» آرشیو اخبار » تحلیل بازار رمزارزها بعد از اخبار منفی صرافی FTX – آبان 18

تحلیل بازار رمزارزها بعد از اخبار منفی صرافی FTX – آبان 18

18 آبان 1401 5

با قرارگرفتن صرافی اف تی ایکس به عنوان دومین صرافی بزرگ در جهان و یکی از پرچمداران این صنعت در معرض خطر ورشکستگی، فشار فروش کل بازار افزایش یافته است.

تحلیل اخبار بازار

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، اتفاقات پیرامون درام صرافی FTX و Binance که دیروز رخ داده است مجدداً بازار رمزارزها را در یکی از تاریک ترین روزهای تاریخ خود قرار داده است. با قرار گرفتن صرافی FTX در معرض خطر ورشکستگی، فشار فروش کل بازار افزایش یافته است. صرافی FTX به عنوان دومین صرافی بزرگ در جهان و یکی از پرچمداران این صنعت بوده است. هر چند این فشار فروش در مقایسه با افت قیمتی بیتکوین تا محدوده 18-17 هزار دلار در ماه ژوئن کمتر است. بسیاری از تحلیلگران این ریزش بازار را با روزهای سقوط لونا (LUNA) مشابه می دانند.

تحلیل نمودار Total
تحلیل نمودار Total

 

منشأ ریزش بازار

سقوط قیمت رمزارز FTT پس از آن رخ داد که شرکت آلامدا ریسرچ (Alameda Research) ، بازوی تجاری صرافی FTX، بیش از حد به توکن FTT به عنوان وثیقه برای وام‌هایش وابسته شده بود و این مسئله روی ترازنامه مالی FTX تأثیر گذاشت. نگرانی ها در مورد ترازنامه FTX باعث شده است که حتی پس از پیشنهاد دیروز بایننس به خرید FTX که تا حدی باعث متوقف شدن این روند شده بود، اما همچنان ریزش بازار ادامه یابد. بر اساس گزارش ها، FTX ظاهراً به دنبال جذب 6 میلیارد دلار بودجه برای پر کردن شکاف موجود در ترازنامه خود بود و همین امر معامله بایننس را هم به طور بالقوه به خطر انداخت.

تبلیغات جام جهانی قطر

بایننس اعلام کرد که برای محافظت از کاربران خود در برابر بحران نقدینگی، توافق‌نامه‌ای غیر‌الزام‌آور را برای خرید صرافی FTX امضا کرده است. به گفته چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، این صرافی وضعیت FTX را لحظه‌به‌لحظه زیر نظر دارد و بنا به صلاحدید خود می‌تواند از توافق کناره‌گیری کند. سم بنکمن فرید، مدیرعامل FTX نیز این معامله را تأیید و اعلام کرد که در انتظار انجام بررسی های لازم است.

در اتفاقات روز گذشته در بازار و نوسانات شدید، حجمی بسیار بالا، در حدود 714 میلیون دلار از معاملات کاربران لیکوئید شده است. در میان ارز‌های بازار، بیتکوین با 232 میلیون دلار در جایگاه نخست قرار دارد و بعد از آن اتریوم و سولانا به ترتیب با 174 و 40 میلیون دلار قرار گرفته‌اند.

در 24 ساعت گذشته، بعد از FTT، سولانا (SOL) با 26 درصد ریزش بیش‌ترین افت قیمتی را در میان رمزارز‌های برتر بازار داشته است. با توجه به اینکه صرافی FTX روی شبکه سولانا سرمایه گذاری سنگینی کرده است، به نظر می رسد که هر چیزی که به سم بنکمن فرید، مدیرعامل صرافی FTX، مرتبط باشد؛ در حال حاضر در حال شکست است. به همین دلیل قیمت سولانا هم در حال سقوط شدیدی است و در حال حاضر شبکه سولانا باز هم نشانه هایی از ضعف را نشان می دهد. سقوط این رمزارزهای بزرگ مانند ماجرای لونا روی کل بازار تأثیر می گذارد.

نمودار سقوط سولانا
نمودار سقوط قیمت سولانا

پیش بینی قیمت و تحلیل تکنیکال بیت کوین

یک معامله‌گر مطرح با نام مستعار کاپو که سقوط بازار کریپتو در سال 2022 را به درستی پیش‌بینی کرده بود، می‌گویدکه پایان سقوط بازار نزدیک است، اما هنوز ریزش‌ها ادامه می یابد. او به فالوورهای توییترش کف قیمت بیت کوین را 14000 دلار اعلام کرده است. با بررسی نمودار بیت کوین و مطالعه قیمت ذاتی بیت کوین که در مقاله کف قیمت بیت کوین تشریح شده است، نکات جالبی از این پیش بینی متوجه می شویم.

  1. هنوز اسیلاتور RSI در تایم فریم روزانه وارد محدوده اشباع نشده است. معمولا در این ریزش‌ها قیمت وارد این محدوده می شود و زمانی که واگرایی را نشان داد، روند قیمت عوض می شود؛ یا اینکه کراس آن از پایین به بالا نشانگر تغییر روند است. در لحظه نگارش مقاله RSI در تایم فریم روزانه وارد محدوه اشباع فروش نشده است.

2. از لحاظ تاریخی می بینیم که بازار بیت کوین همیشه در دوران پایان چرخه نزولی خود، بین دو سطح قیمت تحقق یافته و قیمت تعادلی تثبیت شده است، که این نتیجه قابل توجهی برای تعیین کف قیمت بیت کوین در چرخه های مختلف رشد و نزول بازار رمزارزها است. وب سایت تحلیلی آنچین گلسنود (Glassnode) دو هفته پیش با انتشار نمودار زیر خاطرنشان کرد که 90 روز نوسان قیمت بیت کوین بین این دو محدوده هنوز به اندازه دو چرخه قبلی نشده است. در زمان انتشار آن مقاله، بیت کوین در حال تست حد بالایی این محدوده یعنی 21000 دلار بود. اما با خبر منفی دیروز، قیمت به حد پایین این محدوده بسیار نزدیک شده است؛ حد پایین این محدوده قیمت 16,500 دلار است. لذا بنا به این تحلیل مستدل، می توان قیمت 16500 را به نوعی کف قیمت بیت کوین در این چرخه در نظر گرفت.

نمودار قیمت تعادلی
نمودار قیمت تعادلی

3. با اتفاقات دیروز و کاهش شدید قیمت، شاهد جابه‌جایی‎ و فشار فروش در شبکه بیتکوین بودیم. با توجه به انباشت‌ها در محدوده 18,000 و 19,000دلار، این نواحی پتانسیل قوی برای حمایت قیمتی داشتند. اما به نظر می رسد که این حمایت‌ها فعلا شکسته شده است. همانطور که در تصویر زیر می بینید، با توجه به شرایط فعلی و گپی که در محدوده 14هزار دلار الی 17 هزار دلار وجود دارد، بسته به شدت منفی بودن خبرهای آتی، احتمال کاهش بیشتر قیمت تا این نواحی نیز وجود دارد.

بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری بلند مدت در بیت کوین

استراتژی مارتینگل (Martingale Strategy) بیان می‌کند که وقتی بازار به سمت ضرر معامله گر حرکت کرد – چه در بازار اسپات و چه در بازار آتی یا فیوچرز – بهتر است با دو برابر سرمایه اولیه در نقطه ای مناسبتر وارد موقعیت مشابه شد. با دو برابر کردن سرمایه، میانگین قیمت ورودی نزدیک به موقعیت بهتر در بازار قرار گرفته، معامله‌گر از نظر تئوری احتمالات، قادر خواهد بود با نتیجه کلی سود از بازار خارج شود و موقعیت معامله گری خود را ببندد.

کاهش شدید قیمت بازار رمزارزها طی چند روز گذشته، فرصت به کارگیری استراتژی مارتینگل را بیش از پیش فراهم نموده است. بنابراین معامله گران و سرمایه گذاران در حال حاضر با دید بلند مدت به صلاحدید خود می توانند با نسبت های 1، 2 و 4 برابری سرمایه در سه پله متفاوت وارد موقعیت خرید بیت کوین شوند. پله ورودی اول 16500 تا 17000 دلار، پله دوم در محدوده 14000 دلار و پله سوم 10000 دلار؛ که به احتمال زیاد قیمت به آن محدوده نرسد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×