» آرشیو اخبار » کاردانو، یکی از شبکه‌های برتر استیکینگ
کاردانو

کاردانو، یکی از شبکه‌های برتر استیکینگ

13 آذر 1401 4

کاردانو با ارزش بازار استیکینگ 8 میلیارد دلاری خود، پس از اتریوم به عنوان بزرگ‌ترین شبکه استیکینگ، در رتبه دوم قرار گرفته است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سورج (Sooraj)، محقق سرشناس حوزه رمزارزها، در یک رشته توییت توضیح داده است که چه چیزی کاردانو (Cardano) را از سایر زنجیره‌های اثبات سهام، از جمله اتریوم متمایز می‌کند. همانطور که می‌دانید، در اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور)، بلاکچین اتریوم با راه‌اندازی هاردفورک مِرج (Merge)، از اجماع اثبات کار به اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر موضع داد.

استیکینگ کاردانو

سورج در توییتر خود نوشت:

تبلیغات جام جهانی قطر

«اینجا اعدادی را داریم که با آن تعداد کل کیف‌پول‌های فردی مشارکت‌کننده در مکانیسم استیکینگ کاردانو و اتریوم را  با هم مقایسه می‌کنیم. کاردانو از این نظر، 14 شرکت‌کننده بیشتر دارد.»

بر اساس داده‌های استیکینگ ریواردز (staking rewards)، کاردانو با ارزش بازار استیکینگ 8 میلیارد دلاری خود، پس از اتریوم به عنوان بزرگ‌ترین شبکه استیکینگ، در رتبه دوم قرار گرفته است. گفتنی است که ارزش دارایی‌های استیک شده اتریوم به چیزی در حدود 21 میلیارد دلار می‌رسد.

جزئیاتی در مورد دو بلاکچین برتر اتریوم و کاردانو

به گفته سورج، پنج معیار اصلی، کلید موفقیت یک بلاکچین مبتنی بر پروتکل اجماع سهام هستند. این پنج معیار عبارتند از نسبت استیکینگ، توزیع اولیه سکه، ضریب ناکاموتو (MAV)، تعداد کل نودهای اعتبارسنجی و کیف پول‌های شخصی که در استیکینگ شرکت می‌کنند.

در درجه اول دو معیار جهت ارزیابی مشارکت در استیکینگ وجود دارد که عبارتند از: نسبت استیکینگ و تعداد کیف پول‌های فردی که در آن مشارکت دارند.

در مورد کاردانو، سپرده‌گذاران این حق را دارند که انتخاب کنند که اعتبارسنجی‌های خود را شخصاً اجرا کنند یا حتی آدا (ADA) را به اعتبارسنجی‌های ترجیحی خود واگذار نمایند. از آنجایی که کاردانو هیچ دوره زمانی برای قفل کردن دارایی‌ها ندارد، می‌توان آن را هر زمان که بخواهید مجدداً سپرده‌گذاری کنید.

این درحالی است که پاداش استیکینگ و رمزارزهای اتر (ETH) در شبکه اتریوم قفل می‌شوند و امکان برداشت آنها وجود ندارد. زمان برداشت دارایی‌ها برای ارتقای آتی شبکه، یعنی هاردفورک شانگهای (Shanghai)، برنامه‌ریزی شده است. به همین ترتیب، استیکینگ نیز به ارائه دهندگان متمرکز خدمات استیک مانند لایدو (Lido) و کوین‌بیس بستگی دارد.

به طور کلی، دو نوع نود (گره) اتریوم وجود دارد: نودهایی که می‌توانند بلوک‌ها را پیشنهاد کنند و نودهایی که این قابلیت را ندارند. شمار نودهایی که بلوک‌ها را پیشنهاد می‌کنند در اتریوم اندک بوده و به منابع اقتصادی مانند اتریوم استیک‌شده نیاز دارند.

سایر نودها در این شبکه، که بخش غالب نودها را نیز تشکیل می‌دهند، نیازی به تخصیص منابع اقتصادی نداشته و هیچ بلوکی را پیشنهاد نمی‌کنند، اما همچنان نقش مهمی در امنیت شبکه ایفا می‌نمایند. از نظر میزان مشارکت کل رمزارزهای موجود در گردش در استیکینگ، که تحت عنوان “نسبت استیکینگ” شناخته می‌شود، کاردانو از نسبت 71 درصدی برخوردار است، در حالی که این عدد در مورد اتریوم به حدود 13 درصد می‌رسد.

تعداد کل کیف‌پول‌های استیک شده در کاردانو را می‌توان با تعداد کل «سپرده‌گذاران منحصربه‌فرد» در اتریوم مقایسه کرد. در این زمینه کاردانو 14 برابر بیشتر از اتریوم مشارکت دارد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: u.today

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×