» ارز دیجیتال » کف قیمت بیت کوین با مدل ارزش‌‌گذاری قیمت تعادلی BPM (Balanced Price Model)
کف قیمت بیت کوین

کف قیمت بیت کوین با مدل ارزش‌‌گذاری قیمت تعادلی BPM (Balanced Price Model)

12 آبان 1401 10

معامله گران حرفه ای همیشه دنبال خرید یک دارایی در زمانی هستند که قیمت بازار با قیمت ذاتی برابر باشد. مدل ارزش گذاری به روش قیمت تعادلی روشی مناسب برای تعیین کف قیمت بیت کوین است. محاسبات مربوط به این مدل نشان می دهد که قیمت بیت کوین همیشه در دوران پایانی چرخه نزولی بین قیمت تعادلی و قیمت تحقق یافته تثبیت شده است

به گزارش تیم تحلیلی گذارنیوز، در علوم مالی همیشه از مدلهای ریاضی برای ارزش گذاری قیمت واقعی یا ارزش ذاتی یک دارایی مانند سهام، اوراق قرضه، مشتقات مالی و غیره استفاده شده است. این بدان علت است که اکثر روزها در تقویم معاملات بازارهای مالی، قیمت لحظه ای بازار یک دارایی مساوی قیمت ذاتی یک دارایی نیست. بنابراین معامله گران حرفه ای با دید سرمایه گذاری بلندمدت و کم ریسک، همیشه به دنبال خرید یک دارایی در زمانی هستند که قیمت بازار با قیمت ذاتی برابر باشد. طبق آخرین گزارش هفتگی گلسنود، مدل‌های مالی ارزش‌گذاری (Valuation Models) برای تخمین ارزش واقعی بیت کوین و کف قیمت بیت کوین بسیار مناسب بوده و نسبت به تحلیلهای دیگر از پشتوانه علمی قوی برخوردار هستند. روشهایی مانند:

  1. ارزش گذاری به روش قیمت تحقق یافته (Realized Price Valuation)
  2. ارزش گذاری به روش متوازن یا قیمت تعادلی (Balanced Price Valuation)
  3. ارزش گذاری به روش ارزش تجمعی CVDD (Cumulative Value Days Destroyed)

در حال حاضر، نمودار قیمت بیت کوین حدود سه ماه است که بین قیمت تحقق یافته و قیمت تعادلی تثبیت شده است. به همین دلیل، می‌توان دریافت که بازار نزولی ممکن است هنوز مسیری را پیش از به پایان رساندن در پیش رو داشته باشد. در این مقاله تلاش شده است که: ابتدا ارزش گذاری به روش قیمت تحقق یافته بطور مختصر توضیح داده شود، سپس ارزش گذاری به روش قیمت تعادلی  (Balanced Price Valuation) به زبان ساده تشریح شود. درنهایت از طریق مدل قیمت تعادلی، کف قیمت بیت کوین در ماه‌های آتی شناسایی شود.

ارزش گذاری به روش قیمت تحقق یافته (Realised Price)

ارزش گذاری به روش قیمت تحقق یافته یا قیمت واقعی، یک مدل ارزش‌گذاری قیمت بیت کوین است که بر اساس ایده “ارزش تحقق یافته” در شبکه بلاکچین محاسبه می شود. به بیان واضح‌تر، ارزش تحقق یافته یا ارزش واقعی  (Realized Value) بیان دقیق‌تری از میانگین هزینه صرف شده برای خرید کلیه رمزارزهای درگردش است. با این پیش فرض که در محاسبه ارزش واقعی، رمزارزهای از دست رفته یا آدرسهای گم شده، لحاظ نمی‌شوند (منظور گم شدن رمز خصوصی است). به بیانی دیگر، قیمتی که این مدل ارزش‌گذاری محاسبه می کند بر مبنای میانگین قیمتها یا هزینه‌های پرداخت شده توسط همه هولدرها یا مالکان بیت کوین در بازار است. این بدان معنی است که هر زمان قیمت لحظه ای بازار بیت کوین زیر این قیمت معامله شود، بازار به عنوان یک کل وارد حالت زیان می شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

ارزش گذاری به روش قیمت تعادلی (Balanced Price)

مدل دوم ارزش‌گذاری قیمت بیت کوین، قیمت تعادلی است (Balanced Price) که با کم کردن ارزش انتقال‌یافته (Transferred Price)  از قیمت تحقق یافته (Realized Value) بدست می‌آید. برای فهمیدن مفهوم ارزش انتقال یافته و قیمت تعادلی باید ابتدا با کانسپت دیگری با نام اختصاری              CDD (Coin Days Destroyed) آشنا شویم.

مفهوم شاخص CDD(Coin Days Destroyed)

CDD یک شاخص حجمی است که وزن بیشتری را به سکه ها بر اساس مدت زمان نگهداری آنها می دهد؛ چرا که حجم کل تراکنشها ممکن است معیار نامناسبی برای سطح فعالیت اقتصادی در شبکه بیت کوین باشد. ممکن است شخصی در یک روز مقداری بیت کوین را به طور مکرر بین آدرس های خود منتقل کند. در محاسبه این شاخص، اگر شما مثلا 50 بیت کوین را 20 بار منتقل کنید، به نظر می رسد فعالیتی معادل 1000 بیت کوین داشته اید، اما در حقیقت از نظر حجم واقعی تراکنش تقریبا کاری نکردید. بنابراین برای محاسبه CDD، حجم هر تراکنش در تعداد روزها ضرب می شود، و تعداد این روزها از آخرین باری که سکه های بیت کوین خرج شده اند، محاسبه می شود. بنابراین، یک بیت کوینی که 100 روز خرج نشده است به اندازه 100 بیت کوینی که دیروز خرج شده است ارزش دارد. پس هر دو حالت، نتیجه بخش 100 واحد CDD هستند. حال اگر این کوین‌ها فوراً به آدرس دیگری جابجا شوند، تعداد CDD صفر می شود. به همین دلیل کلمه Destroyed یا نابود شده به این شاخص اضافه شده است. بنابراین، این محاسبات تا حد قابل قبولی نشان می دهد که چقدر فعالیت اقتصادی واقعی، نه مجازی، در شبکه بیت کوین رخ می دهد و تا حدی اختلال تراکنش های غیر واقعی را از شبکه حدف می کند.

پس بطور خلاصه می توان گفت که وقتی بیت کوین ها از یک سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذار دیگری منتقل می‌شوند، این تراکنش از طرفی یک ارزش دلاری را منتقل می کند و از طرف دیگر ارزش زمانی آن سکه ها را در زمان انجام تراکنش از بین می برد. با محاسبه و کسر این ارزش زمانی از قیمت تحقق یافته (Realised Price) ، می توان به قیمت تعادلی (Balanced Price) دست یافت. البته در این مقاله به تشریح فرمولهای محاسباتی نپرداختیم اما ملاحظه این فرمول ها خالی از لطف نیست.

فرمول محاسبه قیمت تعادلی
فرمول محاسبه قیمت تعادلی

 

تحلیل کف قیمت بیت کوین با نمودار قیمت تعادلی

با توجه به نمودار زیر متوجه می شویم که قیمت تعادلی با دقت قابل توجهی کف قیمت بیت کوین را در چرخه های رشد و نزول متوالی لمس کرده است.

کف قیمت بیت کوین
تعیین کف قیمت بیت کوین با مدل ارزش‌گذاری تعادلی

 

اکنون به نمودار زیر توجه کنید که روند دو مدل معرفی شده ارزش گذاری بیت‌کوین را _ مدل قیمت تحقق یافته و مدل قیمت تعادلی _ همزمان در کنار قیمت بازار از سال 2014 تاکنون نمایش می دهد.

کف قیمت بیت کوین از روی قیمت تعادلی
دو مدل ارزش گذاری قیمت بیت‌کوین

 

همانطور که در نمودار بالا می بینید، قیمت تحقق یافته بیت کوین 21,100 دلار است، در حالی که قیمت متعادل آن حدود 16,500 دلار است. از لحاظ تاریخی می بینیم که بازار بیت کوین همیشه در دوران پایان چرخه نزولی خود، بین این دو سطح تثبیت شده است، که این نتیجه قابل توجهی برای تعیین کف قیمت بیت کوین در چرخه های مختلف رشد و نزول بازار رمزارزها است.

قابل ذکر است که در چرخه سال 2014 تا 2015 بیت کوین به مدت 10 ماه در این محدوده به دام افتاده، در حالیکه در سالهای 2018 تا 2019 به مدت 5.5 ماه در آن اسیر شده بود. در حال حاضر، بیت کوین در بازار خرسی فعلی مجموعاً حدود سه ماه را در این منطقه سپری کرده است. وب سایت تحلیلی آنچین گلسنود (Glassnode) خاطرنشان می‌کند که 90 روز نوسان قیمت بیت کوین بین این دو محدوده هنوز به اندازه دو چرخه قبلی نشده است. در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین در حال تست مجدد حد بالایی این محدوده است، اما اگر این بازار نزولی حداقل به اندازه موارد قبلی ادامه یابد، ممکن است قیمت بیت کوین به سمت حد پایین این محدوده یعنی قیمت 16,500 دلار هم کشیده شود. لذا بنا به این تحلیل مستدل، می توان این قیمت را به نوعی کف قیمت بیت کوین در این چرخه در نظر گرفت.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×