» ارز دیجیتال » تحلیل » گزارش هفتگی جریان ورودی و خروجی دارایی های دیجیتال
جریان ورودی و خروجی

گزارش هفتگی جریان ورودی و خروجی دارایی های دیجیتال

15 دی 1401 5

قیمت بیت کوین با توجه به معیارهای آنچین و ارقام کم سابقه ورودی سرمایه به طور بالقوه ای می تواند در پایین‌ترین سطح باشد. در این خصوص به گزارش هفتگی جریان ورودی و خروجی دارایی‌های دیجیتال که در 4 ژانویه منتشر شده است توجه نمایید.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، قیمت بیت کوین با توجه به معیارهای آنچین و ارقام کم سابقه ورودی سرمایه (Inflow) به طور بالقوه ای می تواند در پایین ترین سطح باشد. در نمودار زیر جریانهای سرمایه‌ای (مجموع جریان ورودی و خروجی) از سال 2018 نمایش داده شده است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود، در سال 2022، میزان خروجی سرمایه طی مدت زیادی از سال دیده می شود. در این خصوص به گزارش هفتگی جریان دارایی‌های دیجیتال که در 4 ژانویه منتشر شده است، توجه نمایید.

جریان ورودی دارایی های دیجیتال
جریان ورودی دارایی های دیجیتال

 

  • همانطور که در جدول بالایی شکل زیر می توان دید، دارایی های دیجیتال در کل سال 2022 مجموعاً 433 میلیون دلار جریان ورودی (inflow) داشته اند. این عدد کمترین رقم بعد از سال 2018 است که در آن سال تنها 233 میلیون دلار جریان ورودی وجود داشت. در واقع آن 233 میلیون دلار مجموع 305 میلیون دلار ورودی شرکت گری اسکیل (Grayscale) و 91 میلیون دلار جریان خروجی شرکت کوین شرز (CoinShares) بود. اما با توجه به نمودار فوق در رابطه با خروجی سرمایه، خروجی های اوایل سال 2018 بسیار تهاجمی تر از سال 2022 بود و مجموع خروجی های هفتگی در یک نقطه به 0.2 درصد از کل دارایی های تحت مدیریت (AuM: Asset Under Management) نیز رسیده بود. در مقایسه با سال 2018، خروجی های سرمایه در سال 2022، در مقیاس هفتگی تنها به نزدیکی های 0.1 درصد از AuM رسید که بسیار کمتر از سال 2018 است، البته نسبت به کل دارایی های تحت مدیریت. در هر صورت، برآیند یا مجموع جریان ورودی و خروجی در سال 2022، با عدد 443 میلیون دلار ورودی، به‌طور قابل توجهی کمتر از سال های 2020 و 2021 است، زمانی‌که داده های ورودی آن دو سال به ترتیب اعداد حیرت انگیز 9.1 میلیارد دلار و 6.6 میلیارد دلار آمریکا بود.
  • در سالی که قیمت بیت کوین 63 درصد کاهش یافت، در یک بازار نزولی آشکار که به دلیل هیجان غیرمنطقی مردم و سیاست های بیش از حد انقباضی و هشداردهنده (Hawkish) فدرال رزرو شکل گرفته بود، اینکه امروز در کل هنوز سرمایه‌گذاران زیادی در این بازار حضور دارند، بسیار دلگرم کننده است.
  •  در جدول وسط شکل زیر به وضوح می توان دید که در سال 2022 قسمت اعظم ورودی یا ذینفعان اصلی مربوط به بیت کوین و محصولات سرمایه‌گذاری با دارایی های مختلف (Multi-Asset) بودند که به ترتیب مجموعاً 287 میلیون دلار و 209 میلیون دلار ورودی داشتند.

    تبلیغات جام جهانی قطر
  • برعکس، اتریوم یک سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت و 402 میلیون دلار خروجی داشت. به نظر من این اتفاق تنها به دو دلیل رخ داده است:

    1. نگرانی های سرمایه گذاران در مورد انتقال موفقیت آمیز شبکه قبلی اثبات کار اتریوم (PoW) به پروتکل اثبات سهام اتریوم (PoS)
    2. مشکلات در مورد زمان بندی خروج اتریوم‌های استیک شده (un-staking) در شبکه بیکن (Beacon) اتریوم. با توجه به گفته های برنامه نویسان اتریوم، من معتقدم که این اتفاق حتماً در نیمه دوم سال 2023، در هاردفورک شانگهای، رخ خواهد داد.
  • همچنین سال 2022 شاهد ظهور مشتقات مالی (futures and options) هم در بازار بودیم که با جریان ورودی 108 میلیون دلاری همراه بود (جدول وسط شکل زیر). همانطور که مشاهده می شود این عدد نسبت به 33 میلیون دلار ورودی در سال 2021 و نسبت به 2 میلیون دلار ورودی در سال 2020 افزایش بسیاری داشته که نشانگر تمایل سرمایه‌گذاران در سال 2022 به مشتقات مالی مانند فیوچرز و آپشن بوده است. البته، این بخش از دارایی‌ها تنها 1.1 درصد از کل دارایی های بیت کوین تحت مدیریت (AUM) را تشکیل داده‌ا‌ند(نسبت 156 میلیون دلار به 13.686 میلیارد دلار). با این احتساب، این دارایی‌ها (short-investment products) جزو نیش مارکت بازار هستند.

 

جریانهای ورودی براساس سازمانها، دارایی دیجیتال، و کشور
جریانهای ورودی براساس سازمانها، دارایی دیجیتال، و کشور

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CoinShares

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×