» ارز دیجیتال » تحلیل » بررسی ریسک فروش ماینرهای بیت کوین – 7 آذر
بیت کوین

بررسی ریسک فروش ماینرهای بیت کوین – 7 آذر

7 آذر 1401 6

نگاه دقیق‌ تر به ارتباط میان قیمت بیت کوین و ورود سرمایه شرکت های ماینینگ بیت کوین به صرافی‌های ارزهای دیجیتال همیشه برای معامله گران خرد اهمیت داشته است. در این مقاله تلاش شده است که وضعیت ماینرها و فشار فروش آنها در شرایط سخت بازار کنونی بررسی شود.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، نگاه دقیق‌ تر به ارتباط میان قیمت بیت کوین و ورود سرمایه شرکت های ماینینگ بیت کوین به صرافی‌های ارزهای دیجیتال همیشه برای معامله گران خرد اهمیت داشته است. در این مقاله تلاش شده است که وضعیت ماینرها و فشار فروش آنها در شرایط سخت بازار کنونی بررسی شود. مشخصاً وقتی استخرهای بزرگ استخراج، ارزهای استخراج شده خود را وارد صرافی‌ها ‌کنند، بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارد.

برای بررسی وضعیت حال حاضر ماینرهای بیت کوین می توان شاخص های زیر را بررسی کرد:

هش‌ ریت

در نمودار زیر می توان دید که هش‌ ریت شبکه از 12 نوامبر با سرعت زیادی کاهش پیدا کرده و به کمترین میزان خود در دو ماه اخیر رسیده است. این به ما نشان می دهد که علیرغم کاهش جزئی در قیمت انرژی و هزینه های ماینینگ، شرکت‌های ضعیف‌تر از نظر توان عملیاتی در حال خارج شدن از شبکه هستند، زیرا ماینینگ بیت کوین با این قیمت‌ها برایشان به صرفه نیست.

تبلیغات جام جهانی قطر
هش ریت شبکه بیت کوین
هش ریت شبکه بیت کوین

زمان ساخت یک بلوک در شبکه بیت کوین

نمودار زیر نشان می دهد که میانگین زمان ساخت بلوک ها در شبکه بیت کوین رشد چشمگیری داشته، و این منطقی است؛ چرا که هش‌ ریت شبکه بیت کوین افت داشته است. در حال حاضر، زمان ساخت یک بلوک به 11.35 دقیقه رسیده، که از 10 دقیقه زمانِ تعریف شده، کمی بیشتر است. بنابراین انتظار می رود که در هفته آتی، که سختی شبکه بیت کوین به طور اتوماتیک تنظیم می شود، میزان آن کاهش یابد تا زمان ساخت یک بلاک به 10 دقیقه کاهش پیدا کند. بالطبع، با کاهش سختی، پاداش استخراج هم بیشتر می شود.

زمان ساخت یک بلاک بیت کوین
زمان ساخت یک بلاک بیت کوین

در آمد ماینرها

برای بررسی درآمد ماینرها، کافیست به نمودار زیر توجه کرد تا متوجه شویم که در چند روز اخیر افت چشمگیری داشته و به کمترین میزان طی یک و نیم سال اخیر رسیده است.

درآمد ماینرهای بیت کوین
درآمد ماینرهای بیت کوین

بررسی اجزای درآمدی ماینرها

 درصد درآمد فی از درآمد کل

اگر اجزای درآمد را بررسی کنیم می توان دریابیم که فی شبکه کاهش یافته است و این نشانگر کاهش فعالیت تراکنشی در شبکه است.

نمودار درصد در آمد فی از درآمد کل
نمودار درصد درآمد فی از درآمد کل

درآمد ماینرها از پاداش بلوک

درآمد ماینرها از جوائز بلاک
درآمد ماینرها از پاداش بلاک

شاخص پوئل

شاخص پوئل نیز کاهش یافته و به کمترین میزان طی شش ماه اخیر رسیده است. بطور کلی ورود شاخص پوئل به محدوده سبز، نشاندهنده فشار هزینه ای زیاد روی ماینرهاست. در واقع کاهش شاخص تا حد زیادی پتانسیل تسلیم شدن بعضی از شرکت‌های ماینینگ را افزایش می دهد. ممکن است بعد از ورود شاخص پوئل به محدوه سبز، برخی از شرکت‌های ضعیف‌تر دست به فروش مقداری از ذخایر بیت کوین خود زده تا فشار درآمدی ناشی از کاهش شدید قیمت بیت کوین را جبران کنند. البته معامله گران باید مدنظر داشته باشند که ورود شاخص به محدوده سبز تنها 4 5 بار در تاریخچه بیت کوین رخ داده است و اتفاقاً کاهش شدید این شاخص باعث پیدایش فرصت‌های بی‌نظیر خرید برای معامله گران بلند مدت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شاخص به مقاله شاخص پوئل رجوع کنید.

شاخص پوئل
شاخص پوئل

بررسی موجودی ماینرها

موجودی ماینرها در 2 روز گذشته با افت همراه بوده و به کمترین میزان خود در تقریباً یک سال اخیر رسیده است. این نشان می دهد که صنایع استخراج بیت کوین در این مدت مقداری از ذخایر خود را برای جبران هزینه ها فروخته‌اند.

موجودی ماینرها
موجودی ماینرها

حجم انتقال های بیت کوین توسط ماینرها

در نمودار زیر می توان مشاهده کرد که در چند روز گذشته، هر روز بالای 1000 بیت کوین از سوی ماینرها وارد صرافی شده است. ولی روز گذشته این مقدار کم شده است. اگر این ورودی های زیاد به صرافی از سوی ماینرها همچنان ادامه یابد، فشار فروش زیاد شده و ریسک کاهش قیمت بیت کوین افزایش می یابد.

تعداد انتقال بیت کوین توسط ماینرها به صرافی ها
تعداد انتقال بیت کوین توسط ماینرها به صرافی ها

نتیجه گیری

در حال حاضر، شاخص‌های فوق نشانگر فشار زیاد روی ماینرهاست. بنابراین ریسک تسلیم شدن و افزایش فشار فروش از سوی ماینرها و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت وجود دارد. از طرف دیگر شاخص پوئل در محدوده سبز وارد شده است؛ تاریخچه بیت کوین نشان داده است که اگر چه هنوز شاخص به کف محدوده سبز نرسیده، اما ورود این شاخص به محدوده سبز نشانگر محدوده های نزدیک به کف قیمت بیت کوین است و فرصت سرمایه گذاری بلند مدت را فراهم می نماید. البته معامله‌گران خرد بهتر است مدت زمان حضور در این منطقه را در دوره های مختلف نزولی بازار با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین زمان‌های خرید را با لحاظ کردن مدیریت ریسک، خرید پله ای و  بهره گیری از تحلیل تکنیکال ارزیابی کنند. مثلا، یکی از ملاحظات معامله‌گران زمانیست که شاخص پوئل به کف محدوده سبز رسیده باشد و زمان حضور در این محدوده نیز در حد دوره‌ های قبل باشد.

در هر حال، معامله گران باید آمار کلان اقتصادی را هم برای بررسی ریسک‌های بازار در نظر داشته باشند. این شرایط شامل موارد بسیاری از جمله تغییرات نرخ سود فدرال رزرو، شاخص های تورم و رکود در آمریکا و اروپا، قیمت نفت، و وضعیت جنگ روسیه و اوکراین است. در صورتی‌که وضعیت کلان اقتصادی بهبود یابد، با صعود بازارهای مالی بالطبع بازار رمزارزها نیز صعودی خواهد شد و فشار فروش ماینرها نیز از بین می رود. نهایتاً، این شرایط بهبود یافته، به صورت اثر دومینویی باعث تغییر روند کنونی بازار می شود.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×