» ارز دیجیتال » تحلیل » تحلیل آنچین بیت کوین به بهانه تراکنش‌های غافلگیرکننده چهار نهنگ بزرگ
تحلیل آنچین

تحلیل آنچین بیت کوین به بهانه تراکنش‌های غافلگیرکننده چهار نهنگ بزرگ

17 دی 1401 7

یک سری معاملات بزرگ نهنگ ها در چند روز گذشته انجام شد. با توجه به سناریوی فعلی بازار، این موضوع غافلگیرکننده است. طبق داده‌های کریپتو کوانت، تنها در هفته اول ژانویه چهار مورد از این انتقال دارایی‌های بزرگ انجام شده است. این امر باعث می شود تا در هفته های پیش رو، پیش از یک دوره صعودی کوتاه، احتمالاً تعداد بیشتری از این نقل و انتقالات بزرگ را شاهد باشیم.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، برخلاف منحنی قیمت بیت کوین (BTC) در چند هفته اخیر، در چند روز گذشته نیز چند نهنگ بزرگ در جابه‌جایی دارایی‌های‌شان کاملاً فعال بودند. نوسانات قیمت بیت کوین از نیمه دوم دسامبر 2022، پس از رویدادهای غیرمنتظره پیرامون سقوط صرافی FTX بسیار کاهش یافت. در حالی که فروپاشی لونا نقش مهمی در تعریف بازار نزولی سال 2022 داشت، ورشکستگی FTX تنها سنتیمنت یا احساسات تضعیف شده بازار را بدتر کرد. برای اضافه کردن به این وضعیت ضعیف بازار، صحنه اقتصاد کلان در پایان سال نیز به لطف تصمیم فدرال رزرو برای ادامه افزایش نرخ بهره در سال 2023 نتوانست به بهبود بازار کمک کند.

در این زمینه و کانتکست بازار نزولی، یک سری معاملات بزرگ نهنگ ها در چند روز گذشته انجام شد. با توجه به سناریوی فعلی بازار، این موضوع غافلگیرکننده است. طبق داده‌های کریپتو کوانت، تنها در هفته اول ژانویه چهار مورد از این انتقال دارایی‌های بزرگ انجام شده است. این امر باعث می شود تا در هفته های پیش رو، پیش از یک دوره صعودی کوتاه، احتمالاً تعداد بیشتری از این نقل و انتقالات بزرگ را شاهد باشیم.

لیست تراکنش های بزرگ با بیت کوین های نسبتاً قدیمی در زیر آورده شده:

تبلیغات جام جهانی قطر
  • 2 ژانویه: 3,001 بیت کوین با سن 2 تا 3 سال
  • 5 ژانویه: 4,614 بیت کوین با سن ۲ تا ۳ سال
  • 5 ژانویه: 15,480 بیت کوین با سن 3 تا 5 سال
  • 6 ژانویه: 5,208 بیت کوین با سن 2 تا 3 سال
spent output نمودار
spent output نمودار

 

تنها تراکنش 15,480 بیت کوین از 5 ژانویه به سود رسید، در حالی که بقیه تراکنش ها همه با ضرر منتقل شدند. البته لازم نیست سکه ها به یک نهاد جدید فروخته شده باشند. حداقل اینکه آنها به صرافی نرفته اند، اما می تواند از طریق معاملات OTC فروخته شده باشد، که اطلاعات آن در دسترس عموم نیست.

اینکه این کوین ها به یک سازمان جدید منتقل شده باشد یا خیر، دیدن چهار مورد از این تراکنش ها در یک هفته بسیار شگفت انگیز است. قطعاً این تراکنش‌ها ارزش دنبال کردن در دوره های بعدی را دارد.

مهمتر اینکه، همه این انتقال ها با دارایی هایی همراه بود که مدتی طولانی خاموش مانده بودند. بزرگترین تراکنش بین این 4 مورد ذکر شده، در 5 ژانویه 2023 رخ داد که 15,480 بیت کوین منتقل شد. این دارایی بدون هیچ فعالیتی بین سه تا پنج سال در کیف پول خود ثابت بوده است که از طریق شاخص دورمنسی (Average Dormancy) در شکل زیر نیز می توان به این موضوع پی برد.

شاخص دورمنسی بیت کوین
شاخص دورمنسی بیت کوین

 

قیمت بیت کوین در چند هفته گذشته نتوانست مقاومت کلیدی 17,000 دلار را بشکند. از 17 دسامبر 2022، قیمت بیت کوین در سطح 16,900 دلار در نوسان بوده است. چند روز گذشته قیمت بیت کوین در 16,756 دلار معامله می‌شد که در زمان نگارش مقاله قیمت بیت کوین به 16,918 دلار افزایش یافته است.

رشد جزئی قیمت منجر به افزایش فروش در سود بیت کوین شده که با وجود پایین‌ بودن سطح کلی فشار فروش در شبکه، به رفتار سفته‌بازان پی خواهیم برد که همانند گذشته با افزایش ناچیز قیمت و خرید در نواحی حمایتی، دست به توزیع می‌زدند.

فروش در سود یا در ضرر مربوط به بیت کوین
فروش در سود یا در ضرر مربوط به بیت کوین

 

با قرار گرفتن قیمت بیت کوین در محدوده 17,000 دلار، 1.5 درصد موجودی در گردش معادل 288,800 بیت کوین در این منطقه قرار گرفته که طی روزهای اخیر انباشت جدی در این ناحیه صورت نگرفته بود. همچنان محدوده 16,400 دلار جزو مناطق مهم حمایتی است که 12 درصد از موجودی در گردش بیت کوین یعنی 2,310,000 بیت کوین در آنجا قرار دارد (شکل زیر).

توزیع بیت کوین
توزیع بیت کوین

 

در حال حاضر محدوده 16,400 جزو مناطق مورد علاقه معامله‌گران به ویژه سفته‌بازان به شمار می‌آید. با وجود پایین بودن سطح فشار فروش در شبکه، در صورت عدم شکست این مناطق، رشد قیمت همچنان در هاله‌ای از ابهام خواهد ماند.

پس از نوسان و رشد جزئی قیمت، فعالیت در شبکه جهش یافت که با وجود افت تعداد آدرس‌های جدید (سبز) و آدرس‌های فعال (قرمز) در نمودار زیر طی روز گذشته، همچنان در سطح مطلوبی قرار دارد.

تعداد آدرسهای جدید و تعداد کل آدرسها
تعداد آدرس‌های جدید و تعداد کل آدر‌س‌ها

 

با وجود افزایش هش‌ریت (نمودار سبز) در 3 ژانویه، سختی شبکه (نمودار آبی) با کاهش تقریبی 3.5 درصدی مواجه شده است. با توجه به وضعیت مناسب قیمت انرژی بعد از نزدیکی عربستان و آمریکا و کاهش سختی شبکه انتظار رشد هش‌ریت در روز‌های آتی محتمل تر خواهد شد.

 

هش ریت و سختی شبکه بیت کوین
هش‌ریت و سختی شبکه بیت کوین

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CryptoQuant و glassnode

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×