» آرشیو اخبار » ایران تجهیزات توقیف شده استخراج بیت کوین را به ماینرها بازگرداند
استخراج

ایران تجهیزات توقیف شده استخراج بیت کوین را به ماینرها بازگرداند

14 دی 1401 4

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ایران شروع به بازگرداندن برخی از تجهیزات استخراج بیت کوین کرده است که در بازرسی مزرعه‌های زیرزمینی کریپتو کشف و ضبط شده بودند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ایران، برخی از سخت‌افزارهای ضبط شده از مزرعه‌های استخراج غیرقانونی کریپتو را آزاد کرده است. مدیر ارشد اجرایی آن توضیح داد که این آژانس توسط دادگاه های جمهوری اسلامی موظف به انجام این کار است، جایی‌که ماینرهای بدون مجوز به عنوان علت اصلی کمبود برق در کشور مقصر شناخته شده اند.

به گزارش روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تریبون، دادگاه‌های ایران به این امر دستور داده اند: «در حال حاضر، حدود 150,000 واحد تجهیزات ماینینگ کریپتو در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال است، که بخش بزرگی از آنها پس از احکام قضایی آزاد خواهد شد. ماشین ها به تازگی برگردانده شده اند.»

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) باید پیشنهاداتی را برای به‌کارگیری تجهیزات ماینینگ بدون آسیب رساندن به شبکه سراسری ارائه کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

ایران در تیرماه 1398 استخراج رمزارزها را قانونی کرد، اما از آن زمان تاکنون عملیات مینت کوین (Coin Minting) را در چندین نوبت به دلیل کمبود برق در تابستان و زمستان که مصرف برق افزایش می‌یابد، متوقف کرده است. همچنین با افرادی که خارج از قانون استخراج کرده اند، برخورد قانونی شده است.

شرکت‌هایی که می‌خواهند به صورت قانونی استخراج کنند، موظف هستند از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز استخراج و مجوز واردات دریافت کنند. دستگاه ها باید مورد تأیید سازمان استاندارد ایران باشند و ماینرها موظف به پرداخت هزینه برق با نرخ صادراتی هستند.

در ایران، استخراج کریپتو با استفاده از گاز طبیعی یا برقی که برای مصارف دیگری مانند تولید، کشاورزی و… در نظر گرفته شده، غیرقانونی است. با این وجود، تأسیسات ماینینگ زیرزمینی که با انرژی ارزان‌تر و یارانه‌ای تأمین شده‌اند، افزایش زیادی داشته است، تا با دور زدن مجوزهای قانونی از پرداخت تعرفه‌های بسیار بالاتر اجتناب کنند.

در چند سال گذشته، شرکت توانیر، برق هر تأسیسات غیرقانونی را قطع کرده، تجهیزات آنها را مصادره و مدیران آنها را به دلیل خسارات وارده به شبکه توزیع ملی برق جریمه کرده است.

از سال 1398، شرکت توانیر 7200 مزرعه استخراج کریپتو غیرمجاز را پیدا و تعطیل کرده است. در خرداد سال 1401، این اداره متعهد شد که اقدامات شدیدی را علیه ماینرهای کریپتو بدون مجوز انجام دهد که طبق برآوردهای قبلی، 3.84 تریلیون ریال (16.5 میلیون دلار) برق یارانه‌ای مصرف کرده‌اند.

آزادسازی ریگ های ماینینگ در حالی صورت گرفته که دادستان کل مخالف این اقدام بود، تا زمانی که مجلس ایران قانونی را برای رسیدگی به موضوع استخراج غیرقانونی تصویب کند. در مرداد ماه، دولت مجموعه‌ای از مقررات جامع در حوزه کریپتو را تصویب و در شهریور صدور مجوز شرکت‌های استخراج را تحت چارچوب نظارتی جدید آغاز کرد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Bitcoin.com

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×