» ارز دیجیتال » پیش‌بینی بازار رمزارز در سال 2023؛ نشانه‌هایی از سقوط به سطوح 2020؟
سال 2023 و 2020

پیش‌بینی بازار رمزارز در سال 2023؛ نشانه‌هایی از سقوط به سطوح 2020؟

12 دی 1401 8

بازار رمزارز در سال 2022 یک سال پر فرازو نشیب داشت که اکثر معامله‌گران ترجیح می دهند آن را فراموش کنند. در سال 2023، سه مورد از این چالش ها یعنی تمرکز فدرال رزرو روی کاهش نرخ تورم، پرونده ریپل و کمیسیون بورس اوراق بهادار و بحث مربوط به رگولاتورها در سه ماهه اول سال جدید به عنوان بادهای مخالف صنعت رمزارزها باقی خواهند ماند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار رمزارز در سال 2022 یک سال پر فراز و نشیب داشت که اکثر معامله‌گران ترجیح می دهند آن را فراموش کنند. در سال 2023، سه مورد از این چالش ها یعنی تمرکز فدرال رزرو روی کاهش نرخ تورم، پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار و بحث مربوط به رگولاتورها در سه ماهه اول سال جدید به عنوان بادهای مخالف صنعت رمزارزها باقی خواهند ماند.

همانطور که اشاره شد، سال ۲۰۲۲ سالی بود که بازار رمزارز و سرمایه‌گذاران باید از آن درس بگیرند و آن را به دست فراموشی بسپارند. ارزش بازار ارزهای دیجیتال پس از رسیدن به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 3009 میلیارد دلار در 10 نوامبر، در هفته های پایانی 2021 و 2022 روند خود را معکوس کرد. سال 2022 یک دوره نزولی برای بازار رمزارز بود که ارزش بازار کریپتو را در 21 نوامبر به 727.58 میلیارد دلار و به عبارتی به پایین ترین سطح سال 2022 رساند.

ارزش بازار این صنعت از اوج خود به پایین سطح یعنی 75.8 درصد کاهش یافت. ارزش بازار کریپتو سال 2022 را با کاهش 1429 میلیارد دلاری یا 65.4 درصدی به پایان رساند، کاهشی که ارزش بازار را به 756.15 میلیارد دلار کشاند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اشتباهات، کوتاهی ها و در نهایت ورشکستگی ‌ها، ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده را به سطوحی که در ابتدای سال 2021 مشاهده شده بود، بازگرداند. در سال 2021، ارزش بازار کریپتو میزان 1426 میلیارد دلار یا 188 درصد افزایش یافت و در سطح 2185 میلیارد دلار به کار خود پایان داد.

سقوط پروژه ترا و صرافی FTX بازار رمزارز را در اعماق محدوده قرمز فرو برد. کلاهبرداری و سوءاستفاده از دارایی‌ کاربران، اعتماد سرمایه‌گذاران را از بین برد و در عین حال توجه قانون‌گذاران و رگولاتورها را به خود جلب کرد.

در حالی که در این سال مشکلات زیادی متوجه بازار رمزارز بود، اما در عین حال چندین برنده نیز در این صنعت وجود داشت. توکن (GMX) و «تراست ولت» (TWT) به ترتیب 90 درصد و 100 درصد افزایش یافتند، تا از نظر ارزش بازار وارد 100 ارز دیجیتال برتر شوند. در مقابل، بایننس کوین (BNB) که بهتر از 10 همتای برتر خود عمل کرده بود، با 52 درصد کاهش مواجه شد و رمزارز ترون (TRX) 28 درصد کاهش یافت.

با این حال، زیان های سنگینی در سراسر بازار رمزارز وجود داشت. سولانا(SOL) 94 درصد سقوط کرد و از لیست 10 رمزارز برتر خارج شد و کاردانو(ADA) 81 درصد کاهش یافت. دیسنترالند(MANA) 91 درصد سقوط کرد و سندباکس (SAND) سال را با 90 درصد کاهش به پایان رساند.

توکن‌ های صرافی های ارز دیجیتال نیز از خشم سرمایه‌گذاران در امان نماندند؛ در این راستا، کرونوس(CRO) 90 درصد کاهش یافت و کوین‌بیس (COIN) شاهد کاهش 86 درصدی قیمت سهام خود بود.

بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) سال را به ترتیب با 64 و 68 درصد زیان به پایان رساندند و ریپل نیز با کاهش 59 درصدی طی 12 ماه در بین 10 توکن با بدترین عملکرد قرار گرفت.

با توجه به اینکه پلتفرم‌ های ارز دیجیتال به دنبال پشت سر گذاشتن سال 2022 هستند، بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران مهمترین هدف آنان برای سال 2023 خواهد بود.

1

مهمترین رخدادهای تاثیرگذار بر صنعت رمزارز؛ سقوط پروژه ترا، ورشکستگی FTX، تصمیمات فدرال رزرو و سخت‌گیری های رگولاتورها

در اواخر سال 2021 و همچنین در طول سال 2022، ریسک های نظارتی بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشت. درخواست‌ ها برای یک چارچوب نظارتی جهانی، بازار ارزهای دیجیتال را از نوامبر 2021 معکوس کرد. فروپاشی پروژه ترا در نیمه اول 2022 بر اضطراب و نگرانی های سرمایه‌گذاران در بازار افزود و بازار کریپتو را به وحشت انداخت.

به دلیل واکنش سرمایه‌گذاران به فروپاشی پروژه ترا نزدیک به 800 میلیارد دلار از بین رفت و ارزش بازار را به تنها 1000 میلیارد دلار رساند. شرایط بازار در طول تابستان و قبل از اینکه اخبار مربوط به اعلام ورشکستگی FTX منتشر شود، ثابت بود اما با انتشار این خبر ارزش بازار ارزهای دیجیتال به 727.6 میلیارد دلار کاهش یافت.

غوغای قانونگذاران و رگولاتورهای ایالات متحده در مورد سقوط FTX به عنوان یک صرافی 32 میلیارد دلاری، بازار رمزارز را تا پایان سال تحت فشار قرار داد. سقوط FTX باعث شد سرمایه گذاران با سرایت مشکلات ناشی از FTX به دیگر بخش های بازار با ریسک نظارتی دست و پنجه نرم کنند. برخی از قانونگذاران آمریکایی تا آنجا پیش رفتند که پیشنهاد کردند باید فعالیت رمزارزها در ایالات متحده ممنوع شود.

با این حال، فدرال رزرو و شاخص نزدک روند نزولی را تشدید کردند. جنگ در اوکراین و اختلال در زنجیره تامین منجر به افزایش تورم شد و بانک ‌های مرکزی را مجبور به چاره اندیشی کرد. افزایش شدید نرخ بهره فدرال رزرو و احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره باعث شد که شاخص نزدک در سال 2022 میزان 33.5 درصد کاهش یابد که بدترین وضعیت از سال 2008 تا‌کنون را رقم زده است.

2

فعالیت وب 3 و حجم معاملات NFT نیز تحت تاثیر قرار گرفت. حجم معاملات NFT مبتنی بر اتریوم در این سال کاهش یافت. طبق گزارش (Dune Analytics)، حجم معاملات NFT مبتنی بر اتریوم در ژانویه 2022 به 4857.4 میلیون دلار و در دسامبر به 283.5 میلیون دلار رسید.

3

همزمان با تشدید بررسی ‌های نظارتی، پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار که همچنان ادامه دارد، یکی دیگر از حوزه‌ های مورد توجه در این عرصه باقی مانده است. پیروزی کمیسیون بورس و اراق بهادار می‌تواند بازار گسترده‌ ارزهای دیجیتال را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، پیروزی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده احتمالاً منجر به تشدید اقدامات نظارتی برای مهار فعالیت های غیرقانونی در حوزه رمزارز خواهد شد، اما این امر فرایند نوآوری را نیز کُند می کند.

چشم انداز 2023 با وجود عدم اطمینان اقتصادی و نظارتی

از آنجایی که سرمایه‌گذاران به دنبال شروعی تازه در سال 2023 هستند، چالش های صنعت رمزارز همچنان به تمایل سرمایه‌گذاران را به چالش خواهد کشید. ادامه تصمیمات جنگ طلبانه فدرال رزرو، موضوع رکود اقتصادی جهانی، بازنگری نظارتی در قوانین این صنعت و سرایت مشکلات ناشی از فروپاشی FTX همچنان ریسک ‌های اصلی هستند که بازار را در سال 2023 تحت تاثیر قرار خواهند داد.

قانونگذاران ایالات متحده در ماه دسامبر و در واکنش به فروپاشی صرافی FTX، خواستار ممنوعیت فعالیت ارزهای رمزنگاری شدند. در حالی که ممنوعیت فعالیت رمزارزها در ایالات متحده بعید است، احتمال اصلاحات نظارتی وجود دارد و در نهایت می تواند تمایل سرمایه‌گذاران را در سال 2023 تحت تاثیر قرار دهد.

پس از فروپاشی پروژه ترا و سپس FTX، شرکت ‌های فعال در عرصه رمزارزها باید اعتماد را به سرمایه‌گذاران بازگردانند. با این حال، در صورت پیروزی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در پرونده ای که با ریپل دارند، این پیروزی به مانعی در این مسیر تبدیل خواهد شد.

افزون بر آن، تسلیم شدن سایر صرافی ‌های رمزارز در برابر تنگنای نقدینگی نیز به عنوان یک تهدید همیشگی در نیمه اول سال 2023 وجود خواهد داشت.

با این حال، فعالان بازار که واقع بینانه‌تر به اوضاع نگاه می کنند، اصلاحات نظارتی را به عنوان گامی بسیار ضروری در تکامل فضای دارایی های دیجیتال در نظر خواهند گرفت و بر این باورند که یک محیط نظارتی قوی می تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را بازگرداند.

افزایش حجم معاملات NFT و فعالیت در متاورس نیز می تواند اثر مثبت بر بازار کریپتو داشته باشد. برای بازار رمزارز و دارایی های دیجیتال، نتیجه پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده می تواند محرک اصلی در سه ماهه اول 2023 باشد. با پیروزی ریپل، قانون‌گذاران ایالات متحده می توانند کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده آمریکا (CFTC) را موظف کنند که فضای دارایی دیجیتال را تنظیم کند که این یک گزینه مطلوب در میان فعالان بازار رمزارز خواهد بود.

پیش‌بینی های بازار رمزارز برای سال 2023

در سال 2023، بازار کریپتو می‌تواند یکی از چندین مسیر زیر را با در نظر گرفتن مشکلات بازار طی کند.

بدترین حالت این است که فدرال رزرو به سیاست های جنگ طلبانه خود برای کاهش نرخ تورم ادامه دهد و همچنین اقتصاد آمریکا در سال آینده با مشکلاتی مواجه شود. موضوع بعدی در این سناریو ایجاد برخی اصلاحات نظارتی است که به موجب آن نوآوری و رشد در این صنعت خفه خواهد شد. موضوع بعدی پیروزی کمیسیون بورس و اوراق بهادار در پرونده علیه ریپل است. همچنین این امکان نیز وجود دارد که تعداد بیشتری از صرافی‌ های رمزارز دچار مشکلات نقدینگی شوند.

ترکیبی از سناریوهای فوق می تواند منجر به بازگشت ارزش بازار کریپتو به سطوح قبل از 2021 شود. در سال 2020، بازار کریپتو قبل از اینکه در روند صعودی به بالاترین سطح خود در نوامبر 2021 یعنی 3009 میلیارد دلار برسد، به کمترین میزان در ماه مارس یعنی 108.14 میلیارد دلار سقوط کرد.

سناریوی دوم یا پایه این است که با کاهش فشارهای تورمی، فدرال رزرو سیاست های جنگ طلبانه خود را اندکی تعدیل کند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که اقتصاد ایالات متحده با چالش های کمتری در سال آینده مواجه شود. علاوه بر آن، احتمال می رود که قانون‌گذاران ایالات متحده کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده آمریکا را موظف کنند تا فضای دارایی های رمزنگاری شده را تنظیم کنند. در این سناریو می توان این موضوع را نیز گنجاند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پرونده علیه ریپل حل و فصل می کند.

عواقب فروپاشی FTX باعث می‌شود که چند بازیکن کوچک سقوط کنند و صرافی ‌های رمزنگاری پیشرو نیز با چالش  مواجه خواهند شد. در سناریوی پایه، ارزش بازار کریپتو احتمالاً به 1000 میلیارد دلار باز خواهد گشت، اما از سطحی که در اوایل سال 2022 مشاهده شد، بسیار کمتر خواهد بود.

بهترین سناریو این است که فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره پایان می دهد و قصد دارد در اواخر سال 2023 نرخ بهره را کاهش دهد تا اقتصاد ایالات متحده وارد رکود نشود. اصلاحات نظارتی در عین حال که به دنبال حمایت از نوآوری است، امنیت صرافی های رمزنگاری و کمبودهای عملیاتی را برطرف می کند. ریپل پیروز پرونده در برابر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا است و این امر قدرت نظارتی بیشتری را به کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده آمریکا می دهد. سقوط صرافی FTX هیچ پیامد دیگری را به دنبال ندارد و این موضوع به بازیگران حوزه رمزارز فرصت می دهد تا اعتماد سرمایه‌گذاران را بازگردانند. در بهترین سناریو، ارزش بازار کریپتو می‌تواند به 1500 میلیارد دلار بازگردد، اما باز هم از سقف 2287 میلیارد دلاری سال 2022 کمتر خواهد بود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×