» آرشیو اخبار » بزرگترین کاهش عرضه نفت توسط اوپک از سال ۲۰۲۰
بزرگترین کاهش عرضه نفت توسط اوپک از سال ۲۰۲۰

بزرگترین کاهش عرضه نفت توسط اوپک از سال ۲۰۲۰

14 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، عرضه جهانی نفت در آستانه زمستان و افزایش تورم و قیمت انرژی کاهش یافت این بزرگترین کاهش عرضه از سال 2020 است که توسط گروه کشورهای عضو اوپک و در آستانه تحریم‌های اتحادیه اروپا بر انرژی روسیه اتفاق افتاده است.

این اقدام شکاف دیپلماتیک بین بلوک مورد حمایت عربستان و کشورهای غربی را تشدید کرده است که نگران هستند افزایش قیمت انرژی به اقتصاد شکننده جهانی آسیب برساند و مانع از تلاش‌ها برای محروم کردن مسکو از درآمد نفتی پس از حمله روسیه به اوکراین شود.

پس از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها از جمله روسیه در روز گذشته موافقت کردند تولید خود را درست پیش از اوج فصل زمستان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند، قیمت نفت خام جهانی این هفته جهش کرد و به بالاترین حد سه هفته اخیر رسید.
تحلیل گران گفتند که این احتمالاً قیمت‌های نقطه‌ای را بالا می‌برد، به‌ویژه قیمت نفت خاورمیانه، که تقریباً دو سوم تقاضای آسیا را برآورده می‌کند، و این به نگرانی‌های تورمی افزوده است زیرا دولت‌ها از ژاپن تا هند با افزایش هزینه‌های زندگی مبارزه می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

آیا نفت بیشتری جایگزین گاز روسیه در این زمستان خواهد شد.

سخنگوی SK Energy، بزرگترین پالایشگاه کره جنوبی گفت: ما نگران افزایش مجدد قیمت‌های بین‌المللی نفت هستیم زیرا تازه و در سه ماه دوم کمی آرام شده بود و کاهش عرضه می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت ها شود. کره جنوبی نیز به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا شاهد افزایش سرسام آور هزینه ها به دلیل افزایش قیمت کالاها بوده است.

پس از جنگ اوکراین که باعث کاهش عرضه نفت روسیه شد
نفت برنت در ماه مارس به 139.13 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از سال 2008 بود.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان گفت که کاهش واقعی عرضه حدود 1 تا 1.1 میلیون بشکه در روز خواهد بود که پاسخی به افزایش نرخ بهره جهانی و تضعیف اقتصاد جهانی است.

این اقدام واکنش تند واشنگتن را برانگیخت و از توافق اوپک به عنوان یک تصمیم کوته بینانه انتقاد کرد و گفت عربستان، امارات (امارات متحده عربی) و کویت احتمالاً بیشترین بار کاهش تولید را بر عهده خواهند گرفت.
تحلیل گران معتقدند که این یک سیلی به صورت بایدن از سوی اوپک، در آستانه انتخابات ایالات متحده آمریکا است.

با اجرایی شدن تحریم های اتحادیه اروپا بر نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه به ترتیب در ماه دسامبر و فوریه، اوپک نیز عرضه خود را کاهش داد و پیش بینی های قیمت نفت را افزایش داد.
فعالان صنعت، بسته به اینکه مسکو به سقف قیمتی نفت روسیه در G7 چه واکنشی نشان می‌دهد، ضرر نفت خام روسیه را بین 1 تا 2 میلیون بشکه در روز تخمین می‌زنند. این سیاست با هدف تضمین ادامه جریان نفت روسیه با قیمت پایین تر بوده است برای کمک به اقتصادهای نوظهور و در عین حال کاهش درآمدهای مسکو و جلوگیری از ادامه جنگ اوکراین بوده است.

یکی از اقتصادهای نوظهور سریلانکا است که با بدترین بحران اقتصادی خود از زمان استقلال از بریتانیا در سال 1948، با سقوط ارزش پول، تورم سرسام آور و کمبود شدید دلار برای پرداخت واردات ضروری غذا، سوخت و دارو دست و پنجه نرم می کند. رئیس جمهور هشدار داد سریلانکا مجبور خواهد شد حتی هزینه بیشتری برای سوخت بپردازد زیرا کشورهای ثروتمند برای نیازهای خود ذخایر بزرگ دارند او روز پنجشنبه در پارلمان گفت: «این فقط مشکلی نیست که ما با آن روبرو باشیم، بلکه چندین کشور دیگر آسیای جنوبی نیز با آن مواجه هستند. تورم جهانی در سال آینده همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×