» آرشیو اخبار » بازار نزولی رمزارزها تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟
بازار نزولی

بازار نزولی رمزارزها تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

29 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار خرسی (نزولی) که مدتی است فضای ارزهای دیجیتال را دربرگرفته است، باعث ایجاد وحشت، ترس و عدم اطمینان در میان سرمایه‌گذاران شده است. وخامت اوضاع از زمانی بیشتر شد که ارزش بازار جهانی رمزارزها در ژانویه 2022 (اسفند 1400) به زیر مرز 2 تریلیون دلار رسید. از آن زمان، قیمت بیت کوین (BTC) بیش از 70 درصد از بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی 69 هزار و 44 دلار و 77 سنت ثبت شده ماه نوامبر (آبان 1400) فاصله گرفته است.

سایر ارزهای دیجیتال اصلی مانند اتر (ETH)، سولانا (SOL)، آوالانچ (AVAX) و دوج کوین (DOGE) نیز به همین ترتیب، حدود 90٪ از ارزش خود را در این مدت از دست داده‌اند. ولی آیا در سوابق تاریخی بازار، می‌توان نشانه‌ای از زمان پایان بازار نزولی یافت؟

کاتالیزورهای بازار نزولی 2022

عوامل متعددی باعث آغاز و تداوم بازار خرسی فعلی شده است. این بازار نزولی در سال 2021 و از زمانی آغاز شد که بسیاری از رگولاتورها تهدید کردند قوانین سختگیرانه‌ای را در مورد ارزهای دیجیتال وضع خواهند کرد. این امر باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان شدیدی در بازار شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

به عنوان مثال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شکایتی علیه ریپل آغاز کرد یا چین ماینینگ بیت کوین را در این کشور ممنوع کرد و در نتیجه این اقدام، اکثر ماینرهای بیت کوین مجبور به نقل مکان به کشورهای دیگر شدند.

افزایش جهانی تورم و افزایش نرخ بهره نیز به‌نوبه‌خود باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان بیشتری در بازار شد که کاهش سرمایه‌گذاری در رمزارزها را در پی داشت. کشورهای دیگری مانند هند نیز چالش‌های مشابهی را تجربه کرده‌اند.

شایان ذکر است که اوایل سال جاری، فدرال رزرو اعلام کرد تدابیر سختگیرانه برای “تسریع روند کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه” اتخاذ خواهد کرد. به عبارت دیگر، ایالات متحده برای کنترل تورم فزاینده در این کشور، اقداماتی را درپیش‌گرفت که باعث کندی رشد اقتصادی در این کشور شد. نمودار زیر روند رشد تورم از سال 2016 تا 2022 را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت مصرف کننده
شاخص قیمت مصرف کننده FRED. منبع :سنت لوئیس فدرال رزرو

در واقع، فدرال رزرو برای کاهش نرخ تورم، نرخ وجوه فدرال را دو بار در طول سال افزایش داد. این امر باعث کاهش درآمد قابل تصرف (disposable income) ساکنان ایالات متحده شد که نتیجه آن، کاهش تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسکی مانند ارزهای دیجیتال بود.

تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال معتقدند که لِوِریج یا اهرم یکی دیگر از دلایل اصلی بازار نزولی فعلی است. وجود اهرم در بازار مستلزم ارائه مقدار کمی پول به عنوان وثیقه برای گرفتن وام جهت سرمایه‌گذاری است. در این حالت، سرمایه‌گذاران برای تامین مالی سرمایه مورد نیاز خود در بازار از صرافی‌ها وام می‌گیرند.

جنبه منفی وجود اهرم در بازار این است که وقتی قیمت یک دارایی شروع به کاهش می‌کند، پوزیشن‌های معاملاتی لیکوئید شده و منجر به سقوط آبشاری قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. این امر اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش داده، ترس و عدم اطمینان بیشتری را به بازار تزریق می‌کند.

در حالی که بازارهای سنتی از سیستم مدار شکن (Circuit Breakers) برای جلوگیری از نوسانات شدید استفاده می‌کنند، این مورد در مورد بازار رمزارزها صادق نیست. به عنوان مثال، سقوط اخیر شبکه ترا (Terra) و توکن لونا (LUNA) که اکنون با نام تراکلاسیک (LUNC) شناخته می شود را در نظر بگیرید. در همان دوره، چندین شرکت رمزنگاری دیگر مانند سلسیوس، تری‌اروکپیتال و وویجرکپیتال نیز اعلام ورشکستگی کردند.

علائمی که نشان می‌دهند یک بازار خرسی به پایان خود نزدیک می‌شود

تحلیلگران برای پیش‌بینی اینکه یک بازار نزولی چه زمانی به پایان می‌رسد، چرخه‌های متوالی بازار را مطالعه می‌کنند. به طور کلی، چرخه‌های بازار شامل چهار مرحله است: انباشت (Accumulation)، افزایش قیمت (Mark-Up)، توزیع (Distribution) و کاهش قیمت (Mark-Down). در مورد بیت کوین، این چرخه در طول چهار سال یا 1275 روز رخ می‌دهد. مرحله آخر معمولاً مربوط به بازار نزولی است.

چرخه بازار بیت کوین
چرخه های بازار بیت کوین. منبع: Grayscale

طبق ادعای گری‌اسکیل (Grayscale)، بازار نزولی رمزارزها زمانی آغاز می‌شود که میانگین قیمت خرید یا قیمت واقعی (realized price) بیت کوین از قیمت بازار آن فراتر می‌رود. گری‌اسکیل “قیمت واقعی” را به صورت زیر تعریف می‌کند:

«مجموع همه دارایی‌ها با قیمت خرید یا ارزش واقعی بازار، تقسیم بر ارزش بازار آن دارایی که معیاری از تعداد پوزیشن‌های روی سود یا خارج از سود آن است.»

قیمت واقعی بیت کوین در تاریخ 13 ژوئن 2022 (23 خرداد) از قیمت بازار آن پیشی گرفت. جدول زیر قیمت‌های بیت کوین را در مواقعی نشان می‌دهد که قیمت بازار بیشتر از قیمت واقعی بوده است.

قیمت واقعی

جالب است بدانید که تا روز 12 جولای (21 تیر)، 1198 روز از این چرخه کامل شده بود. از آنجایی که کل چرخه 1725 روز طول می‌کشد، آن روز چهار ماه باقی مانده بود تا قیمت واقعی از قیمت بازار بیت کوین عبور کند.

با این حال، در پایان این چهار ماه، بیت کوین به ۲۲۲ روز دیگر نیاز دارد تا به بالاترین رکورد قبلی خود برسد. این بدان معناست که از ماه جولای (تیر – مرداد)، در مجموع پنج تا شش ماه طول می‌کشد تا بازار نزولی به پایان برسد. نمودار زیر مسیر مورد انتظار چرخه فعلی بازار را به طور خلاصه نشان می‌دهد.

چرخه بازارهای نزولی و صعودی بیت کوین
چرخه بازارهای نزولی و صعودی 2020. منبع: Grayscale

اگر چرخه بازار فعلی ساختاری مشابه چرخه‌های 2012 و 2016 داشته باشد، و اگر یافته‌های گری‌اسکیل دقیق باشد، انتظار می‌روند این بازار نزولی بین نوامبر تا دسامبر 2022 (اوایل آبان تا اوایل دی) به پایان برسد.

معامله‌گران بیت کوین انتظار دارند این بازار نزولی چه مدت دوام بیاورد؟

طرفداران افراطی معمولاً هاوینگ بیت کوین را به عنوان شاخصی برای پیش‌بینی روند صعودی بعدی تلقی می‌کنند. با بررسی تاریخچه این دارایی، بیت کوین در عرض 18 ماه بعد از نصف شدن پاداش هر بلوک، به اوج خود رسیده است.

تاریخچه هاوینگ
تاریخچه هاوینگ بیت کوین. منبع: swyftx

همانطور که در نمودار بالا دیدید، در گذشته، هاوینگ بیت کوین قبل از افزایش شدید قیمت رخ داده است. بنابراین، ممکن است این ادعای طرفداران بیت کوین که هاوینگ مستقیماً بر ماهیت صعودی یا نزولی بیت کوین تأثیر می‌گذارد، درست باشد.

نباید فراموش کرد که بازار خرسی 2022 به دلایل مختلف منحصربه‌فرد است. اولاً، متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان مانند نرخ بهره بالا و تورم فزاینده تاثیری دوچندان بر این بازار داشته‌اند. همچنین، سقوط شبکه ترا و لوریج بالا در کل اکوسیستم به شروع رکود فزاینده کمک کرده است.

شایان ذکر است که طبق داده‌های کوین‌متریکس (Coin Metrics)، این اولین بازار نزولی است که در آن بین بازار سهام و بیت کوین همبستگی زیادی دیده می‌شود؛ نرخ همبستگی بیت کوین و شاخص اس‌اندپی500 در ماه جولای 2022 (تیر – مرداد) بیش از 0.6 بوده است. همچنین این اولین باری است که ارزش بیت کوین به زیر سقف چرخه قبلی کاهش یافته و سطوح پایین‌تر از 17 هزار و 600 دلار را لمس کرده است.

موقعیت‌های متضاد بین چرخه صعودی سال 2021 و بازار نزولی سال 2022، سرمایه‌گذاران را گیج کرده است. تحلیلگران بر این باورند که بازار نزولی کنونی بین نوامبر تا دسامبر 2022 (اوایل آبان تا اوایل دی) به پایان رسیده و احتمالاً روند صعودی از اواخر سال 2024 تا اوایل سال 2025 آغاز خواهد شد.

 

تلاش گذار نیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید، صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب بوده و توصیه مالی محسوب نمی‌شود

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×