» آرشیو اخبار » انتشار صورتجلسه کمیته فدرال رزرو و اثر آن بر بازارهای مالی
صورتجلسه کمیته فدرال رزرو

انتشار صورتجلسه کمیته فدرال رزرو و اثر آن بر بازارهای مالی

3 آذر 1401 3

گزارش جلسه فدرال رزرو یکی از مهمترین مسائل مورد توجه معامله گران است که بر اساس آن نگرش اعضاء کمیته فدرال رزرو نسبت به وضعیت اقتصادی روشن می شود

به گزارش تیم تحلیلی گذارنیوز، صورتجلسه کمیته فدرال رزرو بینش عمیقی در مورد شرایط اقتصادی و مالی کشور آمریکا ارائه می دهد که بر اساس آن، رأی آنها در مورد تعیین نرخ بهره بین بانکی تعیین می شود. قابل یادآوری است که این جلسات، 8 بار در سال انجام می شود و صورتجلسه و گزارش متنی آن 3 هفته پس از اعلام نرخ وجوه فدرال منتشر می شود.

در ارزیابی موضع مناسب سیاست پولی بانک آمریکا، اعضاء فدرال رزرو همیشه به نظارت بر داده های اقتصادی برای به تصویر کشیدن چشم انداز روشن اقتصادی ادامه می دهد. این کمیته در جلسات 8 گانه خود طی یکسال کاری در صورت بروز خطراتی مانند تورم و رکود که می تواند مانع دستیابی به اهداف آن شود، موضع سیاست پولی را به طور مناسب تنظیم می کند. ارزیابی‌های آنها طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله داده‌های مربوط به سلامت عمومی، شرایط بازار کار، فشارها و انتظارات تورمی، و تحولات مالی و بین‌المللی را در نظر خواهد گرفت.

بنابراین، معامله گران مرتباً در حال رصد کردن گزارشها، مصاحبه ها و داده های کمیته فدرال رزور هستند تا از این مجموعه اطلاعات، روند تصمیم گیری آنها را پیش بینی کنند. گزارش جلسه فدرال رزرو یکی از مهمترین مسائل مورد توجه معامله گران بازارهای مالی است که بر اساس آن نگرش اعضاء کمیته فدرال رزرو نسبت به وضعیت اقتصادی روشن می شود. موارد مورد توجه معامله گران در این گزارش به شرح زیر است:

تبلیغات جام جهانی قطر

دیدگاه های کمیته درباره شرایط فعلی و چشم انداز اقتصادی

در خصوص شرایط اقتصادی فعلی در کشور آمریکا

کمیته فدرال رزرو خاطرنشان کرد که شاخص های اخیر حاکی از رشد اندک هزینه ها و تولید است. با این وجود، افزایش شغل در ماه‌های اخیر قوی بوده و نرخ بیکاری پایین مانده است. تورم همچنان بالا باقی مانده است که منعکس کننده عدم تعادل عرضه و تقاضای مربوط به بیماری کرونا، قیمت های بالای مواد غذایی و انرژی مصرفی و بالطبع فشارهای بیشتر قیمت بر مصرف کنندگان است. همچنین جنگ روسیه علیه اوکراین باعث ایجاد مشکلات انسانی و اقتصادی عظیمی شده است. جنگ و رویدادهای مرتبط با آن فشار افزایشی بیشتری بر تورم در داخل آمریکا هم ایجاد کرده است و بر فعالیت‌های اقتصادی جهانی تأثیر می گذارد. در برابر این وضعیت اقتصادی، فدرال رزرو همچنان به ریسک های تورمی توجه زیادی دارد.

بخش خانوار

کمیته خاطرنشان کرد که رشد هزینه های مصرف کننده، اخیراً کم شده است. چندین عضو کمیته خاطرنشان کردند که کاهش هزینه‌های غیرضروری ، به‌ویژه در میان خانوارهای با درآمد پایین و متوسط، که خریدشان به سمت گزینه‌های کم‌هزینه تغییر می کند، وجود داشته است. در مجموع، ترازنامه‌های بخش خانوار همچنان قوی هستند و این عامل به حمایت از هزینه‌های مصرف‌کننده ادامه خواهد داد. تعدادی از شرکت‌کنندگان خاطرنشان کردند که برخی از خانوارها پس‌اندازهای اضافی را که در طول همه‌گیری کرونا جمع‌آوری کرده‌اند مصرف کرده اند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تعداد خانوارهایی که فشارهای مالی را تجربه می‌کنند، وجود دارد.

بخش مسکن

اعضای کمیته اظهار کردند که نرخ بهره بالاتر وام مسکن، به طور قابل توجهی فعالیت مسکن را محدود کرده است.

تورم جهانی

اعضاء کمیته مشاهده کردند که با افزایش تورم در سطح جهانی، بسیاری از بانک‌های مرکزی به طور همزمان سیاست‌های پولی را تشدید می‌کنند که به سخت تر شدن کلی شرایط مالی جهانی کمک می‌کند. همچنین خاطرنشان کردند که سخت‌تر شدن کلی شرایط مالی جهانی، همراه با قیمت‌های انرژی و سایر موارد منفی، به کاهش سرعت رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در جهان دامن زده است. کندی اقتصاد خارجی، در ترکیب با شاخص دلار قوی آمریکا، احتمالاً بر بخش صادرات ایالات متحده تأثیر می‌گذارد، و چندین عضو کمیته اظهار داشتند که ممکن است این عوامل تأثیرات منفی گسترده‌تری به اقتصاد ایالات متحده وارد کنند.

انتظارات تورمی

اعضای کمیته خاطرنشان کردند که به طور کلی، به نظر می رسد معیارهای انتظارات تورمی میان مدت و بلندمدت بدست آمده از نظرسنجی از خانوارها و مشاغل و همچنین از قیمت های بازارهای مالی به خوبی ثابت مانده است. چند نفر از اعضای کمیته هم در مورد پراکندگی بالای انتظارات تورمی بلندمدت در بین پاسخ‌دهندگان نظرسنجی های مختلف بحث کردند. آنها خاطرنشان کردند که پراکندگی بالاتر ممکن است نشان‌دهنده افزایش عدم اطمینان در مورد چشم‌انداز تورم باشد. همچنین اظهار کردند که انتظارات تورمی بلندمدت تأثیر مهمی بر رفتار تورم دارد و تأکید کردند که تشدید سیاست‌های پولی مداوم فدرال رزرو برای اطمینان از تثبیت این انتظارات ضروری است. تعدادی از شرکت کنندگان ابراز نگرانی کردند که هر چه تورم طولانی تر از هدف 2% باقی بماند، خطر بی ثبات شدن انتظارات تورمی بلندمدت بیشتر می شود. چنین تحولی، در صورت تحقق، کاهش تورم و دستیابی به اهداف قانونی کمیته برای حداکثر اشتغال و ثبات قیمت را بسیار پرهزینه‌تر خواهد کرد.

تأخیر در واکنش اقتصاد به سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا

شرکت کنندگان کمیته در مورد طول مدت تأخیر در واکنش اقتصاد به اقدامات سیاست پولی بحث کردند. آنها خاطرنشان کردند که تشدید سیاست پولی معمولاً تأثیرات سریعی بر شرایط مالی ایجاد می کند، اما تأثیرات کامل تغییرات در شرایط مالی بر مخارج کل و بازار کار و سپس بر تورم، احتمالاً مدت بیشتری طول می کشد تا تحقق یابد. با توجه به شرایط کنونی، بسیاری از شرکت‌کنندگان خاطرنشان کردند که اگرچه تشدید سیاست پولی به وضوح بر شرایط مالی تأثیر گذاشته و تأثیرات قابل‌توجهی در برخی از بخش‌های حساس به نرخ بهره داشته است، اما زمان‌بندی تأثیرات آن بر کل فعالیت‌های اقتصادی، بازار کار، و تورم هنوز کاملاً نامشخص است.

شرکت کنندگان کمیته به طور کلی خاطرنشان کردند که عدم قطعیت مرتبط با چشم انداز اقتصادی آنها زیاد است و خطرات چشم انداز تورم همچنان به سمت بالا متمایل است. آنها مشاهده کردند که تورم اخیر بالاتر و پایدارتر از حد انتظار بوده است. برخی نیز به خطر افزایش دوباره قیمت انرژی در میان تنش های ژئوپلیتیکی اشاره کردند.

اقدامات آتی فدرال رزرو

در بحث درباره اقدامات بالقوه سیاستی در جلسات آتی، کمیته فدرال رزرو بر تعهد قوی خود برای بازگرداندن تورم به هدف 2 درصدی کمیته تأکید کرد و همچنان پیش بینی شده که افزایش مستمر در محدوده هدف نرخ بهره برای دستیابی به یک سیاست محدودکننده تورم اقدامی مناسب است. بسیاری از شرکت کنندگان اظهار داشتند که عدم اطمینان قابل توجهی در مورد سطح نهایی نرخ بهره مورد نیاز برای دستیابی به اهداف بانک مرکزی وجود دارد و ارزیابی آنها از آن سطح به داده های اقتصاد کلان در آینده بستگی دارد.

با این حال، اعضاء مختلفی هم خاطرنشان کردند که با توجه به اینکه تورم تاکنون نشانه کمی از کاهش نشان داده است، و با تداوم عدم تعادل عرضه و تقاضا در اقتصاد، ارزیابی آنها از سطح نهایی نرخ بهره تا حدودی بالاتر از حدی است که قبلاً انتظار داشتند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×