» ارز دیجیتال » تحلیل » افزایش تورم تولید کننده در دسامبر 2022
تورم

افزایش تورم تولید کننده در دسامبر 2022

19 آذر 1401 7

وزارت کار آمریکا دیروز داده های تورم شاخص قیمت تولید کننده را اعلام کرد. شاخص قیمت تولید کننده تغییر در قیمت کالاهای فروخته شده توسط تولیدکنندگان را اندازه گیری می کند. این شاخص، نشانگر اصلی تورم قیمت مصرف کننده است که در حقیقت میزان تورم کلی را نشان می دهد.

داده های ماه دسامبر در شاخص قیمت تولید کننده (PPI)

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شاخص قیمت تولید کننده (PPI) تغییر در قیمت کالاهای فروخته شده توسط تولیدکنندگان را اندازه گیری می کند. این شاخص، نشانگر اصلی تورم قیمت مصرف کننده (CPI) است که در حقیقت میزان تورم کلی را نشان می دهد؛ زیرا وقتی تولیدکنندگان برای کالاها و خدمات هزینه بیشتری می پردازند، احتمال بیشتری دارد که هزینه های بالاتر را به مصرف کننده منتقل کنند. نمودار زیر تورم قیمت مصرف کننده از سال 2012 تا نوامبر سال 2022 را نشان می دهد و خود این نمودار بیانگر وخامت وضعیت تورم در آمریکا نسبت به ده سال گذشته است.

PPI YoY Line Chart
PPI YoY Line Chart

در گزارش‌های ماهانه آمار اقتصادی، عدد بالاتر از حد پیش‌بینی شده به عنوان عامل صعودی برای شاخص دلار شناخته می شود، و در کل برای وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد کشور خوب نیست که همین امر عامل کاهنده برای بازارهای مالی و همچنین بازار رمزارزها است.

وزارت کار آمریکا روز جمعه گزارش داد که قیمت های عمده فروشی که همان شاخص قیمت تولید کننده است، در ماه نوامبر بیش از حد انتظار افزایش یافت؛ زیرا قیمت مواد غذایی زیاد شده بود و همین آمار امیدها مبنی بر کاهش تورم را کاهش داد.

تبلیغات جام جهانی قطر

شاخص بهای تولیدکننده -که نشان می‌دهد شرکت‌ها چقدر برای محصولات خود دریافت می‌کنند- 0.3 درصد نسبت به ماه گذشته و 7.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، که کندترین سرعت 12 ماهه از جولای سال 2021 بوده است. اقتصاددانان داو جونز (Dow Jones) قبلاً افزایش 0.2 درصدی را پیش بینی کرده بودند. نمودارهای زیر تورم شاخص بهای تولید کننده سالیانه (PPI YoY) و ماهیانه (PPI MoM) را نشان می دهد.

شاخص تورم تولیدکننده
PPI YoY
شاخص تورم تولید کننده ماه به ماه
PPI MoM

داده های شاخص Core PPI

شاخص Core PPI تغییر در قیمت فروش کالاها و خدمات فروخته شده توسط تولیدکنندگان را به استثنای مواد غذایی و انرژی اندازه گیری می کند.

این شاخص در برآورد ماهانه 0.4 درصد افزایش یافت، البته برآورد اقتصاددانان  0.2 درصد بود. بنابراین تورم سالانه آن 6.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، در حالی که این عدد در اکتبر 6.6 درصد بود.

نمودارهای زیر شاخص تورم بهای تولید کننده را به استثنای مواد غذایی و انرژی در دو مقیاس سالیانه (Core PPI YoY) و ماهیانه (Core PPI MoM) نشان می دهد.

Core PPI MoM
Core PPI MoM
Core PPI YoY
Core PPI YoY

وضعیت بازارها پس از انتشار خبر

قیمت بازار سهام پس از این گزارش سقوط کرد و این زمانی رخ داد که قبل تر، بعد از باز شدن بازار، قیمت گشایش سهم ها در وال استریت مثبت بود. متعاقباً، بازدهی اوراق خزانه بالاتر رفت.

در حال حاضر، بازارها توجه خود را به شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که قرار است صبح سه شنبه آمار آن منتشر شود و با دقت بیشتری تحت نظارت است، معطوف کرده اند. یک روز بعد، فدرال رزرو جلسه دو روزه خود را با اطلاعیه ای در مورد اینکه نرخ بهره در چه مسیری قرار دارد، جمع بندی کرده به پایان خواهد رساند.

داده‌های افزایشی تورم، فدرال رزرو را در مسیر افزایش نرخ بهره دیگری نگه خواهد داشت؛ احتمالاً افزایش 0.5 درصدی که آنرا را به محدوده هدف 4.25 تا 4.5 درصد برساند. سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا در تلاش برای فرو نشاندن تورم، نرخ‌ها را بالا و بالاتر برده اند. تورم سرسختانه ای که طی 18 ماه گذشته بسیار گسترش یافته و بعد از یک دهه آرامش، از خواب بیدار شده است. در شکل زیر نمودار نرخ بهره در ماههای گذشته و برآورد این نرخ در سال 2023 دیده می شود.

نرخ بهره فدرال رزرو
نرخ بهره فدرال رزرو
FED Fund Rate

 

جفری روچ، اقتصاددان ارشد در مؤسسه مالی LPL گفت: «افزایش ماهانه قیمت‌های تولیدکننده، نشان‌دهنده نیاز به ادامه سیاست‌های انقباضی است، هرچند با سرعت کمتر. در واقع قیف تورم در حال پاک شدن است و قیمت های مصرف کننده به آرامی به هدف بلندمدت فدرال رزرو نزدیک تر خواهد شد.»

در توضیح مفهوم “قیف تورم”، باید گفت که در شبکه تولید، شوک‌های ناشی از بخش‌های مستقل محدود به آن بخش‌ها نمی‌ماند، بلکه از طریق زنجیره قیمت‌گذاری نفوذ می‌کند. مفهوم “قیف تورم (Inflation Pipeline)” به این اثر آبشاری اشاره دارد.

شاخص احساسات مصرف کننده (UoM Inflation Sentiment)

شاخص احساسات مصرف کننده توسط دانشگاه میشیگان بررسی و تنظیم می شود. دانشگاه میشیگان این شاخص را بر اساس نظر سنجی تلفنی از 500 خانواده در این ایالت تنظیم می کند. این شاخص از دو بخشِ ویژگی‌های وضعیت اقتصادی کنونی (40% از شاخص) و چشم انداز به وضعیت اقتصادی آینده (60%) تشکیل شده است. در این تحقیق از شرکت کنندگان در مورد وضع مالی خانواده، وضعیت کلی اقتصاد و تغییرات احتمالی اقتصاد در آینده پرسیده می‌شود.

در تعریف ارتباط این شاخص با بازار مالی باید اذعان داشت که اعتماد مالی یک شاخص مهم برای هزینه های مصرف کننده است که کلیه فعالیت های اقتصادی را توضیح می دهد. شاخص احساسات هم رابطه مستقیمی با اعتماد مالی دارد. بنابراین این شاخص هم برای معامله‌گران اهمیت دارد.

یکی دیگر از خبرهای اقتصادی روز جمعه که برای معامله‌گران اهمیت دارد، شاخص احساسات مصرف کننده است، که بالاتر از حد انتظارات پیش بینی شده بود. این شاخص برطبق نظر سنجی دانشگاه میشیگان عدد 59.1 اعلام شد و نسبت به تخمین‌های داو جونز (Dow Jones) با عدد 56.5، کمی بیشتر بود. همچنین آمار جاری دانشگاه میشیگان در ماه دسامبر نسبت به آمار ماه نوامبر خود یعنی عدد 56.8 نیز افزایش داشت.

بنابراین، می توان گفت فعلاً تا اعلام آمار بعدی این شاخص در دو هفته آتی، احساسات مردم نسبت به وضعیت اقتصادی بهتر از ماه پیش است. در آمار تحقیقات دانشگاه میشیگان، انتظارات تورمی یک ساله مردم نیز کاهش یافته و به عدد 4.6 درصد رسید – 0.3 درصد کمتر از یک ماه قبل. هر دو داده برای معامله‌گران سیگنال مثبتی است.

شاخص موجودی انبارهای عمده فروشی و شرکت‌ها

در آمار اقتصادی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، موجودی انبارهای عمده فروشی در ماه اکتبر 0.5 درصد افزایش یافت که کمتر از برآورد 0.8 درصدی بود. در نمودار زیر داده های 20 سال گذشته کشور آمریکا نشان داده شده است. به‌طور کلی، افزایش موجودی ها زنگ خطری برای تورم است. در نمودار زیر به وضوح می توان دید که این آمار در دوره های تورم چقدر افزایش داشته است.

شاخص موجودی انبار عمده فروشان و شرکتها
Wholesale Inventories MoM

بررسی تورم بخش‌های مختلف اقتصاد در آمریکا

اگرچه نظرسنجی احساسات مصرف‌کننده خوش‌بینی‌هایی را در جبهه تورم ایجاد کرد، اما بازار بورس آمریکا بیشتر بر گزارش PPI متمرکز بود.

تورم خدمات در این ماه شتاب گرفت و عدد 0.4 درصد را ثبت کرد، در حالی‌که این عدد در ماه قبل 0.1 درصد بود. یک سوم این افزایش مربوط به بخش خدمات مالی است که قیمت‌ها در این بخش 11.3 درصد افزایش یافته بود. این تا حدودی با کاهش شدید در هزینه های حمل و نقل مسافران که 5.6 درصد کاهش داشت، جبران شده است. قابل یادآوری است که کاهش این بخش مدیون کاهش نسبی قیمت بنزین است.(بعد از بحران انرژی در اوایل سال جاری قیمت نفت حتی در مارس سال 2022 به 130 دلار هم رسیده بود.)

در بخش کالا، این شاخص تنها 0.1 درصد افزایش یافت، که کاهش شدیدی نسبت به رشد 0.6 درصدی اکتبر داشت. افزایش 38 درصدی قیمت سبزیجات در عمده فروشی‌ها به افزایش 3.3 درصدی شاخص بخش مواد غذایی کمک کرد که این افزایش البته کاهش 3.3 درصدی بخش انرژی را جبران کرد. قابل ذکر است که حتی با کاهش 6 درصدی قیمت بنزین، قیمت ها در چندین گروه غذایی بسیار بالاتر رفته است.

جفری روچ، اقتصاددان مؤسسه مالی LPL گفت: «افزایش شاخص قیمت مواد غذایی احتمالاً یک ناهنجاری است و لزوماً منعکس کننده تغییر در روند تورم نیست.»

در این وضع، حداقل افزایش قیمت ها از سرعتی که تورم را در بالاترین سطح خود قرار داده بود، کاهش یافته است. اما، این داده ها -که شاخص اصلی فشارهای قیمتی هستند- نشان می دهد که از بین بردن تورم می تواند یک کار طولانی باشد.

یک سال پیش، تورم PPI  یک درصد برای سنجش ماه به ماه و 10 درصد بر اساس سنجش سالانه افزایش داشت.

مایک لوونگارت (Mike Loewengart)، رئیس بخش ساخت سبدهای سرمایه گذری در شرکت مورگان استنلی گفت: «افزایش شاخص PPI، نشان داد که پدیده تورم چقدر چسبنده و الاستیک است و اینکه چقدر زمان می برد تا شاهد عادی شدن آن باشیم. اما، باید به خاطر داشته باشیم که در مقایسه با جایی که یک سال پیش بودیم، در مکان بهتری هستیم و در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.»

این سومین ماه متوالی بود که شاخص PPI در این حد افزایش داشت. با این نرخ افزایش ماهانه، در ماه مارس سال آینده، نسبت به اوج 11.7 درصدی در ماه مارس گذشته کاهش زیادی خواهیم داشت، اما این اعداد همچنان بسیار بیشتر از دوران قبل از کرونا، حداقل تا سال 2010 خواهد بود.

در کل، بدون احتساب مواد غذایی، انرژی و خدمات تجاری، PPI نسبت به ماه گذشته 0.3 درصد افزایش یافت و 4.9 درصد به صورت سالانه افزایش یافت که پایین‌ترین میزان از آوریل 2021 است. معامله گران بازارهای سهام و کریتوکارنسی در حال حاضر توجه خود را به شاخص قیمت مصرف کننده معطوف کرده اند که قرار است صبح روز سه شنبه هفته جاری منتشر شود. همچنین منتظر کنفرانس مطبوعاتی و نتیجه جلسه فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CNBC

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×