» آرشیو اخبار » نفت و فلزات گرانبها؛ بررسی و چشم‌انداز هفتگی
قیمت نفت خام

نفت و فلزات گرانبها؛ بررسی و چشم‌انداز هفتگی

2 بهمن 1401 3

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت یا WTI که در نیویورک معامله می‌شود، برای تحویل ماه مارس با 1.03 دلار یا 1.4 درصد افزایش به 81.64 دلار رسید و در طول هفته تقریباً 2 درصد افزایش یافت. قیمت نفت برنت لندن تحویل ماه مارس با 1.47 دلار یا 1.7 درصد افزایش، به 87.66 دلار رسید و در  طول هفته 2.8 درصد افزایش نشان داد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هفته گذشته گاوهای نفتی چین، وارد کننده اصلی نفت خام بودند. اوپک پلاس در حال یافتن راه‌ حلی برای سقف قیمتی روسیه توسط کشورهای گروه G7 است. در همین راستا، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه در مصاحبه با بلومبرگ در ریاض گفت، عربستان سعودی برای حفظ ثبات نسبی قیمت نفت با روسیه در حال تعامل است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز به خبرگزاری دولتی تاس گفت که مسکو در حال مذاکره با اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت نیست. وی در پاسخ به این سوال که آیا کرملین تولید نفت خود را کاهش خواهد داد تا قیمت نفت اورال خود را بالا ببرد، گفت ما در مورد چنین موضوعاتی بحث نمی کنیم. همان‌طور که اطلاع دارید سقف 60 دلاری تعیین شده توسط کشورهای گروه G7 به خریداران نفت خام اجازه می‌دهد تا محصولات روسیه را به قیمت پایین‌تری نسبت به نفت خام برنت انگلیس و ایالات متحده بخرند.

در یک نگاه، مواضع عربستان و روسیه متفاوت به نظر می‌رسد. آل‌سعود در مورد تعامل با روسیه برای ثابت نگه داشتن قیمت صحبت کرد، در حالی که نواک کاهش تولید توسط کشورش را رد کرد. با این حال، هر کسی که در جریان عملکرد اوپک پلاس باشد، می‌داند که کشورهای عضو عملکرد یکسانی دارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

نفت خام

روسیه به لحاظ تاریخی معتقد است که چاه‌های حفر شده در مناطق سردسیر این کشور را نمی‌توان به راحتی تعطیل کرد، زیرا ممکن است یخ بزنند و پس از بازگشایی، باید دوباره حفر شوند. مسکو 20 درصد از تولید خود را در همکاری با سعودی‌ها در سال 2020 کاهش داد، اما اخیراً دوباره نگرانی‌هایی را در مورد سلامت چاه‌های بسته شده در زمستان عنوان کرده است.

به نظر می‌رسد هیچ ابزاری بزرگ‌تر از کاهش تولید برای مدیریت عرضه-تقاضا وجود ندارد. با افزایش تقاضای جهانی برای انرژی پس از شیوع جهانی ویروس کرونا، سعودی‌ها روسیه و بقیه اعضای اوپک پلاس را به کاهش ده‌ها میلیون بشکه در روز ترغیب کردند. افزایش نسبتاً کمی برای جایگزینی این میزان کاهش عرضه اعلام شده است. فشار روانی اعمال شده توسط اوپک بر مصرف کنندگان ، پشتوانه اصلی قیمت در دو سال گذشته بوده است.

محدودیت های نفت خام روسیه

با محدودیت قیمت نفت خام اورال در رنج 60 دلار در هر بشکه، و در مقابل با نفت خام برنت که در روز جمعه 87.63 دلار قیمت داشت، نفت خام روسیه با تخفیف حداقلی 25 دلار طبق قراردادها بارگیری می‌شود. در بازار واقعی، تخفیف‌ها بیشتر است و ذینفعان اصلی این شرایط هند و چین هستند (دو خریدار بزرگ نفت خام روسیه).

هند در دسامبر به طور متوسط 1.2 میلیون بشکه نفت اورال در روز خریداری کرد که 33 برابر بیشتر از سال قبل و 29 درصد بیشتر از ماه نوامبر بود. بر اساس گزارش رویترز از 14 دسامبر، تخفیف‌های اورال در بنادر غربی روسیه برای فروش به هند تحت برخی معاملات به 32 تا 35 دلار در هر بشکه افزایش یافت، در حالی که حمل‌ونقل در آن لحاظ نشده بود.

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات انرژی با منشأ روسیه، از جمله سوخت‌های تصفیه‌شده، تقطیرها، نفت خام، زغال‌سنگ و گاز، هندی‌ها حتی سوخت تولید شده از نفت خام روسیه را از طریق انتقال از دریای آزاد به نیویورک صادر کردند. سقوط قیمت برنت تا 9 دسامبر به پایین‌ترین سطح یک سال اخیر یعنی کمی بالاتر از 75 دلار، کاهش قیمت انرژی را تشدید کرد، هرچند که بازگشت نفت خام انگلیس به نزدیک به 88 دلار در این هفته، تفاوت را کاهش داد.

 

اثرات سقف قیمتی نفت خام

ایالات متحده و متحدان اروپایی آن (حامیان اصلی سقف قیمتی G7) از اینکه نفت روسیه بسیار ارزان و به وفور به بازار می‌رود، خوشحال هستند. ایده اصلی غرب محدود کردن درآمد نفتی کرملین، کُند کردن پیشروی ارتش روسیه در اوکراین بود که ظاهراً با تعیین سقف قیمت جواب داده است.

در حالی که کشورهای غربی واردات نفت خام روسیه را ممنوع کرده اند، می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که محصولات تصفیه شده کافی برای مصرف کنندگان و صنایع خود دارند. هند و چین با خرید نفت اورال، تولید بنزین و دیزل را افزایش داده‌اند و برخی از آنها در حال یافتن راه خود به بازارهای غربی خارج از ایالات متحده هستند.

معاملات نفت خام

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت یا WTI که در نیویورک معامله می‌شود برای تحویل ماه مارس با 1.03 دلار یا 1.4 درصد افزایش به 81.64 دلار رسید و در طول هفته تقریباً 2 درصد افزایش یافت. قیمت نفت برنت لندن تحویل ماه مارس با 1.47 دلار یا 1.7 درصد افزایش، به 87.66 دلار رسید و در  طول هفته 2.8 درصد افزایش نشان داد.

در صورتی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بالاتر از میانگین متحرک نمایی 5 روزه در 80.35 دلار قرار گیرد، می‌توان گفت که روند نفت خام ایالات متحده صعودی خواهد بود. با این حال، بازگشت به سمت مقاومت اصلی بعدی در 93.74 دلار، مستلزم حرکت به سمت بالاتر از میانگین متحرک ساده 100 روزه در 82.10 دلار است.

در سمت نزولی هم، عقب‌نشینی کوتاه مدت به سمت حمایت 79 دلاری و کاهش بعدی به 75.70 دلار را نمی توان رد کرد.

معاملات بازار طلا

طلا آتی تحویل فوریه در بازار بورس کومکس نیویورک پس از اینکه در جلسه رسمی به 1928 دلار و 20 سنت رسید، با 4.30 دلار یا 0.2 درصد افزایش، روز جمعه به 1927.70 دلار در هر اونس رسید. پیش از این نیز به بالاترین میزان در 9 ماه گذشته در کانال 1938.85 دلار رسیده بود. آمارها نشان می‌دهد که اگر طلای فوریه از 1950 دلار عبور کند، هدف اصلی بعدی آن قیمت 2003 دلاری برای تحویل 18 آوریل خواهد بود.

قیمت لحظه‌ای طلا که برخی از معامله‌گران با دقت بیشتری نسبت به معاملات آتی دنبال می‌کنند، 6.02 دلار یا 0.3 درصد کاهش یافت و به 1926.22 دلار در روز رسید. طلای اسپات در روز جمعه به 1937.54 دلار رسید که بالاترین قیمت پس از 1955.93 دلار  25 آوریل 2022 است.

طلا

چشم‌انداز قیمت طلا

به گفته دیکسیت، طلا برای دومین هفته متوالی بالاتر از سطح 1896 دلار بسته شده است که نشان دهنده 61.8 درصد اصلاح فیبوناچی از 2070 دلار و سطح پایین 1614 دلار است. قیمت‌ها از میانگین متحرک نمایی 5 هفته‌ای حمایت می‌شوند که نشان‌دهنده تداوم روند صعودی است.

در ادامه، حرکت پایدار بالای 1920 دلار نشان‌دهنده حضور حرکت قوی و شکست پایدار بالاتر از بالاترین قیمت اخیر 1937.72 دلار برای پیشروی به سمت مقاومت اصلی بعدی و هدف 1972.76 دلار است که سطح فیبوناچی 78.6 درصد را نشان می‌دهد. با این حال، دیکسیت (Dixit) گفت که شکست به زیر 1920 دلار نشان دهنده حرکت به سمت مناطق حمایتی 1915-1905-1896 دلار است. شکست به زیر 1896 دلار، حرکت صعودی فعلی را متوقف خواهد کرد و ممکن است یک اصلاح کوتاه به سمت 1880 دلار مشاهده شود.

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×