» آرشیو اخبار » سرویس نام اتریوم (ENS) چیست و چه کاربردی دارد؟
ENS

سرویس نام اتریوم (ENS) چیست و چه کاربردی دارد؟

23 مهر 1401 7

در روزگاری که اینترنت به اندازه امروز فراگیر نبود، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که کاربران در این فضا با آن مواجه بودند انطباق نداشتن نام دامنه با آدرس‌های پروتکل اینترنت (یا همان آدرس IP) بود. این مشکل باعث می‌شد کاربر مجبور باشد آدرس IP وب‌سایتی را که قصد بازدید داشت به طور کامل تایپ کند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، برخلاف IPهای سنتی، آدرس‌های ارزهای دیجیتال رشته‌های بسیار طولانی از اعداد و حروف هستند. اگر کاربری بخواهد وجوهی را از طریق شبکه اتریوم برای یک کاربر دیگر ارسال کند، باید آدرس مقصد را وارد کند و مطمئن شود که هر عدد و حرف به درستی نوشته شده است.

هرگونه خطا در نوشتن این کاراکترها در فناوری مبتنی بر بلاکچین، مجازات سختی در پی دارد چراکه اگر آدرس به درستی وارد نشود، وجوه ارسال شده بدون هیچ راه برگشتی، برای همیشه از بین خواهند رفت. به عبارت دیگر، در این فضا هیچ مرجعی وجود ندارد که بتوان برای برگرداندن یا بازپرداخت تراکنش با آن تماس گرفت.

تبلیغات جام جهانی قطر

در همین راستا، درست مانند خدمات نام دامنه (DNS) هنگام استفاده از اینترنت، سرویس نام اتریوم (ENS) به وجود آمد.

سرویس نام اتریوم (ENS) چیست؟

سرویس نام اتریوم (ENS) دقیقاً همان مفهوم سرویس نام دامنه (DNS) را با خود دارد با این تفاوت که این سرویس برای رفع نیازهای کاربران اتریوم تنظیم شده است. در هسته مرکزی این سرویس، یک سیستم نامگذاری توزیع شده، باز و قابل توسعه وجود دارد که بر بستر بلاکچین اتریوم کار می‌کند.

هدف آن نگاشت نام‌های قابل خواندن توسط انسان از شکل شناسه‌های قابل خواندن توسط ماشین است. در این مورد، نام قابل خواندن برای انسان می‌تواند چیزی شبیه «cactus.eth» باشد، در حالی که شناسه قابل خواندن توسط ماشین می‌تواند آدرس اتریوم یا آدرس‌ دیگر ارزهای دیجیتال، باشد.

در تصویر زیر نمونه‌ یک آدرس متعلق به بنیاد اتریوم را می‌بینید. نام دامنه ENS که ما ایجاد کردیم فقط یک مثال برای روشن‌تر شدن موضوع است:

آدرس ENS

آدرس استاندارد اتریوم به یک متن قابل خواندن توسط انسان (مثل foundation.eth) تبدیل می‌شود. این بدان معناست که کاربران می‌توانند به جای آدرس استاندارد، وجوه خود را به “foundation.eth” ارسال کرده و با این عبارت تعامل داشته باشند. بدیهی است که این، کار را برای کاربران عادی بسیار آسان‌تر کرده و احتمال اشتباه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

طبق اسناد رسمی ENS، این سیستم «اهداف مشابهی با DNS، یا همان سرویس نام دامنه اینترنت دارد، اما به دلیل قابلیت‌ها و محدودیت‌های ارائه شده توسط بلاکچین اتریوم، از معماری متفاوتی برخوردار است».

سرویس نام اتریوم (ENS) درست همانند DNS، بر روی سیستمی کار می‌کند که از نام‌های سلسله مراتبی جداشده با نقطه‌ای (Dot-Separated) که دامنه نامیده می‌شوند، تشکیل شده است. مالک هر دامنه نیز کنترلی کامل بر زیردامنه‌های (subdomain) ایجاد شده در آن دارد.

سرویس نام اتریوم (ENS) چگونه کار می کند؟

سرویس نام اتریوم از دو جزء اصلی دفتر ثبت (رجیستری) و حل‌کننده‌ها تشکیل شده است. معماری سیستم به شکل زیر است:

معماری ENS

رجیستری

رجیستری از یک قرارداد هوشمند تشکیل شده است که با هدف حفظ فهرستی از همه دامنه‌ها و زیر دامنه‌ها طراحی شده و در عین حال سه دسته اطلاعات ضروری را در مورد هر یک ذخیره می کند. این قطعات عبارتند از:

  • صاحب دامنه
  • حل‌کننده دامنه
  • مدت زمان اعتبار (TTL) ذخیره کش برای تمام موارد ثبت شده تحت آن دامنه

به بیانی ساده، هدف از رجیستری ENS نگاشت از یک نام به حل‌کننده مربوط به آن است. در همین حال، مالکین دامنه‌ها این توانایی را دارند که در رجیستری ENS:

  • مالکیت زیر دامنه‌ها را تغییر دهند
  • مالکیت دامنه خود را به آدرس دیگری منتقل کنند
  • حل کننده و مدت زمان اعتبار (TTL) را برای دامنه تنظیم کنند

حل‌کننده‌ها (Resolvers)

حل‌کننده‌ها در سرویس نام اتریوم (ENS) مسئول فرآیند تبدیل نام‌ها به آدرس هستند. هر قراردادی که استانداردهای لازم را اجرا می‌کند، می‌تواند در سرویس نام اتریوم یک حل‌کننده باشد. با این حال، حل کردن یک نام در ENS فرآیندی متشکل از دو مرحله است.

در مرحله نخست، از ریجستری یا دفتر ثبت درمورد حل‌کننده مربوط به نام مورد نظر سوال می‌شود. در درجه دوم، از آن حل‌کننده خاص خواسته می‌شود به سؤال پاسخ دهد. از نظر معماری این پروسه به این صورت است:

مراحل مختلف

تفاوت بین DNS و ENS

سرویس نام دامنه (DNS) در سال 1983 به دنبال تحقیقات یک دانشمند آمریکایی به نام الیزابت فاینلر (Elizabeth Feinler) ، توسط پل موکاپتریس (Paul Mockapetris) دانشمند علوم کامپیوتر از ایالات متحده ایجاد شد. به بیان ساده، هدف DNS تطبیق آدرس‌های پروتکل اینترنت (IP) با نام‌های انسان پسند دامنه می‌باشد. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا به جای وارد کردن آدرس IP عددی، نام وبسایت مورد نظر خود را تایپ کنند.

سرویس نام اتریوم به روشی مشابه اما با یک معماری متفاوت، تلاش دارد راه آسان‌تری برای خواندن و اشتراک‌گذاری آدرس‌های ارزهای دیجیتال ارائه دهد.

چگونه یک دامنه سرویس نام اتریوم (ENS) ثبت کنیم؟

ثبت دامنه “سرویس نام اتریوم” بسیار ساده است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یک کیف پول گرم مانند کیف پول متامسک (MetaMask) در اختیار داشته باشید.

به وبسایت رسمی ثبت دامنه ENS به نشانی app.ens.domains بروید و نام دامنه‌ی مورد نظر خود را تایپ کنید. این کار، در دسترس بودن نام مورد نظر شما را بررسی می‌کند.

هنگامی که نام خود را انتخاب کردید، تعداد سال‌هایی که قصد دارید این نام را اجاره کنید مشخص نمایید. حداقل زمان در این قسمت، یک سال است. پس از تایید تراکنش، منتظر بمانید تا فرایند ثبت تکمیل و تایید شود.

مراحل ثبت

حاکمیت سرویس نام اتریوم

سرویس نام اتریوم از طریق چند بازوی مختلف اداره می‌شود که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند.

توکن ENS + توزیع

توکن ENS یک توکن  با استاندارد ERC-20 بر بستر بلاکچین اتریوم بوده و هدف اصلی آن استفاده جهت مدیریت سیستم می‌باشد. دارندگان این توکن می‌توانند بعد از بحث و گفتگو پیرامون مسائل حاکمیتی در تالار گفتمان ens.domains ، پیشنهادات خود را ارسال کرده و رای خود را به صندوق بیندازند.

توکن ENS در ابتدا از طریق ایردراپ در تاریخ 8 نوامبر 2021 (17 آبان 1400) در اختیار کاربرانی قرار گرفت که قبلاً یک نام دامنه ENS ثبت کرده بودند. 25 درصد از کل موجودی این توکن از طریق ایردراپ توزیع شد و نحوه تخصیص مابقی توکن‌ها به شرح زیر است:

توزیع توکن حاکمیتی

 

سازمان غیرمتمرکز خودگردان ENS

سرویس نام اتریوم توسط یک سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) اداره می شود. خود این سازمان نیز توسط دارندگان توکن ENS اداره می‌شود که می‌توانند پیشنهادات خود را ارسال کرده و برای توسعه آینده پروتکل به آنها رأی دهند.

بنیاد ENS

سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) سرویس نام اتریوم، خود توسط یک بنیاد مستقر در جزایر کیمن به نام بنیاد ENS نمایندگی می‌شود. این بنیاد اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • مطابقت با الزامات مالیاتی، زیرا بدون حضور اشخاص حقوقی، شرکت کنندگان DAO ممکن است مسئول بخش خاصی از درآمد DAO باشند، حتی اگر به این وجوه دسترسی نداشته باشند.
  • انعقاد قرارداد با شرکت‌های دیگر.
  • ارائه مسئولیت محدود برای شرکت‌کنندگان در قبال اقدامات سازمان غیرمتمرکز خودگردان.

سخت آخر

سرویس نام اتریوم (ENS) یک نوآوری نوظهور در زمینه ارزهای دیجیتال و گامی در جهت حل برخی از مشکلاتی است که این صنعت برای مدت‌ها درگیر آن بوده است.

مواجهه با رشته‌های طولانی از اعداد و حروف تصادفی اغلب دلیل بروز اشتباهات جبران ناپذیری است که در زمینه ارزهای دیجیتال گاهاً می‌توانند بسیار گران تمام شوند. عادی سازی آدرس‌ها و ارائه آنها به روشی خوانا و قابل درک برای انسان گامی در جهت بهبود تجربه کلی کاربر است.

در عین حال، نباید فراموش کرد که سوابق DNS دامنه‌ها و نام‌ها معمولاً در سرورهای متمرکز ذخیره شده و آنها را مستعد هک می‌کند. به همین دلیل، ENS توسط بلاکچین اتریوم ایمن شده و اطمینان بیشتری به کاربران می‌دهد.

همانطور که گفته شد، سرویس نام اتریوم بدون شک یک اختراع بسیار مهم و یک نوآوری خلاقانه است که به سرعت میان هزاران نفر گسترش یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×