» آرشیو اخبار » هاردفورک واسیل سرانجام در شبکه کاردانو راه‌اندازی شد

هاردفورک واسیل سرانجام در شبکه کاردانو راه‌اندازی شد

1 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پس از چند ماه تأخیر، بالاخره هاردفورک واسیل (Vasil) روز پنجشنبه ساعت 9:44 شب به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) در شبکه کاردانو فعال شد و پیشرفت‌های عملی قابل توجهی را برای این بلاکچین به ارمغان آورد.

نقطه عطفی مهم در شبکه کاردانو

شرکت این‌پوت اوت‌پوت (IOHK) روز پنجشنبه در توییتر در کنار سایر اعضای تیم ازجمله چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، از موفقیت راه اندازی هارد فورک اصلی شبکه کاردانو خبر داد:

“شبکه اصلی واسیل با موفقیت راه اندازی شد!

تبلیغات جام جهانی قطر

باعث خرسندی ماست که اعلام کنیم امروز، ساعت 21:44:00 به وقت UTC، تیم IOG با همکاری کاردانو اِستیف‌تانگ (CardanoStiftung@)، فورک شبکه اصلی کاردانو را با موفقیت از طریق رویداد ترکیب‌کننده، عملی کرده و ویژگی‌های جدید واسیل را درون زنجیره پیاده‌سازی نمودند.”

این شرکت قبلاً اعلام کرده بود که ارتقاء قابل توجهی که پس از این فورک در شبکه بلاکچین کاردانو ایجاد می‌شود، انتقال بلوک بدون تأییدیه کامل است که امکان ایجاد هرچه سریعتر بلوک را فراهم می‌کند. ارتقاء قراردادهای هوشمند نوشته شده به زبان پلوتوس (Plutus) با هدف افزایش کارایی نیز اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز (دپ‌ها) با هزینه‌های کمتری اجرا شوند.

قابلیت‌های جدیدی که ارتقای اسکریپت پلوتوس برای این شبکه به ارمغان می‌آورد، پس از یک دوره پنج روزه، در تاریخ 27 سپتامبر (5 مهر) در دسترس توسعه‌دهندگان در شبکه اصلی قرار خواهد گرفت.

بیل بارهیت (Bill Barhydt)، بنیان‌گذار پلتفرم معاملات رمزارزی آبرا (Abra)، این ارتقا را یک «پیروزی بزرگ برای توسعه‌دهندگان» خواند و پلتفرم مالی غیرمتمرکز جنیوس یِلد (Genius Yield) در توییتی از آن به‌عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و پربازده‌ترین به‌روزرسانی‌های شبکه کاردانو تا به امروز » یاد کرد:

“تبریک به تیم کاردانو برای راه اندازی هاردفورک واسیل. کار سختی را در زمینه رمزارزها به ثمر رساندید.

بدون شک در دسترس قرار دادن ورودی و خروجی تراکنش خرج نشده (UTXO) برای اسکریپت‌ یا پلوتوس بدون صرف آن‌ها یک پیروزی بزرگ برای توسعه‌دهندگان است. آفرین!”

— بیل برهیت (billbarhydt@) سپتامبر 2022

کاردانو

گفتنی است که در ابتدا تیم توسعه دهنده اوایل ژوئن (اواسط خرداد) را به عنوان زمان راه اندازی اعلام کرده بودند، ولی به دلیل بروز مشکلاتی در شبکه آزمایشی که ناشی از اشکالات نسخه قبلی نود بود، دو بار این تاریخ به تعویق افتاد. در نهایت، پس از ماه‌ها تأخیر و زمان‌بندی‌های مجدد، تاریخ راه‌اندازی این ارتقا اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) توسط IOHK اعلام شد، در حالی که “شاخص‌های حجم بحرانی” مورد نیاز برای راه اندازی این هارد فورک در 24 ساعت آخر به دست آمد.

پس از ارتقای واسیل، کاردانو با نسخه پروتکل هایدرا (Hydra) به مسیر خود در جهت توسعه راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم، ادامه می‌دهد. این پروتکل تراکنش‌ها را خارج از بلاکچین کاردانو پردازش می‌کند، در حالی که همچنان از آن به عنوان لایه امنیتی و تسویه حساب استفاده می‌نماید.

تیم توسعه‌دهندگان در آخرین گزارش خود درباره “هایدرا” در تاریخ 16 سپتامبر (25 شهریور) از بروز یک مشکل در نودهای هایدرا خبر داد. این پروتکل هنوز تاریخ راه اندازی مشخصی ندارد، اما برای اواخر سال 2022 یا سه ماهه نخست سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس داده‌های کوین‌گکو (CoinGecko)، بعد از اعلام راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واسیل، قیمت رمزارز کاردانو (ADA) نزدیک به 4 درصد رشد کرده و به 46 سنت رسیده است.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×