» آرشیو اخبار » دِسو، پاسخ ایلان ماسک و جک دورسی به رسانه‌ اجتماعی غیرمتمرکز
دِسو

دِسو، پاسخ ایلان ماسک و جک دورسی به رسانه‌ اجتماعی غیرمتمرکز

13 مهر 1401 10

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بنیاد دِسو (The DeSo Foundation) از انتشار نقشه راه بلندپروازانه خود برای تمرکززدایی رسانه‌های اجتماعی و ایجاد یک لایه اجتماعی در Web3 خبر داده است.

نقاط عطف این نقشه راه، طی ۶ ماه آینده برای حل مشکل اصلی رسانه‌های اجتماعی اجرا خواهند شد.

دِسو

تبلیغات جام جهانی قطر

نادر الناجی (Nader Al-Naji)، بنیانگذار دِسو:‌

«اکثر مردم نمی‌دانند که رسانه‌های اجتماعی متمرکزتر از سیستم مالی در زمان اختراع بیت کوین هستند. در حال حاضر، تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها، آنچه که آنلاین می‌بینیم و انجام می‌دهیم را کنترل می‌کنند. ما می‌توانیم این مشکل را با تمرکززدایی رسانه‌های اجتماعی و ذخیره تمام محتوا در یک بلاکچین حل کنیم.»

این نقشه راه در حالی منتشر شده که اخیراً پیام‌های جدیدی بین ایلان ماسک (Elon Musk) و جک دورسی (Jack Dorsey) رد و بدل می‌شود. ایلان ماسک از یک پروتکل رسانه اجتماعی مبتنی بر بلاک‌چین می‌گوید که پرداخت‌ها و ارسال پیام‌های متنی کوتاه را انجام می‌دهد.

از نظر این دو کارآفرین میلیاردر، توییتر به عنوان پروتکلی منبع باز (open-source) که توسط یک بنیاد، به جای یک شرکت، تأمین مالی می‌شود، پلتفرم بهتری خواهد بود. دورسی از اینکه توییتر را به یک شرکت تبدیل کرده ابراز تاسف کرده و این اقدام خود را «گناهی بزرگ» نامیده است.

نقش این بنیاد در یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاکچین منبع باز، تامین مالی و پیشبرد توسعه آن خواهد بود.

ایلان ماسک آن را «ایده‌ای فوق‌العاده جالب» خوانده و به دورسی پیشنهاد کمک داده است. هنگامی که دورسی در تلاش خود برای جذب ماسک در هیئت مدیره توییتر شکست خورد، در نهایت این شرکت را ترک کرد.

دِسو

علاوه بر این، گفتگویی بین ایلان ماسک و سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، بنیانگذار صرافی FTX، در مورد ساخت توییتر بلاکچینی یا خرید کامل توییتر وجود داشته است.

با این حال، با توجه به نقشه راه بنیاد دِسو و خبرهای منتشر شده از اکوسیستم آن، ممکن است این کارها ضروری نباشند.

اولین نقطه عطف دِسو، ادغام با کیف پول متامسک در هفته گذشته بود. این اقدام به میلیون‌ها کاربر اتریوم اجازه می‌دهد تا با یک کلیک وارد دِسو شوند.

آنها قصد دارند پل‌های ارتباطی بیشتری را بین سایر اکوسیستم‌ها از جمله کیف پول فانتوم (Phantom) و سولانا نیز اضافه کنند. سایر ادغام‌های احتمالی دِسو با کاردانو و نیِر (NEAR) خواهد بود.

انتقال از اجماع اثبات کار به «اجماع اثبات سهام بی حد و حصر» نیز در دست اقدام است. مانند مِرجِ (The Merge) اتریوم، اثبات سهام دِسو نیز مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و از این نظر کارآمدتر می‌شود.

ساخت یک هکاتون در مؤسسه آیوی لیگ (Ivy League)، که در آن دانش‌پژوهان می‌توانند برای ایجاد شبکه اجتماعی غیرمتمرکز رقابت کنند نیز در دست اقدام است. هکاتون، رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان و سایر افرادی که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان رابط کاربری و مدیران پروژه، گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

انتظار می‌رود موارد فوق همراه با استخدام یک مدیر ارشد عملیات، برای کمک به پیشرفت فعالیت تجاری و بازاریابی شرکت، تا سه ماهه چهارم تکمیل شود.

بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که این رسانه‌ اجتماعی غیرمتمرکز یک فرصت بزرگ برای بازار باشد، چیزی که شرکت‌های برتر تحقیقات ارزهای دیجیتال آن را ارزیابی کرده‌اند. دِسو در هفت تحلیل روند مِساری (Messari)، به دلیل داشتن یک بازار قابل شناسایی، رتبه اول را کسب کرده است.

دِسو

پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده، رسانه‌های اجتماعی ۶ میلیارد کاربر جذب کنند و تریلیون‌ها دلار ارزش داشته باشند. یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاکچین برای ۵۰ میلیون تولیدکننده محتوایی که در اقتصاد کنونی همیشه به دنبال پلتفرم‌های جدید هستند، بسیار جذاب خواهد بود. ارزش کلی اقتصاد تولیدکنندگان محتوا در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار است.

دِسو چندین برنامه رسانه اجتماعی دارد که از جمله آنها می‌توان به برنامه توییتر مبتنی بر بلاکچین اشاره کرد، که در آن افراد می‌توانند با دریافت امتیازات به صورت الماس، کسب درآمد کنند.

درباره دِسو

بنیاد دِسو یک بلاکچین لایه ۱ است که از ابتدا برای تمرکززدایی در رسانه‌های اجتماعی و ترقی برنامه‌های کاربردی برای میلیاردها کاربر ساخته شده است. این بنیاد ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده و تاکنون توسط سِکویا (Sequoia)، اَندرسن هوروویتز (Andreessen Horowitz)، کوین‌بِیس (Coinbase)، سوشال کپیتال (Social Capital)، پالی‌چِین کپیتال (Polychain Capital)، وینکلووس کپیتال (Winkelvoss Capital)، پَنترا (Pantera) و دیگران حمایت شده است. DESO، توکن اصلی بلاکچین دِسو، در صرافی کوین‌بِیس لیست شده است.

 

مترجم:‌ امیر ملک پور

منبع: beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×