» ارز دیجیتال » تحلیل » بازارها در انتظار نتیجه شاخص سالانه تورم در آمریکا
تورم

بازارها در انتظار نتیجه شاخص سالانه تورم در آمریکا

22 دی 1401 10

با توجه به نامشخص بودن مسیر تورم در سال جاری، طیف گسترده‌ای از نتایج مورد انتظار برای بازارهای سهام در آمریکا و بازار کریپتوکارنسی در سال 2023 وجود دارد. انتشار آمار شاخص تورم مصرف کننده در عصر پنج‌شنبه (22 دی) روی بازارها تأثیر زیادی خواهد داشت.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، پس از افزایش‌های چند روز گذشته در دارایی‌های ریسکی مثل رمزارزها، امروز هم شرایط معاملاتی پرنوسانی در بازار شاهد بودیم. در چند ساعت آینده احتمالاً بازارها منتظر می‌شوند تا داده‌های شاخص تورم مصرف کننده (CPI) در ایالات متحده منتشر شود.

با شروع این هفته تا لحظه نگارش مقاله بیت کوین نزدیک به 10درصد و اتریوم نزدیک به 17 درصد و بالطبع بسیاری از آلتکوین‌ها، مانند کاردانو و سولانا تا بیش از 30 درصد هم سود کردند.

 

تبلیغات جام جهانی قطر
چارت بیت کوین
چارت بیت کوین

 

جریان اخبار به دلیل فقدان داده های دسته اول در چند روز گذشته در اقتصاد کلان، ضعیف بوده است، بازارهای سهام و فارکس بر سخنرانی پاول رئیس فدرال رزرو در یک رویداد بانک مرکزی سوئد در استکهلم تمرکز کردند. با این حال، پاول از اظهار نظر در مورد سیاست‌های مالی ایالات متحده خودداری کرد و در نتیجه هیچ حرکت خاصی هم در بازار مشاهده نشد.

همچنین همکاران پاول در فدرال رزرو برای شروع هفته جدید صحبت‌هایی کردند. رافائل بوستیک رئیس فدرال رزرو آتلانتا، و مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، پیام های فدرال رزرو در اواخر سال 2022 را دوباره تکرار کردند؛ آنها تأکید کردند که نرخ هدف بهره فدرال رزرو تا حدودی بالاتر از 5 درصد افزایش می یابد و برای مدتی در آن سطح باقی خواهد ماند.

مورد اصلی برای اولین نشستِ سالِ جدیدِ فدرال رزرو در تاریخ 1 فوریه، کاهش یک افزایش 25bps به دنبال افزایش 50bps در دسامبر گذشته است، که به دنبال چهار افزایش متوالی 75bps انجام شده بود.

تحلیل‌های بازار بیشتر به نفع افزایش 25bps و رسیدن به نرخ تارگت 4.50٪ – 4.75٪ است که احتمالِ آنرا 80 درصد تخمین می‌زنند.

اجماع اعضاء کمیته فدرال رزرو برای انتشار نرخ شاخص تورمِ CPI ایالات متحده در روز پنجشنبه، تعدیل بیشتر در تورم اصلی (Core CPI) برابر با نرخ سالانه 5.7 درصد برای ماه دسامبر 2022 پیش‌بینی شده است. نرخ قطعی برای ماه نوامبر که در 13 دسامبر 2022 اعلام و منتشر شده بود برابر با رقم 6٪ بود. بنابراین با رقم پیش‌بینی شده 5.7 درصدی (forcast) در ماه دسامبر، اکنون حدود 0.3 درصد نسبت به ماه نوامبر 2022 تعدیل خواهیم داشت. باید دید که رقم قطعی (Actual) که تا ساعت 5 عصر امروز به وقت تهران اعلام می‌شو،د چه خواهد شد. اگر همین نرخ 5.7 درصد یا کمتر قطعی شود، برای بازار خوب است و اگر افزایش یابد برای بازار رمزارزها و همچنین سهام بورس‌ آمریکا خوب نخواهد بود. تورم اصلی در ایالات متحده در ماه سپتامبر به پیک 6.6 درصد رسیده بود.

شاخص تورم اصلی Core CPI
شاخص تورم اصلی Core CPI

تمرکز بازارها در حال حاضر به جای تثبیت نرخ، روی مسیر قیمت های مصرف کننده و  شاخص تورم است. اگر قیمت ها در نیمه اول سال 2023 به طور پیوسته کاهش یابد و در عین حال یک رکود اقتصادی متوسط ایجاد شود، بازار سهام ایالات متحده و سایر دارایی های ریسکی مانند بازار کریپتوکارنسی یا رمزارزها می‌توانند از یک سال خونین و قرمز دیگر جلوگیری کنند.

با توجه به نامشخص بودن مسیر تورم در سال جاری، طیف گسترده‌ای از نتایج مورد انتظار برای بازارهای سهام در آمریکا و بازار کریپتوکارنسی در سال 2023 وجود دارد.

در سناریوی دیگر، اگر تورم به طور مداوم بالا بماند، برای مثال تورم اصلی بالای 4 درصد بماند، فدرال رزرو احتمالاً چرخه انقباضی را طولانی‌تر می‌کند و نرخ تارگتِ بهرۀ فدرال رزرو را از انتظارات فعلی که نزدیک به 5 درصد است به تارگت‌های بالاتر از 5.50 درصد تا 6.00 درصد می‌رساند. اگر همانطور که برخی از مفسران بازار انتظار دارند، قیمت انرژی با بازگشایی کامل اقتصاد چین به شدت افزایش یابد، شاید نرخ بهره فدرال رزرو حتی بالاتر از ارقام فوق هم بشود.

در این سناریو، روند مجدد صعودی در منحنی بازدهی اوراق قرضه، باعث ایجاد دردسر شدید معامله‌گران در بازار سهام ایالات متحده و بازار رمزارزها خواهد شد، زیرا ایالات متحده و سایر اقتصادهای توسعه‌ یافته غربی احتمالاً رکودهای عمیق و طولانی را در این سناریو تجربه خواهند کرد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×