» آرشیو اخبار » راه اندازی اولین پایگاه داده عمومی جهان در مورد سوخت های فسیلی

راه اندازی اولین پایگاه داده عمومی جهان در مورد سوخت های فسیلی

28 شهریور 1401 7

راه اندازی اولین پایگاه داده عمومی جهان در مورد سوخت های فسیلی توسعه دهندگان این پایگاه امیدوارند که ثبت جهانی سوخت های فسیلی به فعالان و سرمایه گذاران قدرت دهد تا دولت ها را پاسخگو نگه دارند.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، راه اندازی اولین پایگاه داده عمومی جهان در مورد سوخت های فسیلی
توسعه دهندگان این پایگاه امیدوارند که ثبت جهانی سوخت های فسیلی به فعالان و سرمایه گذاران قدرت دهد تا دولت ها را پاسخگو نگه دارند.
روز دوشنبه دو پایگاه Carbon Tracker و Global Energy Monitor در بیانیه‌ای اعلام کردند این رجیستری «اولین پایگاه داده کاملاً شفاف» و «عمومی است که تولید سوخت‌های فسیلی را در سراسر جهان ردیابی می‌کند».

فهرست ثبت جهانی سوخت های فسیلی

این فهرست که ثبت جهانی سوخت های فسیلی نام دارد، شامل داده های بیش از 50000 میدان نفت، گاز و زغال سنگ در 89 کشور است که 75 درصد از تولید جهانی را پوشش می دهد. همچنین داده‌هایی که قبلاً نامتجانس یا به سختی قابل دسترسی بودند، از جمله برای سرمایه‌گذاران، کارشناسان و فعالان در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
مارک کامپاناله، بنیانگذار کربن تِرَکِر، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که امیدوار است این رجیستری به پاسخگو نگه داشتن دولت ها در موقعیت های تاثیرگذار مانند زمانی که مجوز استخراج سوخت‌های فسیلی صادر می‌کنند کمک کند.

کامپاناله گفت: «گروه‌های جامعه مدنی باید تمرکز بیشتری روی آنچه دولت‌ها از نظر صدور مجوز، هم برای زغال‌سنگ و هم برای نفت و گاز، برنامه‌ریزی می‌کنند، داشته باشند و در واقع این فرآیند را به چالش بکشند».
انتشار پایگاه داده و تجزیه و تحلیل همراه آن از داده های جمع آوری شده همزمان با دو مجموعه مهم از مذاکرات آب و هوایی در سطح بین المللی است – مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک که در 13 سپتامبر آغاز شد و COP27 در شرم الشیخ مصر، که در ماه نوامبر برگزار می شود.Carbon Tracker و Global Energy Monitor در تجزیه و تحلیل خود از داده ها دریافتند که ایالات متحده و روسیه هنوز به اندازه کافی سوخت فسیلی استفاده نشده در زیر زمین و برای اتمام بودجه کربن باقی مانده در جهان دارند، بودجه کربن اصطلاحی است که به کربن باقیمانده ای که جهان می تواند قبل از اینکه مقدار مشخصی از گرم شدن رخ دهد، از پس انتشار آن برآید اشاره می کند.
همچنین نشان می‌دهد که این ذخایر 3.5 تریلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند که بیشتر از همه انتشارات تولید شده از زمان انقلاب صنعتی است.

تبلیغات جام جهانی قطر

ما در حال حاضر به اندازه کافی سوخت های فسیلی قابل استخراج برای پختن سیاره داریم. ما نمی توانیم از همه آنها استفاده کنیم – یا تقریباً هر یک از آنها در این مرحله. راب جکسون، دانشمند آب و هوای دانشگاه استنفورد گفت: ما برای ساختن چیزهای جدید به روش های قدیمی وقت کافی نداریم. من تاکید بر شفافیت در تولید و ذخایر سوخت فسیلی را تا پروژه های خاص دوست دارم. این یک جنبه منحصر به فرد کار است.»Global Energy Monitor گفت که رجیستری داده ها را از منابعی از جمله دولت ها، شرکت های دولتی و خصوصی، گزارش های خبری و رسانه ها، سازمان های غیردولتی و مخاطبین روی زمین جمع آوری می کند که اطلاعات دست اولی درباره یک پروژه ارائه می دهند.
بر اساس این تحلیل، از 50000 میدان شامل، قوی ترین منبع انتشار گازهای گلخانه ای، میدان نفتی غوار در عربستان سعودی است که سالانه حدود 525 میلیون تن کربن تولید می کند. 12 سایت که بیشترین آلایندگی را دارند، همگی در خلیج‌فارس یا روسیه بودند.

این پایگاه داده همچنین می تواند به اعمال فشار سرمایه گذاران در کشورهای دارای ذخایر بزرگ هیدروکربنی کمک کند، اما چشم انداز چندان موفقی از فشار عمومی برای دور شدن از سوخت های فسیلی دیده نمی شود. او گفت: «ما مدعی این نیستیم که ثبت یک شبه، منجر به یک رژیم حکومتی عظیم در مورد سوخت‌های فسیلی می‌شود. اما به سرمایه گذاران و سایر بازیگران نشان می دهد که در کجا تولید سوخت فسیلی اتفاق می افتد تا دولت های خود را وادار به پاسخگویی کنند.

اریک کریستین پدرسن، رئیس سرمایه‌گذاری‌های مسئول در Nordea Asset Management به رویترز گفت که این ثبت می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا بهتر بفهمند کدام دارایی‌ها ممکن است در معرض خطر غیراقتصادی یا «سرگردانی» در گذار کمبود انرژی باشند. وی گفت: “این کمک بزرگی است که اکنون همه این اطلاعات، ارجاع متقابل و قابل جستجو در اختیار ما باشد.

منبع: الجزیره

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×