» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده و تاثیر آن بر بازار
وضعیت بازار

وضعیت بازار؛ انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده و تاثیر آن بر بازار

21 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز چهارشنبه دو دارایی برتر بازار ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین و اتریوم به ترتیب با 0.42 و 1.34 درصد افزایش معامله شدند. در حال حاضر، وضعیت برای این دو دارایی تغییر چندانی نسبت به روز گذشته نشان نمی‌دهد به طوری که بیت کوین با کمتر از 1 درصد کاهش در تایم فریم روزانه، با قیمت 19 هزار و 18 دلار معامله می‌شود.

حجم معاملات بیت کوین (BTC) همچنان پایین‌تر از میانگین متحرک 20 روزه آن است که نشان‌دهنده کاهش فعالیت معامله‌گران در بازار است. به علاوه، این روند نشان می‌دهد که بازار در آینده نزدیک در بازه‌ای محدوده به حرکت خود ادامه خواهد داد.

از ابتدای اکتبر (9 مهر) تاکنون، قیمت بیت کوین فقط 1.65 درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده وجود نوسانات اندک در بازار این ارز است. پیش از این، اکتبر (مهر و آبان) ماه قدرتمندی برای بازده روزانه بیت کوین بوده است، برای مثال، سال 2014 در این ماه به طور میانگین 0.57٪ افزایش روزانه را شاهد بوده‌ایم.

تبلیغات جام جهانی قطر

کاهش نوسانات اخیر، نوعی بلاتکلیفی میان خریداران و فروشندگان بیت کوین را نشان داده و باعث شده است تا این لحظه از آن اکتبر قدرتمندی که انتظار می‌رفت خبری نباشد. گفتنی است که ارزش بازار این دارایی با اندکی بهبود، امروز به 364 میلیارد و 723 میلیون دلار رسیده است. ولی دامیننس آن تا حدود 38.6 درصد کاهش یافته است.

دومین رمزارز بزرگ بازار نیز اخیراً با قیمتی زیر حمایت مهم 1300 دلار دست‌به‌دست شده است. حجم معاملات اتر (ETH) نیز بار دیگر از میانگین 20 روزه آن کمتر شد و برای دوازدهمین روز متوالی در این سطح قرار گرفت. از آنجا که سفارشات اختیار فروش اتر (puts) اکنون از معاملات اختیار خرید (calls) آن با نسبت دو به یک و قیمت اعمال 1300 دلار بیشتر است، پیش‌بینی می‌شود اتریوم برای عبور از سطوح فعلی قیمت با مشکل زیادی روبرو شود.

در گستره اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاران به گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده  (CPI) چشم دوخته اند که قرار است روز پنجشنبه منتشر شود. انتظار می‌رود براساس این گزارش، تورم سالانه 8.1 درصد افزایش را نشان دهد. ازسوی دیگر، انتظار می‌رود تورم اصلی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را دربرنمی‌گیرد، به 6.4 درصد برسد.

به دنبال تصمیم هفته گذشته اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت، احتمالاً قیمت نفت همچنان افزایش خواهد یافت. شکاف ایجادشده بین ایالات متحده و عربستان سعودی نیز می‌تواند نوسانات بیشتری در بازار انرژی ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که تورم ناشی از افزایش عرضه پول است، اما قیمت‌های بالاتر انرژی ناشی از عرضه کمتر نفت نیز می‌تواند به افزایش قیمت‌ها کمک کند.

تورم بالاتر احتمالاً منجر به ادامه سیاست‌های اخیر بانک مرکزی ایالات متحده در زمینه افزایش شدید نرخ بهره، کند کردن رشد اقتصادی و محدود کردن تقاضا برای دارایی‌های پرخطر از جمله ارزهای دیجیتال خواهد شد.

اینگونه به‌نظر می‌رسد که اوپک با کاهش تولید قصد دارد از خود در برابر کندشدن روند رشد اقتصاد جهانی محافظت کند. بسیاری از کشورهای اروپایی در حال حاضر در رکود یا در شرایطی نزدیک به رکود اقتصادی قرار گرفته‌‎اند. روز چهارشنبه، بریتانیا گزارش داد که اقتصاد این کشور در ماه اوت (مرداد – شهریور) حدود 3 دهم درصد کاهش داشته است، این در حالی است که این کشور پیش‌‎تر رشد یک دهم درصدی را پیش‌‎بینی کرده بود.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

در آستانه گزارش نرخ تورم، بیت کوین در محدوده‌ای باریک معامله می شود

بیت کوین روز چهارشنبه از یک روند آشنا پیروی کرد و پیش از انتشار داده‌های اقتصاد کلان، در محدوده‌ای باریک با حجم معاملات اندک ترید شد.

نمودار روزانه تشکیل یک کندل “روزانه داخلی” را نشان می‌دهد، که زمانی اتفاق میفتد که سقف قیمت روزانه پایین‌تر از سقف کندل روز قبل تشکیل شود درحالی که کف قیمت این کندل بالاتر از کف کندل قبلی می‌باشد.

نمودار روزانه بازار بیت کوین

در نمودار روزانه بیت کوین می‌بینیم که محدوده قیمت روز چهارشنبه به طور کامل درون کندل روز سه‌شنبه قرار گرفته است. این سناریو معمولاً می‌تواند علامت عدم قطعیت فعالان یک بازار خاص برای تعیین جهت حرکات قیمت باشد. ناگفته نماند که این دومین باری است که طی یک هفته گذشته شاهد چنین وضعیتی هستیم.

نبود نوسانات کافی و یک جهت‌گیری مشخص برای قیمت، فضای کمی را برای معامله‌گرانی ایجاد می‌کند که به دنبال نوسان‌گیری و کسب سود هستند. مدت زمان باقی‌ماندن این فعالیت‌های کم نامشخص است.

شرایط حاکم بر بازارهای مشتقه حاکی از آن است که بیمه در هر دو طرف بازار خریداری می‌شود. افزایش آپشن‌های فروش خریداری شده در قیمت اعمال 19 هزار و 250 دلار و 20 هزار دلار مشهود است، در حالی که این افزایش در آپشن‌های خرید در قیمت‌های اعمال 19 هزار و 18 هزار و 500 دلار به چشم می‌خورد.

در حال حاضر هیچ روند قابل تشخیصی به جز معاملات ساید در نمودار بیت کوین وجود ندارد. معامله‌گران دارای سوگیری نزولی که با تکیه بر الگوهای نمودار کار می‌کنند، احتمالاً به تشکیل یک “مثلث نزولی” بین روزهای 4 تا 12 اکتبر (12 تا 20 مهر) توجه خواهند کرد.

مثلث نزولی یک الگوی تکنیکال است که اغلب به عنوان یک سیگنال نزولی تفسیر می‌شود. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که سرمایه‌گذاران در سطوح پایین‌تر مایل به فروش دارایی خود هستند درحالی که به دلیل قیمت‌های درحال کاهش، تقاضا نیز کمتر می‌شود.

میانگین متحرک 10 روزه بیت کوین نیز اخیراً از میانگین متحرک 20 روزه آن عبور کرده است که به‌نوبه‌خود به سیگنال‌های نزولی افزوده می‌شود. با این حال، با وجود نشانه‌هایی از افزایش فشار نزولی، نبود حجم کافی معاملات بازار را بلاتکلیف کرده است.

در بازار آلتکوین‌ها که امروز غالباً قرمزپوش شده‌اند می‌بینیم که بایننس‌کوین (BNB) از دیروز حدود 2.4 درصد از ارزش خود را از دست داده و به مرز 265 دلار رسیده است. ریپل که این هفته عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود نشان داده بود، از دیروز حدود 6 درصد افت داشته و اکنون با قیمت 45 سنت معامله می‌شود.

در این میان، کاردانو با افت 8 درصدی بیشترین کاهش روزانه را تجربه کرده و به 0.364 دلار رسیده است. سایر رمزارزهای بزرگ بازار نیز به همین ترتیب افت قیمت را تجربه می‌کنند.

گفتنی است که ترون در تازه‌ترین اقدام، از آغاز همکاری با دومینیکا خبر داده است. دولت جزیره کارائیب احتمالاً به زودی توکن‌های بومی بلاکچین ترون (Tron) مانند TRX و USDT را برای پرداخت‌های عمومی مثل مالیات، خواهد پذیرفت. این خبر تاثیر مثبتی بر قیمت ترون نداشته و این دارایی اکنون با افت 4 و نیم درصدی با قیمت 0.060 دلار معامله می‌شود.

ارزش تجمعی بازار ارزهای دیجیتال نیز امروز به مرز 945 میلیارد دلار رسیده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×