» آرشیو اخبار » افزایش نرخ بهره ایالات متحده برای سومین بار متوالی
آیا سرمایه گذاران باید خود را با فدرال رزرو هماهنگ کنند؟

افزایش نرخ بهره ایالات متحده برای سومین بار متوالی

31 شهریور 1401 7

نرخ بهره در ایالات متحده توسط فدرال رزرو و به منظور تشدید مبارزه با تورم شدید و طولانی مدت، برای سومین بار متوالی به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، نرخ بهره در ایالات متحده توسط فدرال رزرو و به منظور تشدید مبارزه با تورم شدید و طولانی مدت، برای سومین بار متوالی به میزان قابل توجه سه چهارم افزایش یافت، سرعتی تهاجمی که خطر رکود نهایی را افزایش می دهد. این افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، نرخ کوتاه مدت معیار اصلی را که بر بسیاری از وام های مصرفی و تجاری تأثیر می گذارد، به سطح 3 تا 3.25 درصد افزایش داد که بالاترین سطح از اوایل سال 2008 است.

سیاستگذاران همچنین اعلام کردند که تا اوایل سال 2023، نرخ ها را بسیار بالاتر از آنچه در ژوئن پیش بینی کرده بودند، افزایش خواهند داد.
فدرال رزرو با افزایش نرخ استقراض، گرفتن وام مسکن یا خودرو یا وام تجاری را پرهزینه تر کردند. احتمالاً مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها وام می‌گیرند ولی کمتر خرج می‌کنند، این وضعیت اقتصاد را کمی آرام خواهد کرد و تورم را کاهش می‌دهد.

مقامات فدرال رزرو گفته اند که به دنبال یک “فرود نرم” هستند که از طریق آن بتوانند به اندازه کافی رشد را کاهش دهند تا تورم را مهار کنند، اما نه آنقدر که باعث ایجاد رکود شود.
با این حال، اقتصاددانان فکر می کنند افزایش شدید نرخ بهره فدرال رزرو به مرور زمان منجر به کاهش مشاغل، افزایش بیکاری و رکود تمام عیار در اواخر امسال یا اوایل سال آینده خواهد شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

رئیس فدرال رزرو، جروم پاول،‌‌ در سخنرانی ماه گذشته اذعان کرد که اقدامات فدرال رزرو “مقداری درد” را برای خانوارها و مشاغل به همراه خواهد داشت.
وی افزود: تعهد بانک مرکزی برای بازگرداندن تورم به هدف 2 درصدی خود “بدون قید و شرط” خواهد بود.

کاهش قیمت بنزین اندکی تورم اصلی را کاهش داده است که در ماه اوت در مقایسه با تورم سال گذشته باز هم بالا بوده و به 8.3 درصد رسیده است. نرخ های کوتاه مدت در سطحی که فدرال رزرو در حال حاضر افزایش داده است باعث زیاد شدن هزینه های وام مسکن، وام خودرو و وام های تجاری خواهد شد و رکود اقتصادی را در سال آینده محتمل تر می کند.

اقتصاد ایالات متحده از قبل از بحران مالی 2008، چنین افزایش نرخ‌ بهره‌ای را که فدرال رزرو پیش‌بینی کرده است، ندیده بود. هفته گذشته، متوسط ​​نرخ ثابت وام مسکن به بالای 6 درصد رسید که بالاترین میزان در 14 سال گذشته است.

بر اساس گزارش Bankrate.com، هزینه های استقراض کارت اعتباری به بالاترین سطح خود از سال 1996 رسیده است. اکنون به نظر می رسد که تورم به طور فزاینده ای توسط دستمزدهای بالاتر و تمایل مداوم مصرف کنندگان به خرج کردن و همچنین به دلیل کمبود عرضه در زمان همه گیری کووید 19 در حال تقویت است.
با این حال، بایدن روز یکشنبه در برنامه خبری «60 دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس گفت که او معتقد است که یک فرود نرم برای اقتصاد همچنان امکان‌پذیر است.
برخی از اقتصاددانان ابراز نگرانی کرده اند که افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو ( سریع ترین افزایش از اوایل دهه 1980 ) آسیب اقتصادی بیش از حد لازم برای مهار تورم ایجاد می کند.
مایک کنزال، اقتصاددان مؤسسه روزولت، خاطرنشان کرد که اقتصاد در حال حاضر کند شده است و افزایش دستمزدها ( که محرک اصلی تورم است) در حال کاهش است.
بررسی ها همچنین نشان می دهد که آمریکایی ها انتظار دارند تورم در پنج سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این روند مهمی است، زیرا اگر مردم انتظار داشته باشند که تورم کاهش یابد، دیگر احساس نمی‌کنند که باید سریعتر خرید کنند. در این صورت، هزینه کمتر به تعدیل افزایش قیمت ها کمک می کند.

وی افزود که باید زمینه‌ای ایجاد شود که فدرال رزرو در دو جلسه بعدی نرخ بهره را کاهش دهد. او گفت: «با توجه به سرد شدنی که در راه است، نمی‌خواهید در این مورد عجله کنید.» افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث میشود که سایر بانک های مرکزی بزرگ دنیا نیز نرخ‌های بهره را افزایش دهند و این به نگرانی ها در مورد رکود بالقوه جهانی کمک می کند.

بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ پایه خود را سه چهارم درصد افزایش داد. بانک انگلستان، بانک مرکزی استرالیا و بانک کانادا همگی در هفته‌های اخیر افزایش شدید نرخ بهره را انجام داده‌اند.
و همینطور چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در حال حاضر و بعد از قرنطینه های مکرر ناشی از کووید از رکود و تورم بالا رنج می برد. اگر رکود اقتصادهای بزرگ دنیا را فرا گیرد، می تواند اقتصاد ایالات متحده را نیز از مسیر خود خارج کند.

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×