» آرشیو اخبار » چرا امروز بازار رمزارزها نزولی شده است؟
بازار رمزارزها

چرا امروز بازار رمزارزها نزولی شده است؟

20 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت‌ها در بازار رمزارزها در حال حاضر همچنان رو به کاهش است، گویا هیچ پایانی برای آن قابل تصور نیست. ما در ادامه این مطلب به چرایی این موضوع می‌پردازیم و سه عامل اصلی این سقوط بی‌سابقه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در 12 اکتبر (20 مهر) همچنان با کاهش قیمت بیت کوین و آلت‌کوین‌ها در بازار رمزارزها مواجه هستیم، زیرا بیت کوین در تلاش است دوباره سطح قیمتی 19 هزار دلار را به یک حمایت معتبر برای خود تبدیل کند. در حال حاضر کاهش قیمت رمزارزها در تضاد کامل با برگشت شدیدی است که در بازارهای سهام مشاهده می‌شود، زیرا در این مدت شاخص‌های داو جونز (Dow) و اس‌اندپی 500 (S&P 500) به ترتیب با رشد 1.14 درصدی و 0.38 درصدی مواجه شده‌اند. شاخص نزدک (Nasdaq) نیز با از دست دادن حداقل 3.57 واحد، همچنان در نزدیکی پایین‌ترین سطح سالانه خود در محدوده 10,354 واحد معامله می‌شود.

بازار رمزارزها

تبلیغات جام جهانی قطر

در اکثر مواقع همبستگی زیادی بین بازار رمزارزها و سهام مشاهده می‌شود، به عبارتی نمودار قیمت بیت کوین در اکثر موارد از شاخص‌های داو جونز و اس‌اند‌پی 500 تبعیت می‌کند، اما این هفته استثناً این گونه نیست. به احتمال زیاد این امر ناشی از رویدادهای اقتصادی است که در اواسط اکتبر رخ می‌دهند؛ زیرا انتظار می‌رود این رویدادها سرمایه‌گذاران را هر چه بیشتر از سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های خطرپذیر، بیزار کنند.

از نظر تاریخی ثابت شده که رویدادهای زیر بر احساسات سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها تاثیرات زیاد می‌گذارند:

  • 12 اکتبر (20 مهر): صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)
  • 12 اکتبر (20 مهر) ارائه گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)
  • 17 اکتبر (25 مهر): آغاز فصل درآمدی سه ماهه سوم سال
  • 28 اکتبر (6 آبان): ارائه شاخص قیمت هزینه‌های شخصی (PCE)

در ضمن علاوه بر این رویدادها، به نظر می‌رسد عواملی مانند قدرت دلار ایالات متحده و تشدید تنش و درگیری بین روسیه و اوکراین نیز همچنان بر وضعیت تمام بازار رمزارزها تاثیر خواهند گذاشت.

در ادامه سه عاملی را که بر ادامه افت بازار رمزارزها در ماه‌های باقی‌مانده از سال 2022 تاثیرگذار خواهند بود، به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم:

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در بازار رمزارزها

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، هزینه وام گرفتن را برای مصرف‌کنندگان و کسب و کارها افزایش می‌دهد. از این رو بر افزایش هزینه‌های عملیاتی کسب و کارها، هزینه‌های کالاها و خدمات، هزینه‌های تولید، دستمزدها و در کل تمام هزینه‌های مرتبط تاثیری ثانویه دارد.

تورم بالا و غیر قابل مهار، دلیل اصلی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده است. از زمانی که افزایش نرخ بهره در مارس 2022 (اسفند 1400 و فروردین 1401) کلید خورد، بیت کوین و در کل بازار رمزارزها در حال اصلاح بوده است.

وقتی سیاست‌های پولی یا معیارهایی که قدرت اقتصاد را ارزیابی می‌کنند تغییر می‌کنند، نشانه‌های حرکت و تغییر در دارایی‌های پرخطر، سریع‌تر از سهام دیده میشود. زمانی که فدرال رزرو در سال 2021 برنامه‌های خود را برای افزایش نرخ بهره اعلام کرد، براساس داده‌ها قیمت بیت کوین تا دسامبر 2021 (بهمن و دی 1401) به شدت دچار تصحیح شد. در واقع در آن زمان بیت کوین و اتریوم خبر از بازارهای سراسر قرمزی می‌دادند که در انتظار بازارهای سهام بود.

اگر تورم راه کاهش را در پیش گیرد، سلامت اقتصاد بهبود یابد و یا فدرال رزرو چرخش معناداری در سیاست‌های پولی خود نشان دهد، دارایی‌های پرخطر مانند بیت کوین و آلت‌کوین‌ها، باز هم می‌توانند هشدارهای اولیه را صادر کنند؛ اما این بار با انعکاس تمایل مجدد سرمایه‌گذاران به ریسک‌پذیری، خبر از شرایط متفاوتی خواهند داد.

تهدید مداوم قوانین در بازار رمزارزها

بازار رمزارزها

مدت‌هاست بازار رمزارزها و نهادهای ناظر روبروی هم صف‌آرایی کرده‌اند، این عدم تفاهم دلایل مختلفی دارد که از جمله مهترین آنها می‌توان به تصورات نادرست مختلف نسبت به رمزارزها و عدم اعتماد به کاربرد واقعی رمزارزها اشاره کرد. از آنجایی که امروزه بخش قوانین رمزارزها فاقد یک چهارچوب کاری مشخص است، کشورها و ایالت‌های مختلف سیاست‌های متناقضی را در مورد نحوه طبقه‌بندی رمزارزها به عنوان نوعی دارایی و تدوین یک سیستم قانونی پرداخت برای آنها، در پیش گرفته‌اند.

عدم شفافقیت قانونی در این زمینه، بر رشد و نوآوری در این بخش تاثیر منفی می‌گذارد. از این رو به نظر بسیاری از تحلیلگران، تا زمانی که مجموعه قوانین معتبر، موثق و قابل درک در این زمینه در سطح جهانی تدوین نشود، بازار رمزارزها هیچ گاه به پتانسیل و جایگاه واقعی خود در عرصه بین‌المللی دست نخواهند یافت.

دارایی‌های پرخطر به شدت تحت تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران قرار دارند، این اصل در مورد بیت کوین و آلت کوین‌ها نیز صدق می‌کند. تجربه نشان داده است که تا به امروز همواره تهدید مقررات غیردوستانه و یا بدتر از آن تهدید ممنوعیت کامل، تقریباً به صورت ماهانه بر قیمت رمزارزها تاثیر منفی گذاشته‌ است. کلاهبرداری‌ها و طرح‌های پانزی مرتباً باعث لیکوئیدیشن (liquidation) شده و به اعتماد سرمایه‌گذاران خدشه وارد کرده‌اند.

کلاهبرداری‌ها، طرح‌های پانزی و نوسانات شدید بازار نیز از جمله دیگر عوامل مهمی هستند که باعث افت شدید قیمت بازار رمزارزها در سال 2022 شده‌اند. متاسفانه در این حوزه، اخبار بد و رویدادهایی که جریان نقدینگی بازار را به خطر می‌اندازند، به دلیل عدم وجود مقررات مناسب، نتایج فاجعه‌باری را به همراه دارند؛ این عمدتاً به دلیل نوظهور بودن بازار رمزارزها و همچنین بازار نسبتاً کوچک آن در مقایسه با بازارهای سهام است.

پخش گسترده اخبار لونا (LUNA) رمزارز بومی ترا، ورشکستگی شبکه سلسیوس (Celsius Network) و سوء استفاده از لوریج‌ها و سرمایه‌های مشتریان توسط شرکت تری اروز کاپیتال (3AC) هر کدام به مثابه ضربه‌ای مهیب، پیکر نیمه جان بازار رمزارزها را آماج خود قرار دادند و به نوبه خود شرایطی را رقم زدند که امروزه در بازار رمزارزها شاهد آن هستیم. بیت کوین در حال حاضر از نظر ارزش بازار، بزرگترین دارایی در این بازار به شمار می‌آید؛ در ضمن از نظر تاریخی ثابت شده که قیمت آلت کوین‌ها همواره دنباله‌رو بیت کوین است.

همان طور که اکوسیستم ترا و رمزارز لونا فروریخت، قیمت بیت کوین نیز به دلیل لیکوئیدهای متعدد در ترا به شدت اصلاح شد و روی احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشت.

اما تنها این نبود؛ سقوط وویجر (Voyager)، 3AC و سلسیوس نیز با سرعتی هر چه بیشتر این بازار را در گرداب نیستی فرو بردند؛ زیرا سقوط آنها باعث از بین رفتن ده‌ها میلیارد دلار از سرمایه سرمایه‌گذاران و پروتکل‌ها شد.

بازار رمزارزها در چند ماه پایانی سال 2022 چه چشم‌اندازی پیش‌رو دارد؟

بازار رمزارزها

فعلاً عوامل موثر بر کاهش قیمت‌ها در بازار رمزارزها پیرو سیاست‌های فدرال رزرو هستند؛ به عبارت دیگر قدرت فدرال رزرو در افزایش، کاهش یا توقف تغییر نرخ‌ بهره، به طور مستقیم روی قیمت بیت کوین، اتریوم (ETH) و آلت‌کوین تاثیر خواهد گذاشت.

در این میان به احتمال زیاد سرمایه‌گذاران همچنان سیاست اجتناب از ریسک را اتخاذ می‌کنند. تریدرهای بالقوه بازار رمزارزها نیز همچنان گوش به زنگ می‌مانند؛ این دسته از افراد تنها زمانی وارد بازار می‌شوند که نشانه‌ها حاکی از به اوج رسیدن تورم ایالات متحده و چرخش مواضع فدرال رزو باشند.

مترجم: خاطره باقری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×