» آرشیو اخبار » آیا رالی نفت تا سال 2023 ادامه می یابد؟
نفت خام

آیا رالی نفت تا سال 2023 ادامه می یابد؟

4 دی 1401 5

قیمت نفت خام پس از افزایش 4 درصدی در طول یک هفته، در تلاش است تا روند افزایشی خود را ادامه دار کند. در روز پنج شنبه، قیمت ها برای چهارمین روز متوالی در بحبوحه کاهش عرضه نفت خام و نفت گرمایش آمریکا افزایش یافت.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت خام پس از افزایش 4 درصدی در طول یک هفته، در تلاش است تا روند افزایشی خود را ادامه دار کند. در روز پنج شنبه، قیمت‌ها برای چهارمین روز متوالی در بحبوحه کاهش عرضه نفت خام و نفت گرمایش آمریکا افزایش یافت.

افزایش قیمت پس از آن صورت گرفت که آمارهای جدید دولت نشان داد که برخلاف انتظار تحلیلگران، میزان ذخایر آمریکا بیش از حد انتظار کاهش یافته و به 5.89 میلیون بشکه در هفته منتهی به 16 دسامبر رسیده است.

این کاهش ذخایر به دنبال پیش‌بینی‌های اخیر آب و هوا است که نشان می‌دهد طوفانی شدید ایالات متحده را درگیر کند. گزارش‌های هواشناسی پیش‌بینی می کند که بادهای سرد با دمای زیر صفر به تگزاس رسیده و همین پیش‌بینی کم برای فلوریدا و ایالت های شرقی هم شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

همچنین انتظار می رود تقاضا برای سوخت جت در بحبوحه رونق سفر در آستانه فصل تعطیلات افزایش یابد. با این حال، اگر طوفان بر تقاضای سفر تأثیر بگذارد، مصرف سوخت حمل‌ونقل ممکن است کاهش یابد.

به گفته صاحبان صنایع، پالایشگاه‌های نفت مستقل در چین بیشترین سود را از فرآورده های ارزان‌ قیمت روسیه به دست می‌آورند، زیرا تحریم‌های غرب علیه مسکو به آنها اهرمی برای مذاکره جهت تخفیف‌های قابل توجه قیمت می‌دهد.

کشورهای عضو گروه 7 سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه نفت روسیه را از 5 دسامبر تعیین کردند، در حالی که اتحادیه اروپا واردات دریایی انرژی روسیه را برای محدود کردن منابع مالی جنگ در اوکراین ممنوع کرد. در نتیجه، روسیه نفت خام خود را از غرب به آسیا با قیمت های ارزان‌تر هدایت می کند.

به گفته تاجران، چین همچنان به خرید نفت خام سیبری در اقیانوس آرام (ESPO) بالاتر از سقف قیمت ادامه می دهد، زیرا پالایشگاه های مستقل این کشور مسافت های حمل و نقل کوتاه تر و نفت با گوگرد پایین و باکیفیت را ترجیح می دهند.

در همین حال، هند نفت خام روسیه را با تخفیف های بالاتر و زیر 60 دلار در هر بشکه وارد می کند. معاملات کالا نشان می دهد که هیچ جایگزین مناسبی برای نفت با کیفیت مشابه نفت خام روسیه ESPO با قیمت های مقرون به صرفه تر وجود ندارد.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه به توافق رسیدند که قیمت گاز طبیعی را به 180 یورو در هر مگاوات ساعت محدود کنند. اگرچه کمیسیون اروپا (EU) هشدار داد که اگر ضرر این تصمیم بیشتر از مزایای آن باشد، این سقف ممکن است لغو شود. سقف قیمت تنها چند هفته پس از محدود شدن قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه رسید.

نفت خام

آیا این رالی نفت می تواند پایدار بماند؟

گاوهای کومودیتی امیدوارند که افزایش مداوم قیمت نفت در سال 2023 در بحبوحه کاهش عرضه و انتظارات شدیدتر شدن زمستان در ایالات متحده و اروپا ادامه یابد. اوایل این هفته، دن یرگین (معاون اس اند پی) گفت که پیش‌بینی می کند، قیمت در سال 2023 به 90 دلار در هر بشکه برسد.

یرگین معتقد است که با بازگشایی کامل چین از قرنطینه های کووید، قیمت ها حتی می تواند به 121 دلار در هر بشکه برسد، اگرچه هنوز ابهامات زیادی در مورد بازار نفت وجود دارد. این ابهامات شامل تصمیمات بانک مرکزی ایالات متحده، تقاضای چین و واکنش روسیه به محدودیت های قیمتی تحمیلی است.

قیمت نهایی در نظر گرفته شده برای سال 2023 در حدود 90 دلار برای برنت است؛ چرا که اگر چین بر کووید غلبه کرده و فعالیت های اقتصادی خود را به طور کامل از سر گیرد، آنگاه تقاضای زیادی به بازار اضافه می شود.

او افزود که بازگشایی در چین می‌تواند کاملاً قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داده و آن را به 121 دلار در هر بشکه برساند که می تواند سرمایه‌گذاری ناکافی بخش نفت و گاز را اندکی بهبود بخشد. از سوی دیگر عواملی مانند احتمال رکود اقتصادی می تواند قیمت ها را تا 70 دلار در هر بشکه کاهش دهد.

طبق آخرین پیش‌بینی S&P، تقاضای  چین در سال آینده می تواند به 15.7 میلیون بشکه در روز برسد که نشان دهنده افزایش 700,000 بشکه ای در مقایسه با سال 2022 است. از سوی دیگر اریک ناتال، مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری Ninepoint Partners گفت که انتظار دارد قیمت نفت در سال 2023 به 100 دلار در هر بشکه برسد.

این پیش‌بینی در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود در سال آینده، عوامل متعددی که به کاهش قیمت نفت کمک کرده‌اند (مانند سیاست سخت‌گیرانه چین برای مقابله با کووید صفر و فروش ذخایر استراتژیک نفت (SPR) آمریکا) در سال آینده متوقف شود. ناتال خاطرنشان کرد که این، همراه با تحریم های غرب بر نفت و گاز روسیه، احتمالاً قیمت را افزایش می دهد. او همچنین فکر می‌کند که بازار انرژی به دلیل تقاضای زیاد به عملکرد بهتر از سایر بخش‌ها ادامه خواهد داد.

تحلیلگران بانک آمریکایی هفته گذشته چشم‌انداز مشابهی را ارائه کردند و تخمین زدند که قیمت می تواند بیش از 90 دلار در هر بشکه افزایش یابد، که این امر به دلیل سیاست پولی ضعیف‌تر توسط فدرال رزرو و بازگشایی اقتصاد چین تقویت شده است.

تحلیلگران نوشتند: «تقاضا و پیش‌بینی‌های قیمت برای سال 2023 به شدت به رشد قوی تقاضای چین و هند وابسته است، بنابراین هرگونه تأخیر در بازگشایی آسیا می‌تواند بر مسیر قیمت مورد انتظار تأثیر بگذارد».

به طور خلاصه عواملی همچون عرضه محدود و همچنین بازگشایی احتمالی چین، مهمترین عواملی هستند که آماده شده اند تا به افزایش قیمت نفت در سال 2023 کمک کنند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×