» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ فدرال رزرو می‌تواند امید را به بازار بازگرداند
وضعیت بازار

وضعیت بازار؛ فدرال رزرو می‌تواند امید را به بازار بازگرداند

13 مهر 1401 12

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین و اتریوم روز سه شنبه دومین روز افزایشی متوالی خود را سپری کردند. روز گذشته قیمت بیت‌ کوین (BTC) با ۲.۸ درصد و روز دوشنبه با ۲.۷ درصد افزایش، مسیری صعودی را آغاز کرده است. در نتیجه این حرکت، بزرگترین ارز دیجیتال بازار به بالای مقاومت روانی 20 هزار دلار بازگشت.

در حال حاضر، بیت کوین با رشد 1.8% در تایم فریم روزانه، با قیمت 20 هزار و 260 دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن به حدود 387 میلیارد و 634 میلیون دلار می‌رسد. دامیننس بیت کوین هم که سهم این دارایی از کل ارزش بازار را نشان می‌دهد، به 40 درصد بازگشته است.

قیمت اتر (ETH) روز گذشته با حجم متوسط معاملات، حدود ​​2.4 درصد افزایش یافت. این روند امروز نیز با رشد 1 درصدی ادامه پیدا کرد و قیمت دومین رمزارز بزرگ بازار را به حدود 1355 دلار رساند. ضریب همبستگی روزانه اتر با بیت کوین اخیراً کاهش یافته و از 0.95 روز 28 سپتامبر (6 مهر) به 0.76 رسیده است. گفتنی است که حدود 17.2 درصد از کل ارزش بازار اکنون در اختیار اتریوم قرار دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

تقویم اقتصادی: بر اساس نظرسنجی فرصت‌های شغلی و گردش کار (JOLTS) که روز سه‌شنبه منتشر شد، تعداد فرصت‌های جدید شغلی در ایالات متحده در ماه آگوست (مرداد – شهریور) تا 10.1 میلیون مورد کاهش یافته است که پایین‌ترین رقم ثبت شده از ژوئن 2021 (تیر 1400) تاکنون می‌باشد. این رقم پیش از این در حدود 10.8 میلیون برآورد شده بود.

به نظر می‌رسد پس از انتشار این گزارش، بازارها براساس احتمال کاهش نرخ بهره قیمت‌گذاری شده‌اند. گفتنی است که نتایج این گزارش برای بازار ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد زیرا کاهش غیرمنتظره و زیاد این معیار می‌تواند فدرال رزرو را وادار کند تا از افزایش تهاجمی نرخ‌ بهره دست کشیده و زودتر از حد انتظار کاهش را آغاز کند.

بازار سهام ایالات متحده نیز برای دومین روز متوالی صعودی بود، به طوری که میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 به ترتیب 2.8، 3.3 و 3 درصد افزایش یافتند.

در بازارهای انرژی نیز دیدیم که روز سه‌شنبه قبل از اعلام تصمیم نهایی برای کاهش احتمالی عرضه توسط اوپک، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و نفت خام برنت اروپا، با رشد 3 درصدی روبرو شدند. قیمت گاز طبیعی نیز ۵.۴ درصد افزایش یافت.

معاملات آتی مس، که اغلب به عنوان سیگنالی برای رشد اقتصادی در نظر گرفته می شود، 2.6 درصد افزایش را نشان داد و قیمت طلا  1.8 درصد رشد داشت.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

بیت کوین با امید تغییر مسیر فدرال رزرو افزایش می‌یابد

پس از آنکه به نظر رسید فدرال رزرو ایالات‌متحده به سمت سیاست‌های پولی سازگارانه‌تر تغییر مسیر داده و نرخ‌های بهره را به تدریج کاهش دهد، بازار ارزهای دیجیتال در روندی صعودی قرار گرفت.

اطلاعیه هفته گذشته بانک انگلستان (BOE) مبنی بر شروع خرید اوراق قرضه در مقادیر نامحدود و تزریق پول به اقتصاد به جای حذف آن، این احتمال را بیشتر کرد که ایالات متحده نیز از همین روند پیروی کند.

با این حال، ابزار فِدواچ (CME FedWatch) که شانس تصمیات فدرال رزرو در مورد نرخ بهره را از طریق معاملات بازارهای مشتقه ردیابی می کند، هنوز این موضوع را منعکس نکرده و احتمال 59٪ را برای افزایش 75 واحدی نرخ بهره در ماه نوامبر (آبان و آذر) توسط کمیته بازار آزاد فدرال در نظر می‌گیرد.

روز سه‌شنبه، جان ویلیامز (John Williams) ، رئیس فدرال رزرو نیویورک، گفت که این بانک هنوز «راه‌های زیادی در پیش دارد» و افزود که سیاست پولی فعلی روند رشد اقتصادی را محدود نمی‌کند.

این درحالی است که لائل برینارد (Lael Brainard) ، نایب رئیس فدرال رزرو روز جمعه ضمن تاکید بر اهمیت زیر نظر داشتن آسیب‌پذیری‌های مالی، اعلام کرده بود “سیاست‌های پولی باید برای مدتی محدودکننده باشند” و فدرال رزرو از “عقب نشینی پیش از موعد” از مواضع خود اجتناب خواهد کرد.

شاخص دلار آمریکا (DXY) اخیراً ضعیف شده است. ناگفته نماند که بیت کوین و DXY از ماه جولای رابطه معکوس خود را حفظ کرده‌اند.

از نظر تکنیکال، شاخص دلار آمریکا نسبت به قرار گرفتن شاخص مقاومت نسبی (RSI) در منطقه اشباع خرید (بالاتر از سطح 70) یا اشباع فروش (پایین‌تر از سطح 30) واکنش نشان می‌دهد. روز 27 سپتامبر ()5 مهر)، شاخص مقاومت نسبی برای DXY  روی سطح 82 قرار داشت و از آن زمان به سطح فعلی خود در نزدیکی خط میانی یعنی حدود سطح 44 اصلاح شده است. قیمت DXY حدود 4 درصد کاهش یافت در حالی که BTC در همان بازه زمانی 4.4% افزایش را تجربه کرد.

اکنون معامله‌گران بیت‌ کوین باید تعیین کنند که آیا DXY پایین‌تر، ناشی از تغییر انتظارات فدرال رزرو است یا پاسخی به تصورات مبنی بر خرید بیش از حد دلار بدون توجه به اقدامات کمیته بازار آزاد فدرال. به نظر می‌رسد در آن دوره زمانی، افزایش قیمت بیت کوین نسبت به کاهش DXY کمتر محسوس باشد، که نشان دهنده احتیاط بیشتر برای معامله این دو دارایی به دنبال هم است.

نمای کلی بازار
نمای کلی بازار

روند صعودی اخیر بخش زیادی از بازار آلتکوین‌ها را نیز دربرگرفته است. بایننس کوین یک قدم دیگر به بازپس‌گیری مقاومت 300 دلاری نزدیک شده و اکنون با قیمت 293 دلار و 38 سنت معامله می‌شود.

ریپل که طی یک هفته گذشته بیش از 13% افزایش قیمت داشته است اکنون در حدود 0.478 دلار ایستاده است. پس از اینکه ایلان ماسک اعلام کرد احتمالاً توییتر را با همان قیمت قبل خریداری می‌کند، قیمت دوج کوین حدود 6 درصد جهش یافت و به 0.064 دلار رسید.

در این میان، هلیوم (HNT) با جهش 10 درصدی خود به عنوان برنده امروز 100 ارز برتر بازار شناخته شده و با قیمت 5 دلار و 34 سنت معامله می‌شود. در نهایت ارزش تجمعی بازار ارزهای دیجیتال امروز به حدود 965 میلیارد دلار رسیده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×