» آرشیو اخبار » بیت کوین در سراشیبی سقوط تا مرز 12 هزار دلار

بیت کوین در سراشیبی سقوط تا مرز 12 هزار دلار

28 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هشدارهای پی در پی گلدمن ساکس پیرامون نرخ رشد اقتصاد جهانی، بیت کوین (BTC) را در معرض خطر سقوط تا مرز 12 هزار دلار قرار داده است.

آیا بیت کوین به مرحله کف سازی رسیده است؟

تیمی از اقتصاددانان گلدمن ساکس به رهبری یان هاتزیوس (Jan Hatzius) پیش بینی خود از سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را افزایش داده‌اند. این گروه از متخصصین ضمن اشاره به این مطلب که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را در ماه سپتامبر (شهریور) 0.75 درصد و در ماه نوامبر (آبان) تا 0.5 درصد افزایش خواهد داد، تصریح کرده‌اند که این ارقام نسبت به پیش بینی قبلی آنها به ترتیب 0.5 و 0.25 درصد افزایش را نشان می دهد.

همانطور که می دانید، مسیری که فدرال رزرو در راستای افزایش نرخ بهره طی می کند، نقشی کلیدی در تعیین روند قیمت بیت کوین در سال 2022 ایفا کرده است. افزایش نرخ وام‌ها، از چیزی در حدود صفر تا محدوده 2.25 تا 2.5 درصد فعلی، سرمایه‌گذاران را وادار کرده است که از دارایی های پرریسک دوری کرده و به دنبال یافتن جایگزین های امن تر مانند پول نقد یا طلا باشند.

تبلیغات جام جهانی قطر

بیت کوین تا به امروز تقریباً 60 درصد نسبت به رکورد تاریخی خود، کاهش یافته و اکنون حول حمایت روانی 20 هزار دلاری خود در نوسان است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که قیمت BTC در سطوح فعلی وارد فاز کف سازی شده است. معامله‌گری با نام مستعار دکتر پروفیت (Doctor Profit) هشدار داده است:

“لطفاً تصمیمات بعدی فدرال رزرو (FED) را در نظر بگیرید. 0.75 درصد افزایش نرخ بهره قبلاً پیش بینی شده است، با افزایش 1 درصد شاهد سقوطی سنگین خواهیم بود.”

مقایسه قیمت بیتکوین در سال های 2012 تا 2016

از سوی دیگر، همبستگی مثبت همیشگی بیت کوین با بازار سهام ایالات متحده، به ویژه نزدک کامپوزیت، ریسک اصلاحی عمیق‌تر را برای این دارایی به همراه دارد. شارون بل (Sharon Bell)، استراتژیست گلدمن ساکس، مدعی است که جهش‌های اخیر در بازار سهام می‌تواند نوعی تله‌ی گاوی باشد؛ وی هشدار داد اگر فدرال‌رزرو برای مبارزه با تورم، با افزایش بیشتر نرخ‌ بهره، سیاستی تهاجمی‌تر را اتخاذ کند، ممکن است بازارهای مالی تا 26 درصد سقوط کنند.

بر اساس داده‌های گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME) در گزارش هفتگی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، این هشدارها در حالی رو به افزایش هستند که اخیراً شاهد افزایشی ملموس در تعداد پوزیشن های فروش بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران نهادی نیز بوده‌ایم.

نیک (Nick)، تحلیلگر ای کوین متریکس (Ecoinometrics) گفته است: «قطعاً نشانه‌هایی دیده می‌شود مبنی بر این که برخی افراد پاییز امسال روی سقوط دارایی‌های ریسکی حساب کرده‌اند».

پیش بینی 12 هزار دلار برای بیتکوین

آن دست از قراردادهای اختیار (آپشن) بیت کوین که پایان سال 2022 منقضی می شوند حاکی از آن هستند که بیشتر معامله گرانی که روی قیمت بیت کوین شرط‌بندی می‌کنند، محدوده 10 تا 12 هزار دلار را در نظر دارند.

به طور کلی، نسبت بهره باز آپشن‌های بیت کوین روز 18 سپتامبر (27 شهریور) معادل 1.90 بوده و کال آپشن‌ها (قراردادهای اختیار خرید) برای قیمت 45 هزار دلار، بیشترین وزن را دارا بوده‌اند. اما قیمت‌های اعمال (strike prices) بین 10 تا 23 هزار دلار، حداقل چهار قرارداد اختیار فروش (put option) به ازای سه قرارداد اختیار خرید را نشان می‌دهد. این می‌تواند نوعی ارزیابی واقعی‌تر و موقتی از احساسات حاکم بر بازار باشد.

از منظر تکنیکال نیز در چنین شرایطی قیمت بیت کوین می تواند تقریباً 30 درصد از سطوح فعلی خود کاهش یافته و به حدود 13 هزار و 500 دلار برسد زیرا قیمت یک الگوی فنجان و دسته معکوس را ایجاد می کند.

نمودار قیمت بیتکوین

در مقابل، جهشی قاطع بالاتر از میانگین متحرک نمایی 50 روزه نزدیک به تراز 21 هزار و 250 دلار می تواند این دیدگاه نزولی را باطل و بیت کوین را برای صعود به سمت 25 هزار دلار به عنوان هدف بعدی آماده کند.

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×