» آرشیو اخبار » پیش‌بینی گاز طبیعی در سال 2023
گاز طبیعی

پیش‌بینی گاز طبیعی در سال 2023

11 دی 1401 6

اتحادیه اروپا به اندازه کافی گاز برای زمستان دارد، اما اگر روسیه عرضه را بیش از این کاهش دهد، ممکن است اروپا در سال 2023 با کمبود گاز مواجه شود. در پی یک سال پر فراز و نشیب که شاهد بودیم، معاملات آتی گاز طبیعی ایالات متحده در اوایل ژوئن از سطح 10.00 دلاری عبور کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اتحادیه اروپا به اندازه کافی گاز برای زمستان دارد، اما اگر روسیه عرضه را بیش از این کاهش دهد، ممکن است اروپا در سال 2023 با کمبود گاز مواجه شود. در پی یک سال پر فراز و نشیب که شاهد بودیم، معاملات آتی گاز طبیعی ایالات متحده در اوایل ژوئن از سطح 10.00 دلاری عبور کرد و در اواخر ماه اوت به سطح 11.00 دلاری رسید، گاز با قیمتی کمتر از یک سال قبل معامله می‌شود.

قیمت ها زمانی بیشتر کاهش یافت که اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد که 213 میلیارد متر مکعب از ذخایر خود را تا پایان 23 دسامبر وارد بازار خواهد کرد. به این ترتیب بازار روندی کاملاً نزولی به خود گرفت.

نمودار گاز طبیعی

تبلیغات جام جهانی قطر

تقاضای زیاد اروپا عامل افزایش قیمت ها

دلیل افزایش زودهنگام قیمت ها تقاضای شدید اروپا بود. با پیشرفت جنگ اوکراین از فوریه، کشورهای اروپایی اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از کمبود گاز طبیعی در زمستان 2022-2023 اتخاذ کردند. و تولیدکنندگان آمریکایی بیش از حد مایل بودند که LNG را با قیمت های بالاتر به آنها بفروشند. تقاضای قوی‌تر و قیمت‌های بالای مقادیر ثبت شده در اروپا و آسیا، رنج قیمت را کاملاً بالا برد و به این ترتیب تولیدکنندگان آمریکایی، گاز طبیعی را با قیمت های بالاتر از قبل به اروپاییان رسانیدند.

تقاضا برای LNG ایالات متحده به حدی بود که معامله‌گران با کسری عرضه در ایالات متحده برای زمستان 2022-2023 شروع به قیمت‌گذاری کردند. البته این موضوع تا زمانی بود که تولید پایانه گازی LNG تگزاس با یک انفجار متوقف شد. آتش‌سوزی ترمینال گازی فری پورت، منبع اصلی تامین گاز اروپا و آسیا از آمریکا را قطع کرد. بررسی های اولیه حادثه حاکی از این بود که فری پورت (Freeport LNG) در 8 ژوئن پس از شکستن یک لوله در اثر خطای انسانی دچار انفجار شده است.

در ابتدا قرار بر این بود که تعطیلی فری پورت سه هفته طول بکشد، چرا که این پایانه یکی از بزرگترین کارخانه‌های صادراتی تولید LNG ایالات متحده است و با تعطیلی آن ارسال محموله‌ها به اروپا به تأخیر افتاده و تلاش این قاره برای حذف تدریجی گاز روسیه به مخاطره می افتاد.

قطعی کارخانه که حدود 20 درصد از ظرفیت تولید LNG ایالات متحده را شامل می شود، با توجه به کاهش عرضه گاز روسیه و تقاضای آسیا زنگ خطری را در میان بازار، معامله‌گران و… به صدا درآورد. به همین دلیل در ابتدا، معاملات آتی گاز طبیعی با توجه به اخبار کاهش یافت، اما تقاضای بالای تابستانی قیمت‌ها را به بیش از 11 دلار در اواخر آگوست رساند. پس از آن روند نزولی شد، زیرا معامله‌گران پیش‌بینی می‌کردند که این قطعی باعث آزاد شدن منابع و کمک به ذخیره‌سازی مجدد ایالات متحده برای تقاضای زمستانی می‌شود.

افزایش تولید گاز طبیعی ایالات متحده و کاهش تقاضا در سال 2023

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی خود (STEO) روز سه شنبه اعلام کرد که تولید و تقاضای گاز طبیعی ایالات متحده در سال 2022 به بالاترین حد خود خواهد رسید.

پیش‌بینی EIA تولید گاز به میزان 99.69 میلیارد فوت مکعب در روز در سال 2023 در برابر تولید 98.07 میلیارد فوت مکعب در روز (bcfd) برای سال 2022 بوده است. آن هم در حالی که میزان تولید گاز در سال 2021 در حدود 94.57 میلیارد فوت مکعب در روز بود.

آژانس همچنین پیش‌بینی کرد که مصرف گاز از 84.01 میلیارد مکعب در روز در سال 2021 به 88.39 میلیارد مکعب در روز در سال 2022 رسیده و سپس در سال 2023 به 85.08 میلیارد مکعب در روز کاهش یابد.

این آژانس پیش‌بینی کرده است که میانگین صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا (LNG) از 10.85 میلیارد مکعب در روز در سال 2022  به 12.33 میلیارد مکعب در روز در سال 2023 خواهد رسید.

آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که اتحادیه اروپا ممکن است در سال آینده با کمبود گاز مواجه شود

اتحادیه اروپا برای زمستان گاز کافی دارد، اما اگر روسیه عرضه را بیشتر کاهش دهد، ممکن است سال آینده با کمبود گاز مواجه شود. علیرغم کاهش تولید و تحویل گاز به اروپا در سال 2022، این اتحادیه از کمبود شدید جلوگیری کرد و زمستان را با مخازن ذخیره گاز پر کرد (تا حدی به لطف اقدامات اضطراری اتحادیه اروپا برای پر کردن انبارها، به علاوه یک دوره خوش شانس از آب و هوای معتدل و قیمت بالای گاز که تقاضا برای سوخت را کاهش داد).

اما سال 2023 ممکن است شرایط سخت‌تری نسبت به بحران انرژی باشد که در سال 2022 قبض‌های سوخت را برای خانوارهای اروپایی افزایش داد؛ به طوری که صنایع مجبور شوند به طور موقت تعطیل شوند تا از هزینه های فلج کننده گاز جلوگیری شود.

اگر روسیه بخشی از گازی را که هنوز به اروپا تحویل می‌دهد کاهش دهد و تقاضای گاز چین از پایین‌ترین حد ناشی از قرنطینه کووید افزایش یابد، اتحادیه اروپا ممکن است در سال 2023 با کمبود 27 میلیارد مترمکعبی گاز مواجه شود. آژانس بین المللی انرژی (IEA) کل مصرف گاز اتحادیه اروپا در سال 2021 را 412 میلیارد متر مکعب اعلام کرده است.

چشم انداز گاز طبیعی در سال 2023

انتظار می‌رود سال جدید با ذخیره‌سازی گاز با ظرفیت ۳۱۱۲ میلیارد متر مکعب آغاز شود. بر اساس EIA، این میزان 133 میلیارد متر مکعب کمتر از سطح سال قبل و 85 میلیارد متر مکعب کمتر از میانگین پنج ساله است. اگرچه پیش‌بینی های آژانس بین‌المللی انرژی صعودی هستند، اما پیش‌بینی‌ گرمای بی‌سابقه در نیمه اول ژانویه، قیمت‌ها را محدود می‌کند. با این حال، اگر هوای سرد در اواخر ژانویه و در سراسر فوریه بازگردد، کسری عرضه ممکن است افزایش یابد.

گاوهای نر بلند مدت می خواهند شاهد تکرار رالی سال گذشته باشند. اگر هوای سرد باعث افزایش کسری، کاهش تولید و تهدید روسیه به کاهش عرضه به اروپا شود، قیمت ها شروع به افزایش خواهند کرد. این باعث نگرانی در مورد کمبود گاز در طول فصل سرمای ایالات متحده می شود.

اروپایی ها بار دیگر مجبور به خرید LNG آمریکا برای پر کردن انبارهای خود خواهند شد. علاوه بر این، ما انتظار داریم کارخانه Freeport LNG تا ماه مارس دوباره تولید خود را شروع کند. هر زمان که Freeport به چرخه تولید بازگردد، تقاضای گاز ایالات متحده افزایش خواهد یافت. این نیروگاه می تواند حدود 2.1 میلیارد فوت مکعب در روز (bcfd) گاز را به LNG تبدیل کند که حدود 2 درصد از تولید روزانه ایالات متحده است.

معامله‌گران نزولی می خواهند شاهد کاهش عرضه زمستانی، تولید بی سابقه و جریان گاز روسیه به اروپا باشند. بنابراین اساساً آنها تمایل دارند که جنگ پایان یابد و جریان عرضه روسیه به سطح قبل از جنگ بازگردد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×