» آرشیو اخبار » بیت کوین می‌تواند غول 18 هزار دلاری را شکست دهد؟
بیت کوین

بیت کوین می‌تواند غول 18 هزار دلاری را شکست دهد؟

20 دی 1401 7

بر اساس داده‌های بازار مشتقات، مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پامپ بیت کوین تا مرز 18 هزار و 250 دلار محتمل است یا حداقل معامله‌گران حس ریسک گریزی کمتری دارند.

شاید معامله‌گران در این مقطع از افزایش قیمت بیت کوین و رسیدن به سطوحی بالاتر از 17 هزار و 400 دلار خوشحال باشند، اما نباید فراموش کرد که از آخرین باری که بیت کوین موفق شد مقاومت سرسخت 17 هزار و 250 دلار را با قاطعیت بشکند، 27 روز طولانی سپری شده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز 13 دسامبر (22 آذر)، پس از یک حرکت جانبی دو هفته‌ای، بیت کوین رشدی 6.5 درصدی به سمت تراز 18 هزار دلار را به ثبت رساند. اکنون، اگرچه حرکت فعلی فاقد قدرت کافی برای حفظ مومنتوم صعودی است، معامله‌گران بر این باورند که لمس مجدد مقاومت 18 هزار و 250 دلاری محتمل است.

نمودار 12 ساعته بیت کوین
نمودار 12 ساعته قیمت بیت کوین در برابر دلار آمریکا. منبع: TradingView

روز 9 ژانویه (19 دی)، همزمان با آغاز هفته جدید، شاخص اس‌اندپی 500 (S&P 500) به بالاترین سطح خود در 26 روز گذشته رسید. داده‌های ضعیف اقتصادی قبلاً باعث بیشتر شدن احتمال افزایش آهسته‌تر نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده در میان سرمایه‌گذاران شده بود و شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) روز 12 ژانویه (22 دی) به این انتظار اعتبار بخشید.

تبلیغات جام جهانی قطر

در شرایط کنونی، تحلیلگران باید روی مشتقات بیت کوین تمرکز کنند تا بفهمند که آیا پرایس اکشن مثبتی که اخیراً مشاهده شده است، در نهایت می‌تواند منجر به مثبت شدن احساسات سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال شود یا خیر.

پرمیوم آتی بیت کوین نشان‌دهنده بهبود آرام احساسات در بازار است

معامله‌گران خرد معمولاً به دلیل تفاوت قیمت زیاد با بازارهای نقدی، از معاملات آتی سه ماهه اجتناب می‌کنند. در همین حال، معامله‌گران حرفه‌ای غالباً این ابزارها را ترجیح می‌دهند، زیرا از این طریق از نوسانات نرخ سرمایه در قراردادهای فیوچرز دائمی جلوگیری می‌کنند.

پرمیوم سالانه آتی در بازه زمانی 60 روزه باید در بازارهای سالم، بین 4+٪ تا 8+٪ معامله شود، تا هزینه‌ها و ریسک‌های مرتبط را پوشش دهد. بنابراین، هنگامی که معاملات فیوچرز پایین‌تر از چنین محدوده‌ای معامله می‌شوند، می‌تواند نشان‌دهنده عدم اطمینان خریداران اهرمی باشد که غالباً به عنوان یک سیگنال نزولی تفسیر می‌شود.

پرمیوم سالانه معاملات آت بیت کوین
پرمیوم سالانه آتی بیت کوین در بازه ۲ ماهه؛ منبع: Laevitas.ch

نمودار فوق نشان‌دهنده مومنتوم مثبت برای پرمیوم آتی بیت کوین است که از 3 درصد تخفیف روز 30 دسامبر (9 دی) به نرخ مثبت 1 درصد فعلی بهبود یافته است. اگرچه این شاخص هنوز در منطقه خنثی تا نزولی قرار دارد، اما بدبینی کمتری را نسبت به روز 13 دسامبر (22 آذر)، درست قبل از اینکه قیمت بیت کوین به 18 هزار دلار برسد، به تصویر می‌کشد. هرچند، تقاضا برای پوزیشن‌های لانگ (خرید) اهرمی در منطقه 17 هزار دلار بر اساس این معیار، اندک است.

با توجه به این شرایط، معامله‌گران باید قبل از هرگونه نتیجه گیری، بازارهای آپشن بیت کوین را نیز با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا عوامل خارجی موثر بر ابزار فیوچرز را حذف کنند.

ریسک مشابه روندهای صعودی و نزولی در بازارهای آپشن

زمانی که بازارسازان و میزهای معاملاتی آربیتراژ برای محافظت در برابر ریسک‌های صعودی و نزولی، بیش از اندازه قیمت‌گذاری می‌شوند، شاخص انحراف دلتای 25% (25% Delta Skew) می‌تواند نشانه‌ای گویا باشد.

در بازارهای خرسی (نزولی)، سرمایه‌گذاران آپشن شانس بیشتری را به کاهش قیمت اختصاص می‌دهند و همین امر باعث می‌شود شاخص انحراف دلتا به بالای 10 درصد برسد. از سوی دیگر، بازارهای صعودی تمایل دارند اندیکاتور انحراف دلتا را به زیر 10-% هدایت کنند، به این معنی که آپشن‌های فروش نزولی، تخفیف می‌خورند.

آپشن های 60 روزه بیت کوین
شاخص انحراف دلتای 25% آپشن‌های 60 روزه بیت کوین: منبع: Laevitas.ch

انحراف دلتا روز 9 ژانویه (19 دی) به 8 درصد رسید. این رقم نشان می‌دهد معامله‌گران معاملات آپشن ریسک‌های مشابهی برای هر دو روند صعودی و نزولی در نظر می‌گیرند. مهمتر از آن این است که، سطح فعلی، پایین‌ترین سطح مشاهده شده از روز 8 نوامبر (17 آبان) یعنی زمان سقوط صرافی اف تی ایکس (FTX) می‌باشد.

حتی اگر هیچ تمایلی به پوزیشن‌های لانگ اهرمی با استفاده از معاملات فیوچرز بیت‌کوین وجود نداشته باشد، نهنگ‌ها و آپشن‌های معاملاتی بازارسازان با تبدیل شدن منطقه 17 هزار دلاری به حمایت، نفسی راحت خواهند کشید. اگرچه هیچگونه مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پامپ قیمت تا مرز 18 هزار و 250 دلار در حال شکل‌گیری است یا حداقل طبق داده‌های مشتقات، معامله‌گران حس ریسک گریزی کمتری دارند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×