» آرشیو اخبار » آیا نقره می تواند در زمستان ارز دیجیتال رشد کند؟
نقره

آیا نقره می تواند در زمستان ارز دیجیتال رشد کند؟

23 آذر 1401 3

زمستان فرا رسیده است، حداقل برای ارزهای دیجیتال. آیا فلزات گرانبها مانند نقره می توانند از آن سود ببرند و از چه طریق؟

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، زمستان فرا رسیده است، حداقل برای ارزهای دیجیتال. آیا فلزات گرانبها مانند نقره می توانند از آن سود ببرند و از چه طریق؟

زمستان رمزارزها فرا رسیده است. معنی این چیست؟ خوب، این دوره ای از کاهش یا پایدار ماندن قیمت ارزهای دیجیتال است. احساسات منفی در بازار وجود دارد و بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال در حال ضرردهی هستند. بنابراین، این فقط یک بازار خرسی است که از بازارهای دیگر شناخته شده تر و جذاب تر است.

در واقع، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، قیمت بیت‌کوین، معروف‌ترین ارز دیجیتال، از اوج تاریخی ۶۷۵۱۰ دلاری خود در اوایل نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۷۵ درصد کاهش یافت و در حال حاضر به حدود ۱۷۰۰۰ دلار رسید. فکر می‌کنم اکنون متوجه شده‌اید که چرا زمستان کریپتو واژه‌ای بسیار دقیق‌تر از بازار نزولی است!

تبلیغات جام جهانی قطر

نقره

با این حال، یک تفاوت مهم بین این دو مفهوم وجود دارد. اگرچه فراز و نشیب‌ها در بازار سهام یا بازار نقره کاملاً طبیعی است، اما نمی‌توانیم احتمال ماندگاری زمستان کریپتو را برای همیشه رد کنیم. به عبارت دیگر، اگرچه بازارهای تثبیت شده، مانند بازار طلا، نشان داده اند که به طور مستمر الگوی نزولی و صعودی دارند، و بنابراین ما می توانیم به طور منطقی انتظار داشته باشیم که پس از رکود، رونق وجود داشته باشد، ارزهای دیجیتال یک طبقه دارایی جدید هستند و این امکان وجود دارد که قیمت آنها در نهایت به صفر برسد.

سقوط  FTX

احتمالاً قبلاً در مورد ورشکستگی FTX شنیده اید. این یکی از بزرگترین صرافی های ارزهای دیجیتال بود که ارزش آن از 32 میلیارد دلار در چند روز در ماه نوامبر، به ورشکستگی سقوط کرد. بدتر از آن، تنها چند ساعت پس از اعلام ورشکستگی، FTX یک هک را تجربه کرد که طی آن صدها میلیون توکن به سرقت رفت.

اما دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ گزارشی توسط کوین دسک (CoinDesk) منتشر شد که به برخی نگرانی‌های بالقوه پرداخت بدهی اشاره کرد. این نگرانی‌ها که با فروش توکن‌های FTX توسط یکی دیگر از بازیگران بزرگ بایننس تشدید شد، منجر به یک روند کلاسیک بانکی شد، یعنی مشتریان تقاضای برداشت کردند، اما FTX نتوانست این خواسته ها را برآورده کند و با بحران نقدینگی مواجه شد.

سقوط FTX بزرگترین سقوط در تاریخ ارزهای دیجیتال بود، که کل بازار کریپتو را تکان داد و باعث ورشکستگی های دیگر شد. شرکت به دلیل شکاف بین آنچه که بدهی داشت و آنچه می توانست پرداخت کند، سقوط کرد. این کار به این صورت بود: FTX از پول سپرده شده توسط مشتریان خود برای انجام سرمایه گذاری های سفته بازانه از طریق یک شرکت موازی (Alameda Research) استفاده کرد. وقتی مشتریان شروع به برداشت پول خود کردند، متوجه شدند که FTX قادر به پرداخت سپرده ها نیست.

زمستان کریپتو بر قیمت نقره چه اثری دارد؟

مشکلات بازار ارزهای دیجیتال می تواند برخی از سرمایه گذاران را وادار کند که وجوه خود را از ارزهای دیجیتال به فلزات گرانبها یا با ثبات تر منتقل کنند. نقره به‌ویژه می‌تواند سودمند باشد، زیرا یک فلز صنعتی پر تقاضاست. از این رو، سرمایه گذاران کریپتو، که معمولاً تحمل ریسک بالایی دارند، می توانند به طور طبیعی به بازار نقره سرازیر شوند.
مفهوم مهم دیگر این است که اکنون باید روشن شده باشد که ارزهای دیجیتال جایگزین فلزات گرانبها به عنوان پناهگاه امن نیستند. اگرچه نقره سال خوبی نداشت، اما همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، در همان دوره ای که بیت کوین حدود سه چهارم ارزش خود را از دست داد، نقره تنها 7 درصد از ارزش خود را از دست داد. این نشان می دهد که کریپتو در مقایسه با فلزات گرانبها نوسانات بیشتر داشته و اگر شمش فیزیکی بخرید، در معرض فرارهای بانکی یا شبه بانکی نیستید!
نمودار نقره
به طور واضح، بازار فلزات گرانبها بازار آسانی نیست. اما یک مطالعه اخیر بانک بین‌المللی نشان می‌دهد که بین سال‌های 2015 تا 2022، 73 تا 81 درصد از سرمایه‌گذاران بابت سرمایه‌گذاری‌های خود در ارزهای دیجیتال متضرر شده اند. من تحلیل قابل مقایسه ای برای نقره ندیده ام، اما اگر شما سرمایه گذار خرد هستید، احتمالاً سرمایه گذاری در بازار نقره بسیار هوشمندانه تر (و امن تر) است، به خصوص اگر چشم انداز بلندمدتی دارید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×