی اتریوم (ETH) که ما از سال 2015 می‌شناسیم و دوست داشته‌ایم را با Beacon Chain به عنوان لایه اجماع جدید پیوند می‌دهد.

در حال حاضر، لایه اجماع اکوسیستم ماینرهای اثبات کار (PoW) است که Beacon Chain این مشکل را حل خواهد کرد.

اتریوم در اثبات سهام: راهنمای جامع مرج

بنابراین Beacon Chain با قراردادهای سپرده که منبع تمام اتریوم‌هایی که برای استیکینگ اختصاص داده شده‌اند است به شبکه اصلی اتریوم (ETH) تزریق می‌شود.

Beacon Chain مسئول پردازش تمامی داده‌های شبکه از جمله موجودی حساب‌ها، تراکنش‌ها و غیره خواهد بود.

Beacon Chain موتور تولید بلوک خواهد بود و ولیدیتورهای اثبات سهام مسئول پردازش اعتبار تمامی تراکنش‌ها و بلوک‌های پیشنهادی خواهند بود. سیستم جدید همزمان تمام تاریخچه تراکنش‌های اتریوم قدیمی (ETH) را حفظ خواهد کرد.

شبکه آزمایشی مرج

برای اطمینان از انتقال راحت به اجماع اثبات سهام (PoS) توسعه دهندگان اصلی اتریوم (ETH) مرج را در تعدادی از شبکه‌های آزمایشی بسته و عمومی فعال کردند. از دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) علاقه مندان به اتریوم (ETH) مشخصات مرج را در شبکه‌های آزمایشی هدفمند Kintsugi و Kiln آزمایش کرده‌اند.

Kiln و Kintsugi هر دو به طور ویژه برای آزمایش کردن انتقال اتریوم (ETH) به اثبات سهام راه اندازی شدند. در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ آن‌ها به توسعه دهندگان اجازه دادند تا مشکلات همگام سازی را شناسایی کرده و آخرین اقدامات را در کدبیس (codebase) پس از مرج انجام دهند.

همچنین توسعه دهندگان یک مکانیسم کاملاً جدید شدو فورک (shadow fork) را هنگام آزمایش‌های مرج امتحان کردند.

در سه ماهه دوم تا سوم سال ۲۰۲۲ اترین‌ها (ethereans) مرج را در شبکه‌های آزمایشی عمومی Ropsten و Sepolia فعال کردند. شبکه آزمایشی Goerli در آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) ادغام خواهد شد.

جدول زمانی مرج

در ادامه می‌توانید جدول زمان‌بندی مهم‌ترین رویدادها در مسیر انتقال اتریوم (ETH) را مشاهده کنید:

۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ (۹ تیر ۱۳۹۴): اتریوم (ETH) در شبکه اصلی بر اساس اجماع اثبات کار راه اندازی شد

سه ماهه دوم ۲۰۱۹: توسعه دهندگان اتریوم (ETH) کسپر (Casper) را به عنوان یک پیاده سازی سطح بالا برای نحوه انتقال بلاکچین به اثبات سهام (PoS) پیشنهاد کردند

اوایل مارس ۲۰۲۰(اسفند ۱۳۹۸): ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به همراه نویسندگان، گسپر (GASPER) که پیاده‌سازی پیشرفته‌تری از Beacon Chain است را منتشر کرد

۲۰ نوامبر ۲۰۲۰(۳۰ آبان ۱۳۹۹): قرارداد سپرده اتریوم ۲.۰ با حداقل سهام ۳۲ اتریوم راه اندازی شد. اترین‌ها شروع به تزریق نقدینگی کردند

۱ دسامبر ۲۰۲۰(۱۱ آذر ۱۳۹۹): Beacon Chain به عنوان شبکه موازی با شبکه اصلی اتریوم (ETH) راه اندازی شد

۲۸ اکتبر ۲۰۲۱(۶ آبان ۱۴۰۰): Beacon Chain به نسخه‌ی Altair ارتقا یافت و قیمت اتریوم به بالاترین حد خود رسید

سه ماهه اول ۲۰۲۲: اتریوم (ETH) مرج را در شبکه‌های آزمایشی Kintsugi و Kiln پیاده‌سازی کرد، شدو فورک‌ها به آرامی فعال شدند.

ژوئن-جولای ۲۰۲۲(تیر- مرداد ۱۴۰۱): مرج اتریوم (ETH) در شبکه‌های آزمایشی عمومی Ropsten و Sepolia فعال شد.

۱۵ جولای ۲۰۲۲(۲۴ تیر ۱۴۰۱): فعال سازی مرج در شبکه اصلی به طور آزمایشی برای اواسط سپتامبر (شهریور) توسط تیم بیکو برنامه ریزی شد.

گام بعدی مرج

هنگامی که ارتقای مرج در شبکه اصلی منتشر و اتریوم (ETH) بر اساس اثبات سهام (PoS) اجرا شود، به‌روزرسانی شانگهای اولین هارد فورک آن در اجماع جدید خواهد بود.

شانگهای برخی از جنبه‌های UX/UI را تغییر می‌دهد، EVM را ارتقا می‌دهد و هزینه‌های گس را برای کاربران نهایی کاهش می‌دهد.

همچنین اجرای بومی عملیات BLS توسط ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) اضافه خواهد شد.

و آخرین نکته که اهمیت آن کمتر از باقی نیست؛ این است که در ماه‌های آینده اتریوم (ETH) به احتمال زیاد شاردینگ را فعال خواهد کرد.

این بلاکچین به شبکه‌ای از شاردها یا زنجیره‌های جانبی به هم پیوسته تقسیم می‌شود. بر خلاف پروتکل نیر (Near) و هارمونی (Harmony) این به‌روزرسانی عملکرد و توان عملیاتی شبکه اصلی اتریوم (ETH) را بهبود می‌بخشد.

آیا مرج بر قیمت اتریوم تاثیر می‌گذارد؟

از آنجایی که مرج اساسی‌ترین ارتقا برای توکنومیک اتریوم (ETH) و حتی در حوزه فناوری محسوب می‌شود، بسیاری از هولدرهای اتریوم و سرمایه گذاران بالقوه می‌خواهند بدانند که مرج آیا به نوعی بر قیمت اتریوم تأثیر می‌گذارد یا خیر.

اتریوم در اثبات سهام: راهنمای جامع مرج

به طور معمول هر ارتقای بزرگ، یک عامل کوتاه مدت قدرتمند برای قیمت آلتکوین‌ها است. علاوه بر این، با انتقال اتریوم (ETH) به اثبات سهام، هولدرهای اتریوم انگیزه خواهند داشت تا سرمایه خود را برای استیکینگ قفل کنند. این به نوبه خود فشار فروش را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

حرف آخر

اتریوم (ETH) که بزرگ‌ترین شبکه قراردادهای هوشمند می‌باشد، در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۸ شهریور ۱۴۰۱) با فعال سازی شبکه اصلی مرج اجماع اثبات کار را با اجماع اثبات سهام جایگزین خواهد کرد.

این به‌روزرسانی نتیجه سه سال تلاش‌های توسعه و تحقیقاتی توسط توسعه‌دهندگان اتریوم (ETH) و یکی از مهم‌ترین تغییرات فنی در کل تاریخ ارزهای دیجیتال است.

استخراج اتریوم (ETH) با استیکینگ به عنوان راهی برای افزودن بلوک‌ها در شبکه اصلی جایگزین خواهد شد.

مهاجرت به اثبات سهام اتریوم (ETH) را سازگار با محیط‌ زیست و در منابع کارآمدتر و نسبت به تلاش‌های متمرکز انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

مترجم: سروش محمدی

منبع: U.Today

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×