» آرشیو اخبار » خودزنی بایننس با طرح ارائه گواه اثبات ذخایر!
بایننس

خودزنی بایننس با طرح ارائه گواه اثبات ذخایر!

21 آذر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، وال استریت ژورنال با مشورت گروهی از متخصصان حسابداری و امور مالی مدعی شده است اصرار بایننس برای بهبود شفافیت در ذخایر خود، زنگ خطری را در امور مالی این صرافی رمزارزی به صدا درآورده است.

اثبات ذخیره در بایننس

همه ذخایر بایننس وثیقه شده‌اند

همانطور که یکی از اعضای سابق هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) اشاره کرده است، گزارش منتشر شده توسط شرکت حسابرسی مازارس (Mazars) در مورد امور مالی صرافی بایننس به سرمایه گذاران اطمینان کافی را نمی‌دهد، زیرا اطلاعات مربوط به کیفیت کنترل‌های داخلی و همچنین اینکه سیستم‌های بایننس چگونه دارایی‌ها را برای پوشش وام‌های مارجین نقد می‌کنند در آن گنجانده نشده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

یکی دیگر از علایم هشدار مطرح شده توسط منابع این روزنامه، نبود اطلاعات کافی در مورد ساختار سازمانی شرکت بایننس است. طبق این گزارش، پاتریک هیلمن (Patrick Hillmann)، مدیر ارشد استراتژی بایننس، نتوانسته است نام شرکت مادر بایننس را معرفی کند، زیرا تقریباً دو سال است که بایننس از مرحله سازماندهی مجدد شرکت عبور کرده است.

در این گزارش، به تفاوت بین کل بدهی‌های بیتکوین نیز اشاره شده است. گواه اثبات ذخایر (proof of reserves) این صرافی نشان می‌دهد که 97 درصد دارایی بایننس وثیقه شده بود و این رقم بدون احتساب دارایی‌هایی است که از طریق وام یا حساب‌های مارجین به کاربران وام داده شده است. این آمار نشان می‌دهد که نسبت یک به یک (1:1) ذخایر به دارایی‌های مشتری در این پلتفرم محقق نشده است. در متن مازارس در مورد این اختلاف آمده است:

«متوجه شدیم که بایننس بدونِ احتسابِ دارایی‌هایِ خارج از محدوده‌ای که توسط مشتریان برای دارایی‌هایِ داخلیِ وام‌داده‌شده از طریق خدمات مارجین و خدمات وام، به عنوان وثیقه در نظر گرفته شده است، تا 97 درصد (از ذخایر را) وثیقه گذاشته است و این امر منجر به مشاهده موجودی منفی در گزارش بدهی مشتریان می‌شود. با گنجاندن دارایی‌های داخلی که از طریق مارجین یا وام به مشتریان قرض داده شده است و وثیقه آنها، دارایی‌های خارج از محدوده هستند (یعنی توسط دارایی‌های خارج از محدوده وثیقه شده اند)، به این نتیجه رسیدیم که 101 درصد از ذخایر باینس وثیقه شده است.»

جان رید استارک (John Reed Stark)، سخنگوی ارشد در دانشکده حقوق دانشگاه دوک و رئیس سابق دفتر اجراdی اینترنت کمیسیون بورس و اوراق بهادار، در یک پست توییتری اعلام کرد:

«گزارش “اثبات ذخیره” بایننس، به اثربخشی کنترل‌های مالی داخلی نپرداخته، هیچگونه نظری یا اطمینانی را ارائه نکرده و اعداد را تضمین نمی‌نماید. من بیش از 18 سال در بخش اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) کار کردم. به همین دلیل این وضعیت را به‌عنوان اعلان خطر تعریف می‌کنم.»

پس از سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX)، بایننس ماه گذشته با انتشار یک سیستم اثبات ذخایر به کاربران اجازه داد دارایی‌های خود را با استفاده از درخت مرکل (Merkle) تأیید کنند. هرچند، از نظر بسیاری از رقبا، این ابتکار “بی معنی” تلقی شد زیرا بدهی‌ها در آن لحاظ نمی‌شوند.

شرکت مازارس، گزارش حسابرسی خود در مورد ذخایر بیت کوین بایننس را روز 7 دسامبر (16 آذر) فاش کرد. طبق اعلام این شرکت حسابرسی بین المللی، در حال حاضر، این صرافی بزرگ رمزارزی، کنترل 575,742.42 واحد بیتکوین متعلق به مشتریان خود را در اختیار دارد که ارزش آن در زمان انتشار گزارش، حدود 9.7 میلیارد دلار برآورد می‌شد. این شرکت در گزارش خود اذعان داشت که طبق این روش نیز، “بایننس 101 درصد ذخایر خود را وثیقه کرده است”.

دارایی‌های حسابرسی شده در این گزارش شامل معاملات اسپات مشتریان، آپشن، مارجین، فیوچرز، تامین مالی، وام و حساب‌های کسب درآمد برای بیت‌ کوین و رپدبیتکوین (WBTC) می‌باشد. به گزارش کوین‌تلگراف، به غیر از شبکه بیتکوین، رپدبیتکوین بر بستر اتریوم، بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) و بایننس اسمارت چین (BNB Smart Chain) نیز در این بررسی‌ها گنجانده شده‌اند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×