» آرشیو اخبار » تله گاوی بیت کوین یا یک روند صعودی واقعی؟ نظر کارشناسان چیست؟
تله گاوی بیت کوین

تله گاوی بیت کوین یا یک روند صعودی واقعی؟ نظر کارشناسان چیست؟

3 بهمن 1401 8

بیت کوین اکنون نسبت به کف 15665دلاری روز 22 نوامبر، 45 درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند. ولی ترس از وجود یک تله گاوی بزرگ نیز به همان اندازه در حال افزایش است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت بیت کوین در روزهای پایانی هفته افزایش یافت و به این ترتیب، به روند صعودی که همزمان با شروع سال جدید آغاز شده بود، ادامه داد. در حال حاضر این دارایی نسبت به کف 15 هزار و 665 دلاری ثبت شده در روز 22 نوامبر (1 آذر)، 45 درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

با این حال، با وجود اینکه این رالی همچنان با قدرت پیش می‌رود، ولی ترس از وجود یک تله گاوی بزرگ نیز به همان اندازه در حال افزایش است. تله گاوی یک روند معکوس است که افرادی که در سمت اشتباه حرکت قیمت، فعالیت می‌کنند را وادار می‌نماید تا با ضررهای غیرمنتظره از پوزیشن‌های خود خارج شوند.

همانطور که می‌دانید، بازار بیت کوین از اواخر سال 2021 روندی نزولی داشته است و این دارایی با وجود بهبودهای اخیر، هنوز 67 درصد با بالاترین سطح تاریخی خود فاصله دارد. این روند می تواند در سال جاری نیز ادامه یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

ترس از تله گاوی بیت کوین

تحلیلگر و معامله‌گر معروفی که با نام مستعار اِلکاپوی کریپتو شناخته می‌شود (il Capo Of Crypto) معتقد است که حرکت‌های اخیر بازار بدون وجود تقاضای واقعی دستکاری شده به نظر می‌رسد. او آخر هفته گذشته گفته بود: “این بزرگترین تله گاوی است که تا به حال دیده‌ام.”

«من در تمام این مدت سعی کردم با دور ماندن از هیاهوی کاذب توییتر، نمودارها را بررسی کنم. نحوه حرکت این روند صعودی، شیوه تاچ شدن مقاومت‌ها همگی حاکی از آن است که قیمت به وضوح دستکاری شده است، هیچ تقاضای واقعی در بازار دیده نمی‌شود. بار دیگر می‌گویم، این بزرگترین تله گاوی است که تاکنون دیده‌ام، ولی من به دام آن نمی‌افتم»

وضعیت وخیم اقتصاد جهانی، احتمال تشدید رکود اقتصادی در آینده و درآمد قابل تصرف بسیار اندک برای سرمایه‌گذاری در طبقه دارایی‌های ریسکی ازجمله عواملی هستند که باعث می‌شوند به این نتیجه برسیم که شاید برای صعودی نامیدن بازار، کمی زود باشد.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که این احساسات بیشتر به احتمال وجود سناریوی تله گاوی منجر می‌شود. در همین حال، عده‌ای نمودار روانشناسی بازار را که در هر بازار نزولی ظاهر می‌شود، دوباره منتشر کرده‌اند. مثلاً یکی از کاربران توییتر کریپتو می‌گوید:

«خرس ها در مرحله انکار هستند. “این فقط یک تله گاوی است” “فقط دستکاری بازار است”. منتظر قسمت بعدی ترس عمومی در بازار باشید.»

در مقابل این ادعا، گاوها (خریداران) با اشاره به اینکه قیمت‌ها تا چه میزان از سطوح کف خارج شده‌اند، از مواضع خود دفاع می‌کنند:

«وقتی قیمت 50 درصد از پایین‌ترین سطح خود فاصله گرفته است، دیگر نمی‌تواند یک تله گاوی باشد، این حرکتی است که شما آن را از دست داده‌اید.»

در همین راستا، پلن‌بی (PlanB) تحلیلگر محبوب، همچنان با اطمینان می‌گوید که بازار نزولی به پایان رسیده است:

«وای! قیمت بیت کوین بالاتر از هولدرهای کوتاه مدت (STH) و قیمت واقعی خود ایستاده است. و STH، قیمت تحقق یافته و قیمت واقعی دوساله آن، همگی دوباره در حال افزایش هستند. این مدرک دیگری است که ثابت می‌کند بازار خرسی تمام شده و بازاری صعودی در راه است.»

چشم‌انداز قیمت بیت کوین

در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین پس از یک تحکیم 24 ساعته، با قیمت 22737 دلار معامله می‌شود. این دارایی روز 23 ژانویه (3 بهمن)، به بالاترین سطح روزانه خود در حدود 23 هزار و 262 دلار هم رسید که بالاترین سطح قیمت آن از اواسط آگوست (اواخر مرداد) تاکنون است. در واقع، مقاومت موجود در بالاترین سطح قیمت ماه سپتامبر (شهریور) شکسته شد، که نشان می‌دهد گاوها هنوز دست از کار نکشیده‌اند.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین

بیت کوین طی هفت روز گذشته حدود 33.5% رشد داشته و به بالاترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسیده است. با نزدیک شدن مجدد ارزش کل بازار رمزارزها به مرز 1.1 تریلیون دلار، به نظر می‌رسد که اوضاع امروز بیشتر به سمت صعودی گرایش دارد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×