» ارز دیجیتال » تحلیل » تغییر جهت شاخص VIX و تأثیر منفی آن روی قیمت بیت کوین

تغییر جهت شاخص VIX و تأثیر منفی آن روی قیمت بیت کوین

16 آذر 1401 5

شاخص وی آی ایکس جمعه گذشته تغییر روند داشت که می تواند برای بیت کوین نیز قابل توجه باشد. VIX یک شاخص مهم در دنیای تجارت و سرمایه گذاری است، زیرا معیاری قابل سنجش از ریسک بازار و احساسات سرمایه‌گذاران را ارائه می دهد.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، شاخص VIX جمعه گذشته تغییر روند داشت که می تواند برای بیت کوین نیز قابل توجه باشد.

همبستگی معکوس شاخص VIX و شاخص S&P 500
همبستگی معکوس شاخص VIX و شاخص S&P 500

 

VIX یک شاخص مهم در دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری است، زیرا معیاری قابل سنجش از ریسک بازار و احساسات سرمایه‌گذاران را ارائه می دهد. قابل توجه است که بین شاخص VIX و S&P 500 یک همبستگی معکوس وجود دارد. افزایش شاخص VIX معمولاً به معنای کاهش قیمت برای S&P 500 است و بالعکس؛ زیرا این شاخص برگرفته از قیمت آپشن‌های S&P 500 با تاریخ انقضای کوتاه مدت است. از آنجایی که بازار بیت کوین با S&P 500 همبستگی مستقیم دارد، افزایش VIX موجب کاهش قیمت بیت کوین نیز می شود. بسیار واضح است که این همبستگی معکوس مانند S&P 500 بی نقص عمل نمی کند. نمودار زیر قیمت بیت کوین و تغییرات آن همزمان با افزایش شاخص VIX را بخوبی نشان می دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر
همبستگی معکوس شاخص VIX و قیمت بیت کوین
همبستگی معکوس شاخص VIX و قیمت بیت کوین

شاخص VIX چیست؟

شاخص نوسانات VIX، یک شاخص محاسبه شده از “نوسانات مورد انتظار” قیمت آپشن‌های شاخص S&P 500 طی 30 روز بعدی است. قابل یادآوری است که طول دوره آپشن ها روی شاخص S&P 500 سی روز است. شاخص VIX عموماً به عنوان “شاخص ترس” شناخته شده و توسط بورس قراردادهای آپشن شیکاگو (CBOE) محاسبه می شود. مهمترین کلماتی که در تعریف این شاخص گفتیم “مورد انتظار” و “30 روز آینده” بود. بنابراین:

  • ماهیت پیش‌بینی‌کننده این شاخص، آن را به معیاری برای نوسانات آینده (Implied Volatility) تبدیل کرده است، نه شاخص نوسانات تاریخی (historical volatility) که مبتنی بر داده‌های تاریخی یا تحلیل‌های آماری باشد.
  • دوره زمانی پیش بینی 30 روزه هم چشم انداز معامله‌گران را به کوتاه مدت محدود کرده است.

نکات مورد توجه معامله گران از شاخص VIX

  • شاخص نوسانات CBOE یا VIX یک شاخص آنی و در زمان واقعی بازار است که انتظارات بازار را برای نوسانات در 30 روز آینده نشان می دهد.
  • سرمایه گذاران از VIX برای اندازه گیری سطح ریسک، ترس یا استرس در بازار هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری استفاده می کنند.
  • معامله‌گران و تریدرها هم می‌توانند از شاخص VIX برای معاملات مشتقات مالی(آپشن، فیوچرز و سواپ) و بورس کالا یا سهام استفاده کنند.
  • قیمت سهام معمولاً با کاهش شاخص VIX افزایش می یابد و با افزایش شاخص VIX کاهش می یابد.

در نمودار زیر همبستگی معکوس شاخص VIX با شاخص S&P 500 در تایم فریم هفتگی کاملاً مشهود است. در شکل زیر نقاط سوئینگ هر دو شاخص با خط‌های عمودی به هم وصل شده تا تغییر جهت معکوس بهتر تشخیص داده شود. در تایم فریم روزانه هم این همبستگی معکوس کاملاً نمایان است.

همبستگی معکوس شاخص VIX و S&P500
همبستگی معکوس شاخص VIX و S&P500

یک نکته مهم در مورد شاخص VIX

شاخص VIX بازتابی از احساسات سرمایه‌گذاران است و در گذشته یک نشانگر پیش بینی کننده دقیق از کف های قیمتی S&P 500 بوده، اما ممکن است این رابطه در زمان‌های اخیر تغییر کرده باشد. به عنوان مثال، در سه ماه بین 8 آگوست 2017 و 8 نوامبر 2017، شاخص VIX نوزده درصد افزایش داشت، که ظاهراً نشان دهنده ترس و اضطراب در میان فعالان بازار بود و به این معنی است که S&P 500 باید در یک مسیر نزولی قرار می گرفت. با این حال شاخص S&P 500 در آن بازه زمانی در حال افزایش رکوردهای تاریخی خود بود.

احساسات نقش مهمی در تصمیم گیری برای بازارها ایفا می کنند و تا این حد، زیر نظر داشتن شاخص VIX می تواند ایده خوبی باشد. با این حال، این شاخص بی نقص نیست و سرمایه‌گذاران باید در نظر بگیرند که چقدر می‌خواهند روی آن حساب باز کنند.

افزایش VIX خریداران بیت کوین را هم ترساند

VIX در روز جمعه به زیر سطح 19 سقوط کرد، علامتی که در سال گذشته بسیار قابل توجه بوده است.

در ماه آگوست، شاخص VIX پس از آخرین باری که به این حد رسیده بود، تغییر روند داد و تا عدد 34 رشد کرد و همین امر با نزول 15 درصدی شاخص  S&P 500 همراه شد. بیت کوین نیز روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد که ناشی از همبستگی آن با S&P 500 بود.

روز دوشنبه، زمانی که VIX روند معکوس قوی خود را همزمان با باز شدن بازار آغاز کرد، BTC از مقاومت استاتیک 17,400 دلاری برگشت خورد و تا زیر 17,000 دلار ریزش داشت.

دیروز، در ابتدا به نظر رسید که خریدارهای بیت کوین دست برتر را دارند. در حالی که S&P شاهد کاهش 1.4 درصدی دیگری بود، قیمت بیت کوین در 17000 دلار نسبتاً ثابت ماند. با این حال، در چند ساعت گذشته، بیت کوین کاهشی در حدود 2 درصد و 350 دلار ثبت کرد. بیت کوین پس از ادامه روند صعودی شاخص VIX تا عدد 22.46، حتی به 16691 دلار هم رسید. اما در زمان انتشار این مقاله، قیمت بیت کوین 16834 دلار بود.

سرمایه گذاران در بازار رمزارزها باید به شاخص VIX توجه کنند. اگر امروز و فردا VIX دوباره افزایش پیدا کند، خریداران بیت کوین ممکن است قدرت خود را از دست بدهند و در نتیجه قیمت آن احتمالاً به مناطق حمایتی در 16600 دلار یا 16300 دلار ریزش کند.

آیا روز جمعه تکلیف قیمت بیت کوین مشخص خواهد شد؟

با توجه به همبستگی بالای بیت کوین با S&P 500، کاهش قریب الوقوع دیگری ممکن است در راه باشد. با این حال، شاخص VIX نباید به عنوان تنها اندیکاتور استفاده شود. زیرا، VIX بر انتظارات مبتنی بر رویدادهای گذشته متکی است.

علاوه بر این، VIX نمی‌تواند رویدادهای ناگهانی و غیرمنتظره‌ای را که ممکن است باعث واکنش‌های شدید بازار شود، توضیح دهد. از لحاظ تاریخی، همیشه اینطور بوده که VIX نمی‌توانست کف بازار را پیش‌بینی کند.

در نهایت رویدادهای کلیدی اقتصادی تعیین کننده زمان رسیدن به کف قیمت بازار هستند. از آنجایی که شاخص VIX بر اساس انتظارات محاسبه می شود، نمی تواند چراغ راهی برای تشخیص تغییر روند بازار با رویدادهای ناگهانی در اخبار باشد.

و رویدادی که همه چیز را تحت الشعاع قرار خواهد داد، نشست بعدی کمیته فدرال رزرو (FED)، بانک مرکزی ایالات متحده، در 14 دسامبر خواهد بود، زمانی که این کمیته در مورد سیاست آینده بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد. شایان ذکر است، این نشست شامل “خلاصه ای از پیش‌بینی های اقتصاد کلان آمریکا” نیز خواهد بود.

اما حتی قبل از این جلسه، دو داده بسیار مهم وجود دارد که پیش‌بینی‌هایی را درباره نحوه عمل و تصمیم گیری فدرال رزرو انجام می‌دهد.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص قیمت تولید کننده (PPI)

در حالی که داده های جدید تورم در قالب شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در 13 دسامبر منتشر خواهد شد، شاخص قیمت تولید کننده (PPI) از قبل در روز جمعه 9 دسامبر منتشر می شود.

شاخص قیمت تولید کننده یک بینش و برآوردی از داده های CPI ارائه می دهد، که به این دلیل است که PPI به عنوان یک شاخص پیشرو برای شاخص CPI عمل می کند؛ زیرا زمانی که تولیدکنندگان برای کالاها و خدمات هزینه بیشتری دریافت می کنند، هزینه های بالاتر معمولاً به مصرف کننده منتقل می شود.

در واقع، هنگامی که تولیدکنندگان با تورم ورودی مواجه می شوند، افزایش هزینه‌های تولید آنها به خرده فروشان و مصرف کنندگان منتقل می شود. بنابراین PPI به عنوان یک شاخص پیشرو، هم می تواند تعیین کننده CPI باشد و هم تعیین کننده روند نرخ سود فدرال رزرو و درنتیجه روند بازارهای مالی و بازار کریپتو کارنسی را تعیین کند.

در بهترین حالت اگر PPI و بالطبع CPI به کاهش خود ادامه دهند، شانس افزایش قیمت بیت کوین بسیار زیاد است.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×