» ارز دیجیتال » سقوط 8 میلیارد دلاری حساب‌های بانک کریپتو سیلورگیت و کاهش بیش از 40 درصدی قیمت سهام آن
سیلورگیت

سقوط 8 میلیارد دلاری حساب‌های بانک کریپتو سیلورگیت و کاهش بیش از 40 درصدی قیمت سهام آن

17 دی 1401 7

در نتیجه کاهش بیش از 8 میلیارد دلاری سپرده‌های مرتبط با کریپتوکارنسی، سیلورگیت گفت که تلاش خواهد کرد تا با کاهش 40 درصدی نیروی کار خود، زیان‌ها را مهار کند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ارزش سهام بانک سیلورگیت (Silvergate Capital) که متمرکز بر رمزارزهاست، پس از گزارش کاهش شدید دارایی‌های مرتبط با رمزارزهایش در سه ماهه چهارم سال 2022 بیش از 40 درصد سقوط کرد. به طور کلی، ارزش سهام این بانک از زمان سقوط صرافی FTX در نوامبر 2022، 69 درصد کاهش یافته است.

شرکت سیلورگیت کپیتال روز پنجشنبه (5 ژانویه) از کاهش شدید سپرده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در سه ماهه چهارم خبر داد، زیرا سرمایه‌گذارانِ نگران از فروپاشی صرافی FTX بیش از 8 میلیارد دلار از سپرده‌های خود را خارج کردند و همین خروج دارایی ها، باعث سقوط بیش از پیش سهام این شرکت شد.

در نتیجه کاهش بیش از 8 میلیارد دلاری سپرده‌های مرتبط با کریپتوکارنسی، سیلورگیت گفت که تلاش خواهد کرد تا با کاهش 40 درصدی نیروی کار خود، زیان‌ها را مهار کند. همانطور که در گزارش رویترز توضیح داده شده، به نظر می رسد که گزارش اولیه درآمد سیلورگیت، سقوط صرافی ارز دیجیتال FTX را عامل کاهش سپرده های مشتریان از 11.9 میلیارد دلار در سپتامبر به 3.8 میلیارد دلار در پایان سه ماهه چهارم در ماه دسامبر می داند.

تبلیغات جام جهانی قطر

کاهش حسابهای سیلورگیت

سیلورگیت قبلاً گفته بود که هیچ وام یا سرمایه‌گذاری در FTX نداشته، اما سهام آن از زمان فروپاشی صرافی FTX که باعث فروش شدید رمزارزها شد، 69 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

یک دادستان دادگاه‌های آمریکا روز چهارشنبه به دادگاه ورشکستگی گفت که دادستان ها کلیه حساب ها در بانک سیلورگیت و بانک ایالتی فارمینگتون که وابسته به صرافی FTX در باهاما بود را توقیف کرده اند. سوابق موجود در دادگاه نشان می دهد که حساب های بانک سیلورگیت و بانک ایالتی فارمینگتون (Farmington State Bank)، که تحت بانک مون‌استون (Moonstone Bank) در واشینگتون فعالیت می کند، حدود 143 میلیون دلار در اختیار داشته است.

روز سه‌شنبه (3 ژانویه)، سم بنکمن-فرید، مدیر عامل و بنیان‌گذار FTX، نسبت به هشت اتهام مهم از جمله کلاهبرداری و توطئه پولشویی دادخواست بی گناهیِ خود را در دادگاه فدرال منهتن ارائه کرد. به گفته دنیل ساسون (Danielle Sassoon)، دادستان فدرال، این مرد 30 ساله به استفاده نامشروع از سپرده های مشتریان FTX برای حمایت از صندوق سرمایه‌گذاری آلامدا (Alameda Research)، خرید املاک و اهدای میلیون ها دلار برای اهداف سیاسی متهم شده است.

ساسون گفت که دولت شواهد زیادی علیه بنکمن-فرید دارد و گفت که دادستان ها صدها هزار سند را در هفته های آینده به عنوان دفاعیه تحویل خواهند داد. لوئیس کاپلان (Lewis Kaplan) قاضی منطقه ای ایالات متحده تاریخ 2 اکتبر را برای محاکمه تعیین کرد. ساسون گفت که دادگاه می تواند چهار هفته طول بکشد.

سیلورگیت راه‌اندازی یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین که سال گذشته از شرکت دیم (Diem) – زیرمجموعه شرکت متا یا فیس بوک سابق – خریداری کرده بود را نیز به تعویق انداخت. این بانک گفت که در سه ماهه چهارم امسال، کاهش سرمایه‌ای بالغ بر 196 میلیون دلار روی دارایی های خریداری شده برای این سیستمِ پرداخت انجام خواهد داد.

مجموع سپرده‌های مشتریانِ دارایی های دیجیتال و رمزارزها در سیلورگیت در پایان دسامبر 2022 به 3.8 میلیارد دلار در مقایسه با 11.9 میلیارد دلار در پایان سپتامبر کاهش یافت. به همین دلیل، این شرکت برای حفظ نقدینگی خود، 5.2 میلیارد دلار اوراق بدهی را هم با زیان 718 میلیون دلاری در سه ماهه چهارم فروخت.

چندین قانونگذار ایالات متحده رابطه بین بانک سیلورگیت و صرافی FTX را زیر سوال برده اند. سناتور الیزابت وارن، جان کندی و راجر مارشال در نامه ای در ماه دسامبر به آلن لین، مدیر عامل سیلورگیت، ابراز نگرانی کردند که این بانک ممکن است انتقال وجوه مشتریان FTX به شرکت آلامدا، زیر مجموعه FTX، را تسهیل کرده باشد. بنابراین آنها اطلاعاتی را در مورد فرآیندهای انطباق با قوانین ضد پولشویی در سیلورگیت  درخواست کردند.

آلن لین (Alan Lane) مدیرعامل سیلورگیت، در کنفرانسی که روز سه‌شنبه با تحلیلگران قبل از انتشار گزارش اولیه درآمد داشت، در مقابل ادعاهای مطرح شده چنین پاسخ داد:

«اطلاعات نادرست موجود بسیار ناامیدکننده است. ما از قانون رازداری بانکی (Bank Secrecy Act) و قانون میهن پرستی ایالات متحده (USA Patriot Act) برای هر حسابی که باز می کنیم، پیروی می کنیم و نظارت مستمر نیز انجام می دهیم».

بن مک میلان (Ben McMillan) ، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت دارایی های دیجیتال IDX گفت: «با توجه به کاهش تعداد کارمندان، کاهش سرمایه سیلورگیت در دسامبر 2023، و پتانسیل انجام اقدامات نظارتی در ارتباط با اتهامات آلامدا و صرافی FTX، من تصور می‌کنم سیلورگیت قطعاً در حال بررسی گزینه‌های استراتژیک در این مرحله است، گزینه هایی مانند ادغام و فروش واحدهای اقتصادی (Mergers and acquisitions).

بانک سیلورگیت از اظهار نظر در مورد اینکه آیا چنین گزینه های استراتژیک را دنبال خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

در همین حال، سهام سیلورگیت در ساعات پایانی (07:59 EST) با قیمت 11.93 دلار معامله شد.

با این اتفاقات، روز سه‌شنبه گذشته، قانون‌گذاران بانکی ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای مشترک به بانک‌ها در مورد ریسک‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال هشدار دادند؛ و افزودند که آنها در مورد ایمنی و سلامت بیزینس مدل بانک‌هایی که به شدت در ارزهای دیجیتال متمرکز شده‌اند، نگرانی‌هایی دارند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Reuters

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×