» آرشیو اخبار » شکست مقاومت 20 هزار دلاری، رویایی که به این زودی محقق نمی‌شود
قیمت دلاری بیتکوین

شکست مقاومت 20 هزار دلاری، رویایی که به این زودی محقق نمی‌شود

8 مهر 1401 4

توجه به اینکه نرخ پرمیوم فیوچرز نزدیک به صفر است، خرس‌ها هنوز یک برگ برنده در دست دارند، پس نمی‌توان انتظار داشت مقاومت 20 هزار دلاری به این زودی شکسته شود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، مدت‌هاست که خرس‌ها (فروشندگان) کنترل حرکات قیمت بیت‌کوین را در دست گرفته‌اند و با توجه به داده‌های بازارهای مشتقات، معکوس شدن این روند امری بسیار بعید به نظر می‌رسد.

صد و یازده روز از آخرین باری که قیمت بیت‌کوین (BTC) بالاتر از تراز 25 هزار دلار بسته شد، می گذرد و همین امر باعث شده است برخی از سرمایه‌گذاران نسبت به کف‌سازی و تغییر روند قیمت اطمینان کمتری داشته باشند. از سوی دیگر، افزایش تنش در اوکراین پس از حادثه اخیر در خط لوله گاز نورد استریم، بازارهای مالی جهانی را ناآرام کرده است.

مداخله اضطراری بانک مرکزی انگلستان در بازار اوراق قرضه دولتی در روز 28 سپتامبر (6 مهر) نیز نشان داد که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مؤسسات مالی در وضعیت کنونی تا چه میزان شکننده هستند. این جنبش نشان‌دهنده تغییری آشکار در تصمیمات قبلی مبنی بر اتخاذ سیاست‌های شدید انقباضی همزمان با افزایش فشارهای تورمی بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

در حال حاضر، شاخص S&P 500 برای اولین بار از سال 2009، در آستانه اتمام سومین سه ماهه منفی متوالی خود قرار گرفته است. علاوه‌ بر این، پس از آنکه کمپانی بزرگ اپل اعلام کرد که به دلیل «تقاضای ضعیف مصرف‌کننده» تولید آیفون را کاهش خواهد داد، تحلیلگران بانک آمریکا رتبه این غول فناوری را کاهش دادند. در نهایت، طبق گزارش مجله اقتصادی فورچون (Fortune)، پس از کاهش قیمت مسکن در 77 درصد از کلان‌شهرهای ایالات متحده، بازار املاک و مستغلات اولین نشانه‌های بازگشت خود را نشان داد.

بدترشدن اقتصاد جهانی چه تاثیری بر سرمایه‌گذاران رمزارزها دارد؟

معامله‌گران حرفه‌ای از افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین هیجان زده نشدند

به‌طور معمول، معامله‌گران خرد به دلیل تفاوت قیمت معاملات فیوچرز سه ماهه با بازارهای نقدی، از این بازار اجتناب می کنند، اما همین افراد، ابزار ترجیحی معامله‌گران حرفه‌ای هستند، زیرا از نوسانات نرخ‌های وجوه که اغلب در قراردادهای دائمی فیوچرز رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کنند.

پرمیوم دلاری فیوچرز
نرخ پرمیوم سالانه معاملات فیوچرز بیت‌کوین در بازه 3 ماهه

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، پرمیوم (اختلاف قیمت) سالانه معاملات فیوچرز بیت‌کوین در بازه زمانی 3 ماهه برای پوشش هزینه‌ها و ریسک‌های مرتبط، باید در بازارهای سالم بین 4+ تا 8+ درصد معامله شود. نمودار بالا نشان می‌دهد که معامله‌گران در بازار مشتقات طی 30 روز گذشته، دیدگاهی نزولی تا خنثی داشته‌اند، در حالی که پرمیوم فیوچرز بیت‌کوین در تمام مدت زیر 2٪ باقی مانده است.

مهمتر از آن اینکه، این معیار پس از افزایش ۲۱ درصدی قیمت بین روزهای ۷ تا ۱۳ سپتامبر (16 تا 22 شهریور) بهبود نیافت؛ همین اتفاق پس از لمس ناموفق مقاومت 20 هزار دلاری در تاریخ ۲۷ سپتامبر (5 مهر) نیز رخ داد.

افزون‌ بر این، برای حذف پیامدهای خارجی خاص ابزار فیوچرز، باید بازارهای آپشن بیت‌کوین را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرارداد. به عنوان مثال، زمانی که بازارسازان و میزهای معاملاتی آربیتراژ (Arbitrage Desk) برای ارائه اوراق حفاظت شده در دو جهت سود و زیان، بیش از حد شارژ می‌شوند، شاخص شیب دلتای 25 درصدی (delta skew) می‌تواند نشانه‌ای گویا باشد.

در بازارهای نزولی، سرمایه‌گذاران معاملات آپشن (اختیار خرید یا فروش) شانس بیشتری برای کاهش قیمت درنظر می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود شاخص شیب به بالای 12 درصد برسد. از سوی دیگر، در بازارهای صعودی این اندیکاتور بیشتر به زیر منفی 12 درصد هدایت می‌شود، به این معنی که آپشن‌های فروش نزولی با تخفیف ارائه می شوند.

شیب دلتای 25 درصد آپشن‌ ها
شیب دلتای 25 درصد آپشن‌های 30 روزه بیت‌کوین

شیب دلتای 30 روزه از روز 21 سپتامبر (30 شهریور) تاکنون، بالاتر از آستانه 12 درصد قرار داشته است و این نشان‌دهنده این واقعیت است که معامله‌گران بازارهای آپشن تمایل کمتری به ارائه اوراق حفاظت شده در برابر زیان داشته‌اند. به عنوان مقایسه، در بازه زمانی بین 10 و 13 سپتامبر (19 تا 22 شهریور)، ریسک مرتبط با توجه به گزینه‌های خرید (call ) و فروش (put) تا حدودی متعادل بود، که نشان‌دهنده وجود نوعی احساسات خنثی در بازار است.

نرخ پایین لیکوئیدشدن پوزیشن‌های فیوچرز نشان می‌دهد که معامله‌گران چندان غافلگیر نشده‌اند

معیارهای معاملات فیوچرز و آپشن‌های بیت‌کوین نشان می‌دهد که سقوط قیمت در روز 27 سپتامبر (5 مهر) اصلاً غیرمنتظره نبوده است. همین آمادگی قبلی، نرخ پایین لیکوئیدشدن پوزیشن‌ها را توجیه می‌کند. با وجود اصلاح 9.2 درصدی و سقوط قیمت از 20 هزار و 300 دلار تا مرز 18 هزار دلار، تنها 22 میلیون دلار از قراردادهای فیوچرز به اجبار لیکوئید شدند. سقوط قیمتی مشابه در تاریخ 19 سپتامبر (28 شهریور) باعث شد در مجموع 97 میلیون دلار از پوزیشن‌های اهرمی در بازار فیوچرز لیکوئید شود.

با وجود تمام معیارهایی که به آنها اشاره کردیم، همین که بازار نزولی ۱۱۱ روزه اخیر برای القای احساسات نزولی در میان سرمایه‌گذاران بیت‌کوین کافی نبوده است، می‌توان هنوز نگرشی مثبت درباره این دارایی داشت. هرچند، با توجه به اینکه نرخ پرمیوم فیوچرز نزدیک به صفر است، خرس‌ها هنوز یک برگ برنده در دست دارند و تا کف‌سازی کامل و بازگشت قیمت به مسیری قدرتمند، نمی‌توان انتظار داشت که مقاومت 20 هزار دلاری به این زودی شکسته شود.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×