» آرشیو اخبار » بیت کوین هنوز با تهدید کف 12 هزار دلاری مواجه است
وضعیت بیت کوین

بیت کوین هنوز با تهدید کف 12 هزار دلاری مواجه است

26 دی 1401 3

با وجود جهش اخیر قیمت بیت کوین، هنوز تعداد کمی از فعالان بازار متقاعد شده‌اند که روند کلی بازار صعودی شده است. آنها معتقدند کف 12 هزار دلاری هنوز در کمین است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، چند روزی است که بیت کوین با در پیش گرفتن یک روند صعودی قدرتمند موفق شده است بر چندین مقاومت مهم غلبه کرده و به بالاترین سطح خود طی چند ماه گذشته برسد، اما هنوز تعداد کمی از فعالان بازار متقاعد شده‌اند که روند کلی بازار صعودی شده است.

داده‌های تریدینگ ویو (TradingView) و کوین تلگراف مارکتس (Cointelegraph Markets) حاکی از آن است که با بسته شدن کندل هفتگی، قیمت جفت ارز بیت کوین / دلار آمریکا (BTC/USD) نزدیک به 21000 دلار باقی ‌مانده است؛ این درحالی است که تحلیلگران نگران این هستند که این روزهای خوب خیلی زود به پایان برسد.

بیت کوین قبل از شروع دوباره روند صعودی، “رکود” جدیدی را تجربه می‌کند

پس از یک هفته رشد سریع، بیت کوین با اختلاف نظرهای مختلفی از سوی جامعه مواجه شده است. عده‌ای درباره یک پولبک شدید بالقوه هشدار می‌دهند، در حالی که دیگران برای خرس‌ها (فروشندگان) احساس تأسف می‌کنند. کریس بورنیسک (Chris Burniske)، مدیر اسبق بخش ارزهای دیجیتال در آرک اینوست (ARK Invest) به طور خلاصه می‌گوید:

تبلیغات جام جهانی قطر

«حالا خرس‌ها در یک چرخه معیوب دعا برای وقوع پولبک‌هایی جهت پایین کشیدن قیمت گرفتار می‌شوند، بدون اینکه متوجه باشند اوضاع مدتی است که تغییر کرده و ما بالاتر می‌رویم».

حتی برداشت‌های خوش بینانه‌تر هم ادامه یک روند صعودی بدون وقفه در پایانی قطعی برای آخرین بازار نزولی بیت کوین را پیش‌بینی نمی‌کنند.

لمون (Lemon)، مفسر محبوب، آخر هفته با آپلود کردن یک تصویر کلاسیک از مجله “Wall Street Cheat Sheet”، پیش‌بینی کرد که جفت ارز BTC/USD همچنان شاهد کاهشی بیشتر خواهد بود. او در توضیح این تصویر نوشت: “متأسفم، من باید با افکارم صادق باشم، فکر می‌کنم ما اینجا هستیم.”

وال استریت
نموداری مشروح از مجله ” Wall Street Cheat Sheet”. منبع: حساب توییتر Lemon

چنین نظریه‌ای با واکنش‌های تحقیرآمیز نسبت به آخرین افزایش قیمت بیت‌کوین همراه است. مانند واکنش‌های ایل کاپو آف کریپتو (il Capo Of Crypto) ملقب به پدرخوانده کریپتو،  که در روزهای اخیر آن را به عنوان «یکی از بزرگترین تله‌های گاوی که تا به حال دیده‌شده» توصیف کرده است.

او روز 14 ژانویه (24 دی) در بخشی از یک تاپیک توییتری نوشت:

«با وجود جهش اخیر، سناریوی نزولی باطل نشده است. اگر در این روزها سود کرده‌اید، صمیمانه به شما تبریک می‌گویم، اما به یاد داشته باشید که بد نیست از این سودها محافظت کنید.»

وی در ادامه به این نتیجه رسید که رسیدن به کف 12 هزار دلاری برای جفت ارز BTC/USD “هنوز محتمل” است.

نمودار بیت کوین
نمودار مشروح BTC/USD. منبع: حساب توییتر Il Capo of Crypto

نرخ‌های تأمین مالی بیت کوین

مارتون (Maartunn)، یکی از مشارکت‌کنندگان پلتفرم تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای کریپتو کوآنت (CryptoQuant)، با توجه به داده‌های موجود هشدار داد که اصلاح قیمت بیت‌کوین ممکن است زودتر از آنچه انتظار دارید اتفاق بیفتد.

او روز چهاردهم ژانویه در یک پست وبلاگی نوشت که نرخ‌های تأمین مالی در پلتفرم‌های بازارهای مشتقات به سطوح ناپایدار نزدیک می‌شود. او خاطرنشان کرد:

 «نرخ تأمین مالی بیت کوین به بالاترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته رسیده است».

با وجود این نرخ‌های مثبت، کسانی که مشتاق بیت کوین هستند، برای کار با آن پول زیادی می‌پردازند و همین امر نشان‌دهنده این باور عمومی است که قیمت‌ها همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد. این امر به نوبه خود می‌تواند باعث تحولات بزرگی شود؛ چراکه در صورتی که قیمت برعکس اجماع عمومی واکنش نشان داده و حمایت‌های خود را یکی یکی از دست بدهد، با سیل گسترده‌ای از لیکوئیدشدن پوزیشن‌های لانگ روبرو می‌شویم.

«واضح است که اکنون معامله‌گران روی قیمت‌های بالاتر شرط‌بندی می‌کنند. با این حال، تجزیه و تحلیل نمودار نرخ‌های تأمین مالی نشان می‌دهد که ممکن است پیش‌بینی آنها درست نباشد. در موارد قبلی بالا بودن نرخ‌های تامین مالی، بیت کوین پولبک داشت.»

نرخ تامین مالی بیت کوین
نمودار نرخ تامین مالی بیت کوین. منبع: CryptoQuant

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×