» آرشیو اخبار » نفت در برابر یوان؛ موضوع نشست چین و عربستان
ارز

نفت در برابر یوان؛ موضوع نشست چین و عربستان

21 آذر 1401 8

نفت خام و مبادلات ارزی مربوط به آن به یکی از چالش های اصلی در جهان تبدیل شده است. رئیس جمهور جین (شی چین) در نشست خلیج فارس در ریاض، خواستار تجارت نفت خام به یوان شده است. 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نفت خام و مبادلات ارزی مربوط به آن به یکی از چالش های اصلی در جهان تبدیل شده است. رئیس جمهور جین (شی چین) در نشست خلیج فارس در ریاض، خواستار تجارت نفت خام به یوان شده است.

شی جین پینگ روز جمعه به رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت که چین برای خرید نفت خام و گاز طبیعی مورد نیاز خود به یوآن تلاش خواهد کرد. اقدامی که از هدف پکن برای ورود ارز خود به سطوح بین المللی حمایت کرده و تسلط دلار آمریکا بر تجارت جهانی را کاملا تضعیف می کند.

هر گونه اقدام عربستان سعودی برای کنار گذاشتن دلار در تجارت نفت خام خود، یک اقدام سیاسی لرزه‌انگیز برای آمریکا خواهد بود. هر چند ریاض قبلا هم با برهم زدن معادلات مربوط به میزان تولید نفت خام اوپک، آمریکا را در تنگنا قرار داده است. داستان خروج دلار از بازارهای بین المللی هر ساله دیده می شود. موضوع نفت خام چین نیز یکی دیگر از این موارد است.

تبلیغات جام جهانی قطر

نفوذ فزاینده چین در خلیج فارس، ایالات متحده را عصبانی کرده است. در سفر شی جین پینگ، تعمیق روابط اقتصادی مورد استقبال قرار گرفت. رئیس جمهور چین، روز جمعه با کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار کرد و در نشست بزرگ تری با رهبران کشورهای اتحادیه عرب در حوزه خلیج فارس و آفریقا شرکت کرد.

نفت و ارز

در آغاز گفتگوهای روز جمعه، محمد بن سلمان از  مرحله جدید تاریخی روابط با چین خبر داد. این نشست تضاد شدیدی با دیدارهای ناخوشایند ایالات متحده و عربستان سعودی در پنج ماه پیش داشت (زمانی که رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن به ریاض سفر کرد).

وزیر امور خارجه عربستان (فیصل بن فرحان آل سعود)، در پاسخ به سوالی درباره روابط کشورش با واشنگتن با توجه به گرمی نشان داده شده به شی جین، گفت که عربستان سعودی به همکاری با همه شرکای خود ادامه خواهد داد. وی همچنین در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ما به دو قطبی شدن و یا انتخاب بین طرفین اعتقادی نداریم. به این ترتیب روابط آن طور نیست که ترامپ یا بایدن اعتقاد دارند، به این معنی که برنده و بازنده بزرگی وجود ندارد.

از سوی دیگر منابع سعودی به رویترز اعلام کرده اند که فروش نفت خام به یوان به چین می تواند صرفا برای پرداخت مستقیم واردات کالاهای چینی منطقی باشد و در سایر موارد چندان منطقی نیست. به این ترتیب نتایج آن می تواند تا حدی شی جین را که به دنبال تبادل به یوان است را راضی نماید.

ارز بین المللی جدید

براساس اظهارات منابع سعودی، تنها بخشی از تبادالات بین چین و عربستان براساس یوان خواهد بود. اما باید دید که اگر این مقادیر زیاد بود چه؟ به عبارتی اگر شرایط برای تبدیل یوان به ارز ذخیره ای جهانی فراهم شد، چه چیزی می تواند سلطنت یوان را خلع کند؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که برای تبدیل یوان به ارز ذخیره ای یک سری شرایط لازم است که عبارتند از اینکه؛

1-چین باید یوان را شناور نماید.

2-پایان دادن به کنترل سرمایه

3-رعایت حقوق مالکیت

4- داشتن بازار اوراق قرضه بزرگ داشته (چین عملاً هیچ بازار اوراق قرضه دولتی ندارد)

5-دارا بودن اعتماد جهانی

6-داشتن تراز تجاری

7-داشتن بازار ارزی بزرگ

با وجود این پیش نیازهای اصلی تبدیل شدن یک ارز به ارز ذخیره، هر ساله چین تلاش هایی را برای وارد کردن یوان به عرصه بین المللی انجام می دهد. البته چین در این میان طلا را برای حمایت یوان خود انتخاب کرده است. با وجود امتیازاتی که دلار به عنوان ارز مبادله ای جهانی دارد، برخی کشورهای دیگر همچون چین و آلمان هم به دنبال این موقعیت هستند.

نفت و ارز

آنچه مسلم است یوان نمی تواند جایگزین مناسبی برای دلار آمریکا باشد و کالاها هم از آن حمایت نمی کنند. هر چند سال هاست که در این مورد اخباری منتشر می شود، اما اگر واقع بین باشیم این موضوع به راحتی اتفاق نخواهد افتاد. شاید بتوان گفت که در این رابطه یورو منبع معتبرتری بوده و نفت با یورو ممکن است مبادله شد.

صرف نظر از این، ارز معاملاتی بی معنی است. این واحد پولی است که اهمیت دارد. ارزها قابل تعویض هستند. فرقی نمی کند که در کجا مبادله اتفاق می افتد. برای مثال، فرقی نمی‌کند که اروپا برای خرید نفت، یورو را به دلار بفروشد، یا عربستان یورو را بگیرد و یک ثانیه بعد آن را به دلار تبدیل کند.

مبادله با یوان کاربردی نخواهد بود، زیرا یوان شناور نیست و بازار اوراق قرضه چینی برای به چالش کشیدن خزانه ایالات متحده وجود ندارد.

اقدام بی سابقه فدرال رزرو ممکن است به تازگی یک بحران ارزی جهانی را آغاز کرده باشد.

قانون فدرال رزرو به گونه ای است که فدرال رزرو سیاست های پولی را باید به گونه ای انجام دهد که اهداف حداکثر اشتغال، قیمت های باثبات و نرخ های بهره بلند مدت متعادل را به طور موثر ارتقا دهد. این قانون هیچ کجا به فدرال رزرو حق یا قدرتی برای مصادره ذخایر کشورهای مستقل نمی دهد. اما این دقیقا همان کاری است که فدرال رزرو انجام داد.چرا که فدرال رزرو ذخایر دلار خارجی روسیه را بی ارزش یا حداقل در حال حاضر غیرقابل استفاده کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

منبع: fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×