» ارز دیجیتال » 2 اندیکاتور کلیدی قیمت اتریوم چه چیزی را نشان می‌دهند؟
قیمت اتریوم

2 اندیکاتور کلیدی قیمت اتریوم چه چیزی را نشان می‌دهند؟

26 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با وجود اینکه قیمت اتریوم هر لحظه ممکن است به زیر 1000 دلار سقوط کند، اما داده‌ها نشان می‌دهند که تریدرها در حال باز کردن پوزیشن‌های لانگ هستند.

قیمت اتریوم (ETH) در طول 29 روز گذشته هیچ گاه نتوانسته روی سطح قیمتی 1400 دلار بسته شود و در این مدت در یک محدوده نسبتاً باریک 150 دلاری معامله شده است. آنچه از شواهد پیداست، در حال حاضر شکستن حمایت 1250 دلاری و مقاومت 1400 دلاری برای نمودار قیمت این رمزارز بسیار دشوار به نظر می‌رسد؛ این در حالی است که اتریوم، 2 ماه پیش با قیمت 2000 دلار معامله می‌شد. محدوده فعلی نمودار قیمت اتریوم، به خوبی نوسان بالای رمزارزها را نشان می‌دهد.

از یک طرف سرمایه‌گذاران خاطرجمع هستند، زیرا اتر در حال حاضر 50 درصد بالاتر از سطح حداقلی 880 دلاری 18 ژوئن (28 خرداد) معامله می‌شود؛ اما از طرف دیگر قیمت اتریوم همچنان 65 درصد با سقف تاریخی 7 ساله این شبکه فاصله دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در طرف دیگر ماجرا، بزرگترین رقیب اتریوم یعنی بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) قرار دارد که در 6 اکتبر (14 مهر) مورد یک سوءاستفاده میان زنجیره‌ای قرار گرفت. این سوءاستفاده 568 میلیون دلاری باعث شد تا زنجیره هوشمند بایننس (BNB Smart Chain) به طور موقت تمام تراکنش‌های این شبکه را متوقف کند؛ این در حالی است که در حال حاضر بالغ بر 5.4 میلیارد دلار سپرده‌های قراردادهای هوشمند در این شبکه نگهداری می‌شوند.

اتر از ماه سپتامبر تاکنون 14 درصد نسبت به رمزارزهای قراردادهای هوشمند شبکه‌های رقیب، عملکرد ضعیف داشته است؛ این بدان معنی است که در این دوره اتر 14 درصد از بایننس چین بی‌ان‌بی (BNB)، کاردانو (ADA) و سولانا (SOL) عقب افتاده است؛ هر چند ارزش کل سرمایه قفل شده (TVL) اتریوم در این دوره 9 درصد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که مشکلات شبکه اتریوم بر قیمت اتریوم تاثیر منفی گذاشته است؛ رسیدن میانگین کارمزد تراکنش‌ها به 3 دلار، بزرگترین مقصر در این میان به شمار می‌آید.

قیمت اتریوم

تریدرها باید به داده‌های بازار مشتقات اتر نگاه کنند، در این صورت می‌توانند بفهمند که نهنگ‌های بازار و بازارسازان عمدتاً به دنبال چه پوزیشن‌های هستند.

2 اندیکاتور کلیدی قیمت اتریوم نشان‌دهنده چه هستند؟

اندیکاتور انحراف دلتا 25% نشان می‌دهد که تریدرهای حرفه‌ای برای محافظت از جهت نمودار قیمت (صعودی یا نزولی) حاضرند بیش از حد هزینه ‌کنند. به عنوان مثال اگر تریدرها انتظار صعود قیمت اتریوم را داشته باشند، اندیکاتور انحراف بازار آپشن‌ها به بالای سطح 12 درصد مایل می‌شود. از طرف دیگر، هیجان عمومی منعکس‌کننده یک انحراف منفی 12 درصدی است.

قیمت اتریوم

از دید افراد غیر حرفه‌ای هر چه این شاخص بالاتر باشد، تریدرها تمایل کمتری به محافظت از ریسک نزولی دارند. این اندیکاتور از 19 سپتامبر (28 شهریور) یعنی زمانی که مقدار آن به زیر 10 درصد رسید، همواره نشان‌دهنده وجود ترس در بازار بوده است. در آن روز نمودار قیمت اتریوم به طور موقت به پایین‌ترین سطح اصلاح هفتگی خود (28 درصدی) رسید؛ در آن تاریخ حمایت 1250 دلاری پس از چندین بار آزمایش، بالاخره به یک حمایت قوی تبدیل شد.

داده‌های نسبت لانگ به شورت نشان می‌دهند که تریدرها در حال اضافه کردن پوزیشن‌های لانگ هستند. نسبت خالص پوزیشن‌های لانگ به شورت تریدرهای برتر، نقش عوامل خارجی را که ممکن است صرفاً بر بازارهای آپشن تاثیر بگذارند را مستثنی می‌کند.

با تجمیع پوزیشن‌ها در معاملات اسپات و قراردادهای آتی دائمی و سه ماهه، راحت‌تر می‌توان متوجه شد که تریدرهای حرفه‌ای تمایل به نزول بازار دارند یا صعود آن. با توجه به اینکه گاهاً تمایزهای روش‌شناختی بین مبادلات مختلف دیده می‌شود، به همین دلیل ناظران باید به جای تمرکز بر روی ارقام مطلق، تغییرات را زیر نظر داشته باشند.

قیمت اتریوم

داده‌های بایننس افزایش اندکی را در نسبت لانگ به شورت نشان می‌دهند. نسبت لانگ به شورت در فاصله بین 13 تا 17 اکتبر (21 تا 25 مهر) اندکی افزایشی بوده، زیرا در این مدت رقم این اندیکاتور از 1.04 به 1.07 افزایش یافته است. این بدان معنی است که تعداد تریدرهایی که معتقد به صعود هستند، اندکی افزایش پیدا کرده است.

از طرفی داده‌های صرافی هیوبی (Huobi) الگوی پایداری را نشان می‌دهند، زیرا اندیکاتور لانگ به شورت در تمام مدت نزدیک به 0.98 بوده است. در صرافی اوککس (OKX) شرایط کمی متفاوت است، زیرا رقم این اندیکاتور در 13 اکتبر (21 مهر) به 0.72 سقوط کرد، در حالی که به لطف پوزیشن‌های شورت، این رقم در حال حاضر دوباره به سطح 1 برگشته است.

از این رو می‌توان با توجه به اندیکاتور لانگ به شورت، گفت که تریدرهای برتر این سه صرافی از زمان آزمایش سطح حمایتی 1300 دلاری، همواره در حال افزایش موقعیت‌های لانگ بوده‌اند.

انحراف و لوریج (leverage) برای حفظ حمایت 1250 دلاری حیاتی هستند

قیمت اتریوم

با وجود افزایش 12 درصدی قیمت اتریوم از زمان سقوط آن به سطح 1185 دلار در 13 اکتبر (21 مهر)، هیچ گونه تغییر قابل توجهی در پوزیشن‌های معاملات مشتقات تریدرهای حرفه‌ای مشاهده نمی‌شود. از طرف دیگر معامله‌گران مشتقات با توجه به اینکه اندیکاتور انحراف همچنان بالای سطح آستانه 10 درصد باقی مانده است، از این ترس دارند که نمودار قیمت اتریوم به زیر سطح 1250 دلار بیاید.

اگر نهنگ‌های بازار و بازارسازان شدیداً به اصلاح قیمت اتر معتقد باشند، اعتقاد آنها در نسبت لانگ به شورت تریدرهای برتر بازار منعکس می‌شود.

از این رو سرمایه‌گذاران باید به دقت هر دو معیار را زیر ذره‌بین قرار دهند. در صورتی که اندیکاتور انحراف دلتا 25% روی 18 درصد باقی بماند و نسبت لانگ به شورت بالای 0.8 باشد، سطح 1250 دلار همچنان به عنوان یک سطح حمایتی قوی عمل خواهد کرد. در واقع این اندیکاتورها شاخص خوبی برای بررسی احساسات تریدرهای برتر بازار هستند و با درصد بالایی روند قیمت را به درستی پیش‌بینی می‌کنند.

مترجم:‌ خاطره باقری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×