» آرشیو اخبار » آیا تصمیمات فدرال رزرو وابسته به آمارها باقی خواهد ماند؟
فدرال رزرو

آیا تصمیمات فدرال رزرو وابسته به آمارها باقی خواهد ماند؟

5 بهمن 1401 5

درست یک هفته از تاریخ امروز (25 ژانویه، 5 بهمن)، فدرال رزرو اولین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال در سال 2023 را برگزار خواهد کرد. باید دید آیا بانک مرکزی ایالات متحده در تصمیم‌گیری‌های خود همچنان وابسته به آمارها خواهد بود یا نه؟

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، درست یک هفته از تاریخ امروز (25 ژانویه، 5 بهمن)، فدرال رزرو اولین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال در سال 2023 را برگزار خواهد کرد. باید دید آیا بانک مرکزی ایالات متحده در تصمیم‌گیری‌های خود همچنان وابسته به آمارها خواهد بود یا نه؟

قبل از اینکه مقامات فدرال رزرو اولین جلسه خود را در سال جاری برگزار کنند، روز جمعه، 27 ژانویه ایالات متحده آخرین آمارهای تورم نقطه به نقطه (PCE) ماه دسامبر را منتشر خواهد کرد. در حال حاضر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که میزان فشار تورمی از 4.7 درصد سالانه در ماه نوامبر به 4.4 درصد در دسامبر کاهش خواهد یافت.

کاهش تورم نتیجه سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو

سیاست مالی تهاجمی کمیته بازار آزاد فدرال که از ماه مارس 2022 شروع و طی آن نرخ معیار بالا رفته و نرخ بهره افزایش یافت، توانست تورم افسارگسیخته را تا حدی مهار نماید. مقدار تورم به حدی بود که در سال 2021 به طور کامل از کنترل خارج شده و به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر رسید. از ماه مارس 2022، بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را به میزان 25 واحد افزایش داد، این درحالیست که نرخ اولیه از سال 2018 اجرایی شده بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

تأثیر افزایش نرخ بهره بر کاهش تورم

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

فدرال رزرو همچنین بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های اقتصادی خود که در دسامبر سال گذشته منتشر شد، اعلام کرد که نرخ معیار هدف را از 4/5 به اندکی بالای 5 خواهند رسانید. و این نرخ برای کل سال 2023 و سه ماهه اول 2024 نیز اجرایی خواهد بود.

آیا فدرال رزرو سیاست انقباضی خود مبنی بر عدم کاهش نرخ در سال 2023  را حفظ خواهد کرد؟

این سؤال، سؤالات بسیار دیگری را ایجاد می‌کند، مهمترین آنها این است که آیا فدرال رزرو با توجه به آمارهای اخیر که نشان می‌دهند تورم در ایالات متحده و در سطح جهان به اوج خود رسیده و هر ماه در حال کاهش است، موضع پولی تهاجمی خود را حفظ خواهد کرد یا خیر؟ تورم جهانی در ماه دسامبر به پایین ترین حد خود در شش ماه گذشته رسید، اما فدرال رزرو معتقد است که بعید است موضع جنگ طلبانه خود را رها کند.

موضع سرسخت آنها مبنی بر اینکه نرخ بهره را در سال 2023 بدون کاهش نرخ و در سطح بالای 5 درصد نگه می دارند، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا فدرال رزرو همچنان به آمارها وابسته است یا نه؟ همه این‌ها در جلسه‌های آتی فدرال رزرو مشخص خواهد شد. باید منتظر سخنرانی پاول در هفته بعد باشیم.

تأثیر سیاست پولی فدرال رزرو بر اقتصاد جهانی

در حالی که سطوح تورم با سیاست پولی جنگ طلبانه فدرال رزرو و افزایش تهاجمی نرخ بهره رو به کاهش نهاده است و این واقعیت که فدرال رزرو اعلام کرده است که سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش خواهد داد، این سوال مطرح می‌شود که آیا این احتمال وجود دارد که آمارهای مثبت مربوط به تورم باعث شود، آنها از موضع خود مبنی بر عدم کاهش نرخ در سال 2023 عقب‌نشینی کنند؟

این احتمالاً مهمترین سؤالی است که در ذهن اقتصاددانان، تحلیلگران و مهمتر از همه فعالان بازار وجود دارد.

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempie

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×