» آرشیو اخبار » تحلیل قیمت بیت کوین قبل از سال نو میلادی
بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین قبل از سال نو میلادی

4 دی 1401 8

بیت کوین بدون تغییر در قیمت 16800 دلار وارد دوره تعطیلات کریسمس شد و بدون نوسان با حجم پایین به حرکت وهم انگیز خود ادامه می دهد. قبلاً دیده بودیم که در دوره های صعودی، قیمت بیت کوین همیشه در پایان سال به اوج خود، اما در دوره های نزولی، در انتهای سال به کمترین قیمت خود رسیده بود.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، بیت کوین بدون تغییر در قیمت 16800 دلار وارد دوره تعطیلات کریسمس شد و بدون نوسان با حجم پایین به حرکت وهم‌انگیز خود ادامه می دهد. برخی معامله‌گران کاهش بیشتر قیمت بیت کوین را به علل مختلف مانند تسلیم ماینرها و شرایط بحرانی یا ورشکستگی شرکتهای بزرگ استخراج بیت کوین و فشار فروش نهنگ ها پیش‌بینی کرده اند.

داده های شاخص تورم PCE مربوط به ماه نوامبر که بسیار مورد توجه فدرال رزرو نیز هست روز 23 دسامبر به نرخ 5.5% اعلام شد که از نرخ 6.1% در ماه اکتبر کاهش یافته است. با اینکه این شاخص مهم در اقتصاد کلان سیگنال خوبی بود، ولی با توجه به افزایش نوسانات شاخص دلار آمریکا (DXY) قیمت بیت کوین کمی کاهش یافت.

شاخص تورم PCE
شاخص تورم PCE

با این حال، داده های آنچین حاکی از کاهش شدید در میزان فروش ماینرها و نهنگ ها است، که خبر خوبی است.

تبلیغات جام جهانی قطر

بررسی فشار فروش ماینرها

بر اساس داده‌های آنچین، میزان انتقال بیت کوین از ماینرها به صرافی ها که معیاری برای بررسی حرکت‌های ماینرها به عنوان یکی از بازیگران اصلی است، نشان‌دهنده کاهش اخیر در فشار فروش از سمت ماینرها است. با توجه به اینکه ماینرها در ماه نوامبر گذشته مقدار زیادی از دارایی بیت کوین خود را فروخته بودند تا از محدودیت های مالی نجات پیدا کنند، به نظر می رسد که در حال حاضر تلاش می کنند که در این شرایط سخت ذخایر بیت کوین خود را حفظ کنند.

مقدار کل بیت کوین های منتقل شده از ماینرهای رسمی به صرافی ها
مقدار کل بیت کوین های منتقل شده از ماینرهای رسمی به صرافی ها
تعداد تراکنشهای منتقل شده از ماینرهای رسمی به صرافی ها
تعداد تراکنش‌های منتقل شده از ماینرهای رسمی به صرافی ها

 

با این حال، این داده ها به این معنی نیست که ماینرها در سال آینده حتماً بیت کوین بیشتری را نخواهند فروخت. از لحاظ تاریخچه بیت کوین، زمانی که تراکنش‌ها به اندازه چرخه‌های نزولی قبلی بازار کاهش یابند، احتمال پایین آمدن بیشتر قیمت بیت‌کوین زیادتر می‌شود.

بررسی فشار فروش نهنگ‌ها

همه می دانیم که بازیگر اصلی دیگر در قیمت بیت کوین قطعاً نهنگ‌ها هستند. به‌عبارتی همیشه چیزی که باعث محدود کردن حرکت صعودی بیت کوین می شود، فروش نهنگ‌ها است. داده های آنچین نشان می دهد که سرمایه گذاران خرد در حال خرید و نهنگ ها در حال فروش هستند. در نمودارهای زیر به روشنی می توان دید که موجودی نهنگ‌ها یا افرادی که بین 1,000 تا 10,000 بیت کوین دارند، در انتهای نمودار در حال کاهش است؛ در حالی که در نمودار آبی رنگ موجودی معامله‌گران خرد که بین 0.1 تا 1 بیت کوین دارند، در حال افزایش است. این باعث می شود که بیت کوین بیشتر در شبکه توزیع شود، به جای اینکه نهنگ ها بیشترین ذخیره بیت کوین را داشته باشند.

موجودی نهنگها
موجودی نهنگهایی که بین 1000 تا 10000 بیت کوین دارند

 

موجودی معامله گران خرد بیت کوین
موجودی معامله گران خرد بیت کوین

 

به گفته یک تحلیلگر در وب سایت آنچین کریپتو کوانت، ممکن است در نگاه اجمالی اول بگویید که فروش نهنگ‌ها به معامله‌گران خرد رفتار بولیش یا صعودی در بازار را نشان نمی دهد. در واقع، برای حرکت صعودی قیمت در تایم فریم کوتاه، این تفکر صحیح است که فشار فروش نهنگ‌ها نباید وجود داشته باشد. اما باید با دید وسیع‌تری به بیت کوین نگاه کنیم.

در مسئله خرید سرمایه‌گذاران کوچک از نهنگ‌ها این نکته حائز اهمیت است که انگار هنوز عده زیادی به بیت کوین در طولانی مدت اعتقاد دارند؛ با این رفتار، بیت کوین بیشتر در شبکه توزیع می شود. در واقع بیت کوین به دست سرمایه‌گذاران بیشتری به غیر از کیف پول چند نهنگ خواهد افتاد؛ و این یک پدیده خوب است. با این حال، در تایم فریم کوتاه، این رفتار نشان‌دهنده ریسک خرید است.

تحلیل تکنیکال چارت بیت کوین

با توجه به چارت بیت کوین در تایم فریم یک ساعته و استفاده از اندیکاتور پروفایل حجم می توان مشاهده کرد که بیت کوین در اکثر اوقات در ماه نوامبر و دسامبر بین دو قیمت 17300 و 16400 در نوسان بوده است. این قیمت‌ها درواقع همان محدوده ارزش (Value Area) است که بر اساس تعریف، 70% حجم معاملات در این محدوده رخ می دهد. خط قرمز به نقطه کنترل (POC: Point of Control) معروف است. این خط نشانگر بیشترین حجم معاملات بوده و یک خط تعادلی برای معامله‌گران در بازه انتخابی است. جالب اینجاست که در روزهای پایان سال که حساب‌ها بسته می شود و معامله گران خرد و بزرگ همه و همه به دنبال تفریحات کریسمس می روند، قیمت بیت کوین نیز در محدوده POC آرام شده است، که همانطور که از نامش پیداست یک خط تعادلی است. اما چه چیز این تعادل را بهم خواهد زد؟

سناریو صعودی قیمت بیت کوین

اگر محدوده دیدمان را کمی وسیع‌تر کنیم، می بینیم که در زمان‌ افزایش نوسان‌پذیری (Volatility) قیمت به دو محدوده 18000 دلاری و 15500 دلاری هم رسیده بود. وقتی ماجرای صرافی FTX در 6 نوامبر رخ داد، قیمت به 15500 دلار ریزش شدیدی کرد. در واقع در آن زمان کف قیمت و سطح حمایت اصلی 18000 دلار بود. اما خبر صرافی FTX آنقدر ناامید کننده بود که آن حمایت قوی، شکسته شد و اصلاح مجدد تا همان سطح 18000 دلار، هیچ تغییری در روند اصلی بوجود نیاورد. در واقع شکست حمایت 18000 دلار، به یک شکست جعلی (Fake Breakout) تبدیل نشد و به اصطلاح خط حمایت 18000 دلار به مقاومت تغییر کرد که تا زمان نگارش هم پابرجاست. علت این بود که اخبار بد پشت سر هم بعد از سقوط صرافی FTX به تمام صنعت کریپتوکارنسی سرایت کرد: مثلاً در همان روزهای التهاب، مقادیر زیادی اتریوم از کیف پول‌های صرافی در حال سقوط FTX دزدیده شد و فشار فروش دیگری به بازار وارد کرد؛ و اینکه سولانا از رقبای اصلی اتریوم با شبکه بسیار معروفش به‌خاطر پیوندش با صرافی FTX تقریباً نابود شد؛ همچنین در دو ماه گذشته ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های فعال در بیت کوین رخ داد، مانند ماینینگ‌های بزرگ که با افزایش هزینه انرژی و کاهش قیمت بیت کوین به محدوده تسلیم وارد شدند. جنسیس و صندوق گری اسکیل و سلسیوس مثالهایی از این دست هستند. این حوادث منفی برای بازار کریپتوکارنسی بصورت زنجیروار ادامه یافتند تا اینکه صورتجلسه نشست فدرال رزرو در 22 نوامبر هم با لحن منفی خود، آنها را تکمیل کرد و قیمت مجدداً در 15500 دلار الگوی دو کف ساخت. جالب اینجاست که با این حجم اتفاقات ناگوار در بازار کریپتوکارنسی، قیمت بیت کوین هنوز محدوده حمایتی 15500 را حفظ کرده است.

لحن منفی فدرال رزرو در آن زمان، انتظارات مثبت در بازار سهام آمریکا را هم خاموش کرد. انتظاراتی که در پی اخبار نسبتاً مثبت درخصوص چرخش تورم آمریکا، رشد زیادی در S&P500 بوجود آورده بود و همبستگی بازار کریپتو و S&P500 را بعد از مدتها از بین برد. درواقع بازار رمزارز ها به خاطر اتفاقات درون خود از S&P هم جا ماند.

از طرف دیگر، با خبر خوش کاهش مجدد تورم مصرف کننده قبل از جلسه آخر فدرال رزرو در سال 2022 و امید به کاهش تورم، قیمت بیت کوین یکبار هم به محدوده 18000 دلاری رسید. قابل ذکر است که این اخبار مثبت اقتصادی به ما بسیار نزدیکتر از اخبار منفی FTX است. اخبار مثبتی که با تداوم در جلسه بعدی فدرال رزرو مورخ 31 ژانویه 2023 حتماً اثر بسیار مثبتی روی تمام بازارها خواهد داشت.

پس با دیدی وسیعتر، با آنهمه خبر بسیار منفی که منجر به ورشکستگی دومین صرافی بزرگ رمزارزها شد و باعث سقوط سولانای بزرگ شد و حتی خبر منفی اخیر در مورد اعلام ذخایر صرافی بایننس، غول بازار کریپتو کارنسی، قیمت بیت کوین تنها دو بار در دو ماه گذشته به قیمت 15500 دلار کاهش یافت؛ این حمایت همان کف قیمت در 15 ژوئن است. اما قابل توجه است که با اخبار مثبت بسیار جزئی مانند کاهش اندک نرخ تورم در آمریکا، قیمت به راحتی به 18200 دلار هم رسید. همین مومنتوم به ما نشان می دهد که حمایت 15500 دلار، بسیار قوی و مقاومت 18000 دلار بسیار ضعیف است. آیا این حمایت همان کف قیمت بیت کوین در چرخه نزولی یک سال گذشته است؟ در مقاله پیش‌بینی قیمت بیت کوین در پایان سال 2022  دیدیم که در دوره های صعودی، قیمت بیت کوین همیشه در پایان سال به اوج خود، اما در دوره های نزولی در انتهای سال میلادی به کمترین قیمت خود می رسید.

تحلیل بالا در چه صورت غلط از آب درخواهد آمد؟ چه خبرهای منفی بیشتری ممکن است در سال جدید عامل سقوط بیشتر بیت کوین باشد:

سناریوی نزولی قیمت بیت کوین

  • سقوط صرافی بایننس که به نظر می رسد با اطلاعاتی که CZ داده، فعلاً منتفی است.
  • چرخش شاخص تورم به اعداد بالاتر از اکتبر و نوامبر 2022
  • افزایش سقف نرخ بهره فدرال رزرو تا 6% یا بالاتر
  • ورود به دوره رکود شدید در امریکا با افزایش آمار بیکاری (گزارش SEP)
  • شدت یافتن جنگ روسیه و اوکراین
  • افزایش قیمت نفت تا 90-100 دلار در زمستان پیش رو که عامل فزاینده تورم خواهد بود
  • جنگ تایوان و چین

در وضعیت فعلی با وجود نگهداری کوین توسط هولدرها و ماینرها، شاهد فعالیت جزئی سفته‌بازان در شبکه بودیم که باید در نظر داشت با عدم تثبیت قیمت در قسمت‌هایی که سفته‌بازان دست به توزیع می‌زنند، رشد قیمت در ابهام خواهد ماند. همچنان گپ قیمتی از نواحی 15,000 تا 12,000 دلار دیده می‌شود که در صورت منفی بودن شرایط بازار، احتمال ریزش به این مناطق قیمتی وجود دارد.

توزیع بیت کوین
توزیع بیت کوین

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×