» ارز دیجیتال » تحلیل » تحلیل گزارش پیش‌بینی های اقتصادی فدرال رزرو در دسامبر 2022
فدرال رزرو

تحلیل گزارش پیش‌بینی های اقتصادی فدرال رزرو در دسامبر 2022

24 آذر 1401 9

فدرال رزرو خلاصه ای از پیش‌بینی های اقتصادی مورد انتظار خود را ساعت 2 بعد از ظهر دیروز منتشر کرد، که شامل نمودارهای بسیار مهمی از داده های اقتصاد کلان در آمریکا است. سرمایه‌گذاران به این داده ها توجه زیادی می‌کنند، چون نشان می‌دهد که هر یک از ۱۹ عضو کمیته فدرال رزرو چه چشم‌اندازی را برای آینده اقتصاد آمریکا به تصویر می کشند؛ تا سرنخ‌هایی درباره مسیر بازارهای مالی در آینده به دست آورند.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، فدرال رزرو دیروز (چهارشنبه، 23 آذر) افزایش نیم واحدی نرخ بهره را تصویب کرد، افزایشی کمتر از ماه های اخیر؛ و همچنین اذعان کرد که نرخ تورم در نهایت در حال کاهش است. مقامات فدرال رزرو نرخی را که بانک ها از یکدیگر برای استقراض یک شبه دریافت می کنند به محدوده 4.25-4.5 درصد افزایش داد، که بالاترین میزان از سال 2007 است. این افزایش نشان‌دهنده تغییر مسیری برای فدرال رزرو پس از یک سال بی‌سابقه است، که شامل افزایش هفتگانه نرخ های بهره به عنوان بخشی از یک کمپین تهاجمی برای کاهش بالاترین تورم از اوایل دهه 1980 تاکنون است. در حالی که این افزایش کمتر از چهار افزایش متوالی 0.75% مصوب در جلسات قبلی فدرال رزرو است، افزایش نرخ بهره در روز چهارشنبه همچنان دو برابر افزایش مرسوم سه ماهه بانک مرکزی است و با بالا بردن هزینه وام احتمالاً درد اقتصادی میلیون‌ها کسب‌وکار و خانوار آمریکایی را عمیق‌تر خواهد کرد.

نمودار دات پلات (Dot Plot)

همچنین فدرال رزرو خلاصه ای از پیش‌بینی های اقتصادی مورد انتظار (SEP:Summary of Economic Projections) خود را دیروز، ساعت 2 بعد از ظهر به وقت EST منتشر کرد که شامل نمودارهای بسیار مهمی از داده های اقتصاد کلان در آمریکا است. در این گزارش که 4 بار در سال منتشر می شود، نمودار بسیار مهمی به نام طرح نقطه ای (Dot Plot) گنجانده شده است و سرمایه‌گذاران به این نمودار توجه زیادی می‌کنند، چون نشان می‌دهد که هر یک از ۱۹ عضو کمیته فدرال رزرو انتظار دارند نرخ بهره در آینده به کجا برسد. بدین ترتیب معامله گران و سرمایه گذاران سرنخ‌هایی درباره مسیر افزایش نرخ بهره در سال جدید و پس از آن به دست می آورند. در شکل زیر نمودار دات پلات منتشر شده در ماه سپتامبر را مشاهده می کنید.

نمودار نقطه ای منتشر شده در سپتامبر
نمودار نقطه ای منتشر شده در سپتامبر

اگر به میانه (Median) مشخص شده در نمودار فوق توجه کنید، در می یابیم که گزارش پیش‌بینی های اقتصادی منتشر شده در دسامبر مسیر سخت‌تر سیاست انقباضی فدرال رزرو را نشان می‌دهد؛ چراکه با افزایش مقدار میانه در ماه دسامبر نسبت به ماه سپتامبر مواجه هستیم. همانطور که در نمودار زیر (ماه دسامبر) دیده می شود مقدار پیش‌بینی شده در تارگت نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2023 به اوج جدیدی در  5-5.25 درصد نسبت به 4.5-4.75 درصد قبلی رسیده است. این بدان معناست که مقامات فدرال رزرو انتظار دارند نرخ بهره را نیم درصد بیشتر از  پیش‌بینی سه ماه پیش در سپتامبر، زمانی که آخرین دات پلات منتشر شده بود، افزایش دهند.

تبلیغات جام جهانی قطر
نمودار نقطه ای منتشر شده در دسامبر
نمودار نقطه ای منتشر شده در دسامبر

 

تورم مصرف کننده PCE

سیاست‌گذاران همچنین پیش‌بینی کردند که تورم مصرف کننده (PCE: Personal Consumption Expenditures)، که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو نسبت به CPI است، حداقل تا سال 2025 بالاتر از هدف 2 درصدی خود باقی خواهد ماند.

نرخ تورم پیش بینی شده
نرخ تورم پیش بینی شده

 

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری مهمترین شاخص برای فدرال رزرو در تعیین نرخ های بهره است. خوب است قبل از دیدن پیش‌بینی های فدرال رزرو در مورد نرخ بیکاری در سه سال آینده به تاریخچه آمار بیکاری کشور آمریکا نگاهی بیندازیم. قسمت‌های هاشور خورده در شکل زیر دوره های رکود در آمریکا را نشان می دهد.

تاریخچه نرخ بیکاری در آمریکا
تاریخچه نرخ بیکاری در آمریکا

 

پیش‌بینی‌های فدرال رزرو در ماه دسامبر 2022 نشان می‌دهد که انتظارات نسبت به سلامت اقتصاد ایالات متحده ضعیف شده است و همانطور که از نمودار زیر می توان دید، مقامات فدرال رزرو اکنون پیش‌بینی می‌کنند که بیکاری تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴.۶ درصد افزایش یافته و تا سال ۲۰۲۴ نیز در این سطح باقی خواهد ماند. این میزان ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ ۴.۴ درصدی است که در سپتامبر انتظار می رفت؛ و به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ فعلی 3.7 درصد است.

نرخ بیکاری پیش بینی شده
نرخ بیکاری پیش بینی شده

نرخ GDP

همچنین پیش‌بینی شده است تولید ناخالص داخلی آمریکا که معیاری برای خروجی اقتصاد آمریکاست، به رقم 0.5 درصد در سال آینده کاهش یابد که از عدد 1.2 درصد پیش‌بینی گذشته در ماه سپتامبر کاهش یافته است(نمودار زیر).

تولید ناخالص ملی
GDP تولید ناخالص ملی

 

نتیجه گیری نشست خبری فدرال رزرو

این پیش‌بینی ها احتمالاً ترس سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان را از اینکه آمریکا در سال آینده وارد رکود اقتصادی می شود، افزایش خواهد داد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ماه گذشته گفت که هنوز فرصتی وجود دارد که اقتصاد بتواند از رکود جلوگیری کند، اما گفت که این شانس بسیار اندک است.

برای تحلیل دقیق‌تر نگرش فدرال رزرو و بازار نسبت به نرخ بهره به مقاله ” نشست خبری امشب فدرال رزرو” مراجعه کنید.

با این حال، اقتصاد آمریکا تاکنون در برابر افزایش های نرخ بهره مقاومت کرده است. مهمتر از همه اینکه بازار کار در آمریکا فعلاً سالم و قوی است، دستمزدها در حال رشد هستند، آمریکایی ها در حال حاضر در زندگی خود می توانند هزینه کنند و این موجب شده است که تولید ناخالص داخلی قوی باشد. کسب و کارها نیز خوب است، زیرا شرکت‌ها تا حد زیادی انتظارات درآمدی خود را محقق کرده و در صورت‌های مالی منتشر شده نتایج سود مثبت را گزارش داده اند. بنابراین به نظر نمی رسد انتشار گزارش پیش‌بینی های اقتصادی فدرال رزرو تأثیر بسیار منفی روی بازارهای مالی بگذارد، خصوصاً اینکه بسیاری از نتایج قبلاً در نشست‌های خبری اعضاء فدرال رزرو مطرح شده بود و آمار نهایی دیروز با پیش‌بینی ها تفاوتی نداشت. ولی به‌طور کلی چشم انداز نرخ بیکاری و تولید ناخالص ملی چندان مطلوب نیست و در صورت عدم کاهش تورم در سال 2023 روزهای خوبی در پیش روی بازارها نخواهد بود.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Federal Open Market Committee

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×