» آرشیو اخبار » تاوان سنگینی که بیت کوین می‌پردازد؛ سقوط تا منطقه 15هزار دلار
بیت کوین

تاوان سنگینی که بیت کوین می‌پردازد؛ سقوط تا منطقه 15هزار دلار

19 آبان 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، از زمانی که بایننس تصمیم گرفت از توافق خود برای خرید صرافی اِف‌تی‌ایکس (FTX) خارج شود، احساسات سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها در حال زوال است. ورشکستگی اِف‌تی‌ایکس و انصراف بایننس از خرید آن، باعث شد قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح سالانه خود در حدود 15 هزار و 698 دلار سقوط کند، در حالی که آلتکوین‌ها نیز کاهش شدیدی را تجربه می‌کنند.

سقوط بیت کوین

براساس داده‌های کوین‌تلگراف، بیت کوین در این لحظه با افت 7.62 درصدی در تایم فریم روزانه با قیمت 16 هزار و 384 دلار معامله می‌شود. ولی تحلیلگران انتظار دارند این روند نزولی تا حمایت کوتاه 12 هزار دلاری ادامه یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در این بین، کانترینگ کلارک (CanteringClark) تحلیلگر مستقل بازار، می‌گوید قیمت بیت کوین احتمالاً در کوتاه مدت به مرز 15 هزار دلار خواهد رسید. وی با استناد به مجموعه‌ای از اندیکاتورها مدعی شده است که این روند ریزش تا حمایت 12 هزار دلار ادامه پیدا خواهد کرد.

«این روند خالی از هرگونه حمایت قوی خواهدبود؛ این بار کاتالیزوری داریم که واقعاً آن را هدایت خواهد کرد. شاید 15 هزار دلار نقش یک حمایت میانی را ایفا کند ولی منطقه بعدی توقف قیمت، در حدود 12 هزار دلار است. بیت کوین ارزان در راه است!»

آیا قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک کلیدی چند ساله خود می‌رسد؟

کالب فرانزن (Caleb Franzen) تحلیلگر دیگر بازار، توضیح می‌دهد که میانگین متحرک نمایی (EMA) اندیکاتوری است که برای ارزیابی قیمت در یک دوره زمانی معین استفاده می‌شود. به گفته فرانزن، اگر قیمت بیت کوین به همین روند کاهشی خود ادامه دهد، این اولین بار در تاریخ آن خواهد بود که میانگین متحرک نمایی 52 و 104 هفته‌ای پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی 156 هفته‌ای قرار می‌گیرد.

تحلیل بیت کوین با استفاده از میانگین متحرک نمایی (EMA) سالانه روی کندل‌های هفتگی:

میانگین متحرک نمایی 52 هفته‌ای = 1 سال

میانگین متحرک نمایی 104 هفته‌ای = 2 سال

EMA 156 میانگین متحرک نمایی 156 هفته‌ای = 3 سال

«ما هرگز شاهد قرار گرفتن محل برخورد میانگین‌های متحرک نمایی 52 یا 104 هفته‌ای زیر میانگین متحرک نمایی 156 هفته نبوده‌ایم، اما کم‌کم به این چرخه نزدیک می‌شویم. آیا تجربه جدیدی برای بیت کوین در راه است؟»

افزایش ترس و فروش با ضرر

یک تحلیلگر مستقل بازار با نام دِیو-د-وِیو (Dave the wave)، با اشاره به احساس ترس رو به رشد در بازار بیت کوین با استفاده از منحنی رشد لگاریتمی، اظهار داشته است که اگر کندل ماهانه بیت کوین زیر 16 هزار و 907 دلار بسته شود، رشد بیت کوین با استفاده از این معیار مهم بلندمدت کاهش خواهد یافت.

«باید منتظر ماند و دید کندل ماهانه بیت کوین کجا بسته می‌شود؛ این نقطه برای مدل‌های بلندمدت اهمیت بیشتری دارد.»

بر اساس تحلیل پلتفرم گلاس‌نود (Glassnode) که با استناد به معیار آن‌چین نسبت سود مصرفی تعدیل‌شده بیت کوین (aSOPR) ارائه شده است، سرمایه‌گذاران اکنون دارایی خود را با زیان 10 درصدی می فروشند؛ اتفاقی که از زمان فروش گسترده ژوئن 2022 (خرداد) تاکنون رخ نداده بود.

گلاس‌نود می‌نویسد:

«در ۴۸ ساعت گذشته شاهد مجموعه‌ای از رویدادهای دراماتیک برای صرافی‌های بایننس و اف‌تی‌ایکس بوده‌ایم. در پاسخ به این رویدادها، شاهد کاهش نسبت سود مصرفی تعدیل‌شده بیت کوین تا رمز 0.9 هستیم که نشان می‌دهد میانگین مصرف‌کننده‌ها ​​متحمل ضرری 10 درصدی شده‌اند. این رقم با آنچه در زمان فروش گسترده ماه ژوئن شاهد بودیم و قیمت را برای اولین بار به 17 هزار و 500 دلار کشاند، مطابقت دارد.»

پیش از این، تحلیلگران بازار امیدوار بودند که پیشنهاد بایننس برای تصاحب اف‌تی‌ایکس ( FTX) بتواند جلوی دریای خونی که در بازار راه افتاده است را بگیرد، ولی اکنون که این معامله لغو شده است، احتمالاً سرمایه‌گذاران موضع ریسک‌گریز خود را تقویت می‌کنند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×