» آرشیو اخبار » بررسی و تحلیل بلند مدت قیمت نقره
قیمت نقره

بررسی و تحلیل بلند مدت قیمت نقره

6 آذر 1401 7

قیمت نقره در همبستگی کامل با طلا حرکت کرده و به انقباض پولی واکنش منفی نشان می دهد. در حال حاضر فدرال رزرو یک سیاست پولی جنگ طلب را در پیش گرفته است. ممکن است به زودی نوعی تسهیل ایجاد شود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نقره اخیراً با فشار زیادی مواجه شده است. یک گسست آشکار بین بازارهای فیزیکی و اوراق وجود دارد. بازار فیزیکی نقره با کسری قابل توجهی روبرو شده و براساس معیارهای زیادی، نقره به میزان قابل توجهی کمتر از ارزش این فلز گرانبها قیمت گذاری شده است. این امکان وجود دارد که نقره در کوتاه مدت به دلیل انقباض پولی و رکود ناشی از آن، ارزان شود؛ اما در نهایت قیمت نقره صعودی است، زیرا بانک های مرکزی برای نجات اقتصاد خود باید نرخ بهره را کاهش دهند.

قیمت نقره در یک همبستگی نسبتاً قوی با طلا حرکت می کند. اما نسبت به اخبار و آمارها حساسیت بالاتری دارد، چرا که نقره یک فلز صنعتی است. البته این عیب نقره می تواند مزیت اصلی آن نیز باشد، چرا که نقره ارزش کمتری نسبت به طلا دارد.

عرضه نقره

به طور خلاصه، بازار نقره کم عرضه است. طبق آمارها، تقاضای جهانی نقره تا پایان سال 2022، حدود 16 درصد افزایش یافته و در مجموع به 1.21 میلیارد اونس می رسد. این آمار بزرگترین کسری دهه های اخیر را ایجاد می کند. کسری کل در سال جاری 194 میلیون اونس خواهد بود که یک جهش بزرگ از 48 میلیون اونس کسری سال 2021 به حساب می آید.

تبلیغات جام جهانی قطر

دلایل زیادی برای کسری عرضه نقره وجود دارد. برای شروع، تقاضا در هند در سال 2022 تقریباً دو برابر شد. این به دلیل این واقعیت است که خریداران از قیمت‌های پایین برای پر کردن ذخایر خود سود می‌بردند که در سال‌های 2020 و 2021 کاهش یافته بود.

بسیاری از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) ذخیره‌سازی را متوقف و در عوض، فلز گرانبها را به بازار فروختند. اما موسسه نقره (Silver Institute)، اقدامات صندوق‌ها را تقاضای فیزیکی نمی‌داند، زیرا این صندوق‌ها صرفاً شمش‌های نقره را به صورت عمده فروشی نگه می‌دارند.

قیمت نقره

همچنین انتظار می‌رود که تقاضای هند در سال 2023 افزایش یابد. بنابراین احتمالاً در سال‌های آینده کماکان شاهد کسری‌ عرضه نقره باشیم. محرک های اصلی تقاضا، صنایعی مانند تولیدکنندگان پنل های خورشیدی و خودروسازان خواهند بود.

جالب اینجاست که مقدار نقره نگهداری شده در انبارهای لندن و نیویورک که توسط بورس کومکس (COMEX) و انجمن بازار شمش لندن نظارت می‌شود، حدود 370 میلیون اونس در سال 2022 کاهش یافته است. اما به طرز عجیبی قیمت‌ نقره در سال جاری 10 درصد کاهش یافته و در مجموع حدود 21 دلار در هر اونس بوده و بیشتر در واکنش سرمایه گذاران مالی به افزایش نرخ بهره اتفاق افتاده است.

جدا از تقاضای قوی تر هند، حداقل یک عامل مهم دیگر در ماه های آینده وجود دارد. می بینیم که اخیراً فعالیت استخراج معادن نقره به دلیل کاهش تقاضای جهانی نقره کم شده است. بسیاری از اقتصاددانان استدلال می کنند، این به خودی به معنی کاهش استخراج سایر فلزات می باشد. جالب است بدانید که نقره اغلب محصول فرعی استخراج فلزات دیگر از جمله طلا، سرب، مس و روی است. در حالی که طلا چندان متکی به تقاضا برای فلزات صنعتی نیست، سرب، مس و روی به شدت در تولید استفاده می شوند.

بنابراین، در صورت کاهش رشد اقتصادی، تقاضا برای این فلزات کاهش خواهد یافت. با توجه به انقباض پولی بسیاری از بانک های مرکزی، احتمال وقوع رکود و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی بسیار زیاد است. به این ترتیب منطق حکم می کند که فعالیت های استخراج این فلزات کاهش خواهد یافت؛ در نتیجه عرضه نقره نیز کاهش یافته و قیمت این فلز باارزش، بالا خواهد رفت.

یک قطع ارتباط واضح بین نقره فیزیکی و کاغذی دیده می شود. همانطور که قبلاً اشاره شد، تقاضای فیزیکی در حال حاضر بسیار قوی است، در حالی که قیمت هر اونس نقره پایین است. احتمالاً تعجب کنید که چگونه ممکن است؟. وقتی فعالان بازار روی نقره سرمایه گذاری می کنند، معمولاً  صندوق های سرمایه گذاری (ETF) نقره را خریداری می کنند. در حال حاضر پول از ETF ها خارج می شود.

به عنوان مثال، خریداران هندی ذخایر نقره فیزیکی خود را افزایش دادند، تا امکان تولید کالاهای مختلف را در جایی که نقره مورد نیاز است، فراهم کنند. همانطور که همه می دانیم، نقره اغلب به عنوان یک فلز صنعتی و همچنین در تولید جواهرات و ظروف نقره استفاده می شود.

نمودار استفاده کنندگان نقره

اما اجازه دهید نگاهی به قیمت لحظه ای هر اونس در 5 سال گذشته بیندازیم تا متوجه شویم که چقدر نسبت به تقاضای فیزیکی بالا واکنش نشان داده است.

نمودار قیمت نقره 5 ساله

می بینید که قیمت نقره در بخش قابل توجهی از سال 2022 در مقابل افزایش قیمت 2020 و 2021 تحت فشار باقی مانده است.

سرمایه گذاران یا بهتر بگوییم سفته بازان بیشتر نگران افزایش نرخ بهره هستند. قیمت فلزات گرانبها، در واقع، زمانی که انقباض پولی رخ می دهد، تحت فشار باقی می ماند. اما تولیدکنندگان واقعی یا سرمایه گذاران بلندمدت زمانی نقره را خریداری می کنند که معامله گران وارد فاز فروش شوند.

بنابراین، به نظر من، فشارهای قیمت نقره موقتی است و به طور کامل تقاضای واقعی برای فلز را منعکس نمی کند. از سوی دیگر اگر سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در صندوق های نقره (ETF)، شمش یا سکه نقره بخرند، بهتر عمل خواهند کرد. اگرچه سرمایه‌گذاران صندوق ها نیز از افزایش قیمت سود می‌برند، اما نقره فیزیکی بسیار کمیاب‌تر است و بنابراین ممکن است با قیمت بالاتری دوباره فروخته شود.

افزایش قیمت نقره

قبل از هر چیز باید بگوییم که قیمت نقره در همبستگی کامل با طلا حرکت کرده و به انقباض پولی واکنش منفی نشان می دهد. در حال حاضر فدرال رزرو یک سیاست پولی جنگ طلب را در پیش گرفته است. ممکن است به زودی نوعی تسهیل ایجاد شود.

مانع سر راه افزایش قیمت نقره این است که فدرال رزرو از سیاست های جنگ طلبانه خود عقب نشینی نکند. این بدان معناست که ایالات متحده وارد رکود خواهد شد. این یک سوال بزرگ است که این رکود چقدر طول خواهد کشید؟

با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، نقره فقط راهی برای سرمایه گذاری پولی که به سختی به دست آورده اید، نیست. این یک فلز صنعتی است و تقاضا برای آن به سلامت اقتصاد بستگی دارد. بنابراین، رکود طولانی مدت ممکن است قیمت نقره را برای مدتی تحت فشار قرار دهد. و با این حال، به محض اینکه بانک های مرکزی دوباره شروع به کاهش قیمت کنند، به احتمال زیاد قیمت نقره افزایش خواهد یافت.

ارزش‌گذاری ها

به طور کلی، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که تا آنجا که نسبت‌های کلاسیک به ما می گویند، نقره کمتر از ارزش واقعی خود ارزشگذاری شده است.

نسبت طلا به نقره

نمودار نسبت طلا به نقره

جالب است بدانید که نسبت طلا به نقره هم حاکی از ارزش‌گذاری پایین نقره در بازار است. طلا در آگوست 2020 با نسبت بالاتری نسبت به نقره معامله می‌شد، و میانگین نسبت طلا به نقره حدود 55 بود، در حالی که این نسبت اکنون تقریباً 100 است. بنابراین، با این معیار، قیمت نقره نیز بسیار پایین است.

نسبت نقره به نفت

نمودار نسبت نقره به نفت

نسبت نقره به نفت نیز حاکی از کاهش ارزش فلز نقره است. تنها زمانی که این نسبت در این حد پایین بوده، مربوط به قبل از بحران سال 2008 است که نفت نزدیک به بالاترین سطح تاریخ معامله شد.

نتیجه
در حال حاضر در بازار کسری فیزیکی نقره وجود دارد که به نظر می رسد معامله‌گران آن را نادیده گرفته اند. به نظر من، این به دلیل بازار بزرگ صندوق های سرمایه گذاری (ETF) است که بسیار فراتر از بازار فیزیکی است. با وجودی که قیمت نقره بسیار کمتر از ارزش واقعی قیمت گذاری شده، حتی ممکن است به طور موقت اصلاح شود. خطرات اصلی مرتبط با سقوط موقت قیمت نقره، مربوط به انقباض پولی و رکود کنترل نشده است. اما در بلند مدت، رکود اقتصادی تاثیر مثبتی بر قیمت نقره خواهد داشت، زیرا رکود به معنای تسهیل نهایی پولی است که برای فلزات گرانبها صعودی است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: seekingalpha

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×