» آرشیو اخبار » روزهای قرمز صنعت ماینینگ بیت کوین قصد تمام شدن ندارد
بازار خرسی ماینینگ بیت کوین

روزهای قرمز صنعت ماینینگ بیت کوین قصد تمام شدن ندارد

19 آذر 1401 5

از آنجا که انتظار می‌رود بازار نزولی ماینینگ بیت کوین بر اساس روندهای گذشته همچنان ادامه یابد، شرکت‌های ماینینگ بیشتری با فشار و افت ارزش سهام مواجه خواهند شد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، صنعت ماینینگ، ستون اصلی اکوسیستم بیت کوین (BTC) به شمار می‌رود و بازده ماینرها، می‌تواند بینشی کلی در مورد حرکات قیمت این رمزارز و سلامت بخش گسترده‌تری از بازار کریپتو را در اختیار ما قرار دهد.

آنچه به وضوح قابل مشاهده است، این است که ماینرهای بیت کوین در طول بازار نزولی کنونی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. برای نمونه، بلاک استریم (Blockstream)، یکی از ماینرهای پیشروی بیت کوین اخیراً با تخفیفی 70 درصدی، توانسته است کمی سرمایه جمع‌آوری کند.

فعالیت‌های استخراج کنونی، با اندکی اختلاف، شباهت‌های زیادی با بازارهای خرسیِ تاریخی بیت کوین دارد. در ادامه این متن، با هم بررسی خواهیم کرد که این وضعیت، برای چرخه فعلی بیت کوین به چه معناست.

تبلیغات جام جهانی قطر

احتمال تداوم بازار خرسی فعلی بر اساس چرخه‌های قبلی

سود حاصل از فرایند ماینینگ بیت کوین را می‌توان با درنظر گرفتن درآمد ماینر به ازای هر کیلووات ساعت (kWh) اندازه‌گیری کرد. به گفته جاران ملرود (Jaran Mellerud)، تحلیلگر شرکت هش‌ریت ایندکس (Hashrate Index) و محقق و مشاور استخراج بیت کوین، مشخصه یک بازار خرسی برای صنعت ماینینگ بیت کوین، وجود یک دوره درآمد پایدار کمتر از 0.25 دلار به ازای هر کیلووات ساعت انرژی است. او بر اساس این استدلال، استفاده از کارآمدترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین در بازار را محاسبه می‌کند.

بازار نزولی 2018 نزدیک به یک سال به طول انجامید و درآمد ماینرها به ازای هر کیلووات ساعت را به کف 0.12 دلاری رساند. به دنبال این روند نزولی، یک بازار صعودی کوتاه شروع شد و تا بازار نزولی 2019 طول کشید.

به گفته ملرود، بازار نزولی 2019، افت درآمد کم سابقه‌ای را تا مرز 0.083 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در پی داشت و 463 روز ادامه یافت. در آن دوره قیمت بیت کوین به حدود 5 هزار دلار رسید.

طبق تحلیل ملرود از درآمد به ازای هر کیلووات ساعت، جدیدترین بازار نزولی ماینینگ، آوریل 2022 (اواسط فروردین) آغاز شده است. تا روز 8 دسامبر (17 آذر)، بازار نزولی فعلی به مدت 225 روز ادامه داشته و حداقل درآمد در این دوره به 0.108 دلار در هر کیلووات ساعت رسیده است. به دلیل قیمت بالای انرژی، این رقم نسبت به دوره‌های قبلی کاهش بیشتری را نشان می‌دهد.

درآمد ماینینگ بیت کوین
تاریخچه درآمد استخراج بیت کوین به ازای هر کیلووات ساعت؛ منبع: Hashrate Index

با مقایسه چرخه‌های نزولی استخراج فعلی، پیش‌بینی می‌شود قبل از چرخش بازار، حداقل 138 روز دیگر شاهد این بازار نزولی باشیم. تفاوت بین این دوره و چرخه‌های گذشته در این است که قبلاً، ماینرها بخش زیادی از هزینه‌های خود را شخصاً تامین می‌کردند، در حالی که اکنون، ماینرهای زیادی وجود دارند که هزینه رشد سریع خود را از طریق وام و بدهی تأمین می‌کنند.

افت ارزش سهام شرکت‌های ماینینگ

سهام شرکت‌های ماینینگ بیت کوین در زمان اوج خود یعنی در بازار صعودی 2021، به ارزش تجمعی بالغ بر 17 میلیارد دلار رسید. این بازار صعودی علاقه سرمایه‌گذاران به این بخش را افزایش داد و منجر به رشد سهام ماینینگ از 2 میلیارد دلار در ماه نوامبر 2020 (آبان 99) تا سطوح مذکور شد.

پس از رسیدن به اوج بازار صعودی 2021، سهام شرکت‌های ماینینگ ارزهای دیجیتال تحت فشار شدیدی قرار گرفت و بسیاری از آنها تا 90 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

سهام شرکت‌های ماینینگ
کل ارزش بازار سهام شرکت‌های ماینینگ بیت کوین؛ منبع: Hashrate Index

وام‌های هنگفتی که توسط شرکت‌های عمومی ماینینگ در بالاترین سطح قیمت بیت کوین گرفته شد، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام (Debt to Equity Ratio) بالایی را ایجاد کرد.

یکی از نمونه‌هایی که به خوبی میزان اتکای ماینرهای بیت کوین به وام و بدهی در طول یک بازار نزولی را نشان می‌دهد، شرکت استخراج رمزارز کور ساینتیفیک (Core Scientific) است. قبل از آغاز بازار نزولی ماینرها در ماه آوریل (فروردین)، نسبت بدهی به سرمایه در این شرکت ماینینگ تنها 0.6 بود. از زمان شروع بازار نزولی تاکنون، این رقم به بیش از 24.2  افزایش یافته است.

بدهی کور ساینتیفیک
نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام در شرکت ماینینگ کور ساینتیفیک؛ منبع: Hashrate Index

با توجه به اینکه انتظار می‌رود بازار نزولی ماینینگ بیت کوین بر اساس روندهای گذشته همچنان ادامه یابد، شرکت‌های ماینینگ عمومی بیشتری با فشار و افت ارزش سهام مواجه خواهند شد؛ چراکه همزمان با افزایش بدهی ماینرها، ممکن است سرمایه گذاران وحشت زده شده و باعث کاهش و رکود بیشتر قیمت در بازار سهام شوند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×