» آرشیو اخبار » 3 اشتباه تریدرها در حین انجام معاملات فیوچرز
معاملات فیوچرز

3 اشتباه تریدرها در حین انجام معاملات فیوچرز

23 شهریور 1401 7

به گزارش تیم ترجمه گذارنیوز، تریدرهای حوزه ارز دیجیتال، در بازار معاملات فیوچرز عاشق سرمایه‌گذاری «بدون فکر» و «پرخطر» با استفاده از اهرم‌های بالا هستند. اکثر این معامله‌گران قربانی ۳ اشتباه بزرگ می‌شوند.

بسیاری از تریدرهای رمزارز، در معاملات مشتقه خارج از حوزه مالی سنتی، اغلب تصورات اشتباه و نسبتا خطرناکی درباره معاملات فیوچرز دارند. معمول‌ترین اشتباهات این حوزه به مسائلی همچون دیکاپلینگ (Decoupling) قیمت (دوشکلی بودن قیمت)، کارمزدها و تاثیر لیکویید شدن (Liquidation) بر ابزار مشتقه باز می‌گردند.

نکات مهم درباره تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

معاملات فیوچرز
معاملات فیوچرز

 

تبلیغات جام جهانی قطر

در این مقاله سعی داریم ۳ اشتباه ساده و تصور نادرست معامله گران قراردادهای فیوچرز را مورد بررسی قرار دهیم تا در حین معامله به آن توجه داشته باشید.

۱. تفاوت قراردادهای مشتقه با معاملات اسپات از نظر قیمت و معامله

در حال حاضر، علاقه به سرمایه گذاری در معاملات فیوچرز از ۲۵ میلیارد دلار فراتر رفته و تریدرهای کوچک در کنار مدیران باتجربه صندوق‌های مالی از اهرم‌ها برای پوزیشن‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند.

قراردادهای فیوچرز و سایر مشتقات اغلب برای کاهش ریسک یا افزایش اکسپوژر (Exposure) به کار می‌روند و علی رغم باور رایج، برای قمارهای محکوم به شکست استفاده نمی‌شوند.

معمولا تفاوت قیمت‌گذاری و معاملات در قراردادهای مشتقه نادیده گرفته می‌شوند. به همین دلیل، معامله‌گران باید حداقل این تفاوت‌ها را در هنگام ورود به بازارهای فیوچرز در نظر داشته باشند. حتی سرمایه‌گذارانی که در مورد دارایی‌های سنتی بسیار خوب عمل می‌کنند، در این زمینه دچار اشتباه می‌شوند. بنابراین، باید قبل از استفاده از اهرم‌ها، اهمیت مختصات موجود برای تریدرها روشن باشد.

اکثر سرویس‌های مربوط به معاملات ارزهای دیجیتال، حتی اگر عبارت یواس‌دی (USD) در آن درج شده باشد، از دلار ایالات متحده آمریکا استفاده نمی‌کنند. این یک راز ناگفته بزرگ و یکی از دام‌هایی است که معامله گران بازار مشتقه با آن مواجه هستند و باعث می‌شود در حین معامله و تحلیل بازار فیوچرز، با ریسک‌ها و تحریفات بیشتری رو به رو شوند.

مسئله اصلی عدم شفافیت است. بنابراین کلاینت‌ها (کاربران) واقعا نمی‌دانند که آیا این قراردادها با استیبل کوین (Stablecoin) قیمت‌گذاری شده‌اند یا خیر. با این وجود، این امر نباید به یک دغدغه بزرگ تبدیل شود چرا که در حین استفاده از صرافی‌های رمزارز متمرکز، همیشه ریسک وجود دارد.

معاملات فیوچرز
معاملات فیوچرز

۲. عوامل موثر بر ارزش لحظه‌ای معاملات فیوچرز

در روز نهم سپتامبر (۱۸ شهریور)، فیوچرز اتر (ETH) که در ۳۰ دسامبر سررسید می‌شود، با قیمتی معادل ۲۲ دلار یا ۱.۳ درصد کمتر از قیمت اسپات صرافی‌های رمزارز، مثل کوین‌بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) معامله شده است. این تفاوت ناشی از انتظار به وجود آمدن کوین‌های فورک مرج است که ممکن است در طول مرج اتریوم ایجاد شود. هیچ یک از کوین‌های رایگانی که ممکن است دارندگان اتر دریافت کنند، به خریداران قرارداد مشتقه تعلق نخواهد گرفت.

ایردراپ‌ها (Airdrops) هم می‌توانند باعث تفاوت قیمت‌های لحظه‌ای شوند چون هولدرهای (Holders) قرارداد مشتقه جایزه دریافت نمی‌کنند. اما این تنها دلیل پشت دیکاپلینگ نیست چون هر صرافی، ریسک‌ها و مکانیزم قیمت‌گذاری خود را دارد. برای مثال، قیمت معاملات فیوچرز سه ماهه پولکادات (Polkadot) در صرافی‌های بایننس (Binance) و اوکِکس (OKX) در برابر قیمت معاملات اسپات پولکادات (دات) کمتر است.

با توجه به نمودار متوجه می‌شوید که قرارداردهای فیوچرز با ۱.۵ تا ۴ درصد تفاوت قیمت بین ماه مه (May) و آگوست (August) معامله شده است. این عقب‌‌ماندگی نشان‌دهنده کمبود تقاضا از سوی خریداران اهرمی است. با این حال، روند صعودی طولانی مدت پولکادات و رشد ۴۰ درصدی این ارز دیجیتال از ۲۶ جولای (July) تا ۱۲ آگوست، هم احتمالا یکی از عوامل خارجی تاثیر گذار در این بازی است.

معاملات فیوچرز
معاملات فیوچرز

 

قیمت قراردادهای فیوچرز از معاملات اسپات متفاوت است، بنابراین تریدرها باید با استفاده از بازارهای سه ماهه، تارگت‌ها (اهداف) و نقاط ورود خود را تنظیم کنند.

۳. توجه به کارمزد بیشتر و دیکاپلینگ قیمت

مزیت اصلی قراردادهای معاملات فیوچرز، اهرم یا توانایی معامله با مبلغی بیش از سپرده اولیه است. بیایید سناریویی را در نظر بگیریم که در آن یک سرمایه‌گذار ۱۰۰ دلار به بخش فیوچرز واریز کرده و با استفاده از اهرم ۲۰ برابری، ارز دیجیتال بیت کوین را در یک پوزیشن لانگ با ارزشی برابر با ۲ هزار دلار خریداری کرده است.

با اینکه کارمزد معاملات قراردادهای مشتقه معمولا کمتر از بازار اسپات است، برای یک معامله ۲ هزار دلاری، کارمزد فرضی ۰.۰۵ درصدی اعمال می‌شود. بنابراین، ورود و خروج از یک پوزیشن ۴ دلار هزینه خواهد داشت که معادل ۴ درصد مبلغ واریز شده اولیه است. ممکن است این مقدار زیاد به نظر نرسد اما با افزایش گردش مالی، چنین‌ عوارضی سنگین می‌شود.

حتی اگر تریدرها هزینه‌های اضافی و مزایای استفاده از ابزار فیوچرز را بدانند، یک عنصر ناشناخته دیگر، تنها در شرایط پرنوسان بازار خود را نشان می‌دهد. دیکاپلینگ قیمت بین قرارداد مشتقه و معاملات اسپات معمولا باعث لیکویید شدن (Liquidation) می‌شود.

معاملات فیوچرز
معاملات فیوچرز

زمانی که وثیقه (Collateral) معامله‌گر برای پوشش ریسک کافی نباشد، صرافی مشتقه دارای یک مکانیزم داخلی است که پوزیشن را می‌بندد. مکانیزم لیکویید شدن ممکن است باعث پرایس اکشن شدید و متعاقبا تفاوت قیمت (دیکاپلینگ) نسبت به قیمت شاخص شود.

این مسائل باعث لیکویید شدن بیشتر نخواهد شد، اما ممکن است سرمایه‌گذاران ناآگاه، به نوسانات قیمتی که فقط در قرارداد مشتقه به وجود آمده واکنش نشان دهند. روشن‌تر بگوییم، معاملات مشتقه به «منابع قیمت گذاری خارجی»، از بازارهای اسپات گرفته تا محاسبه قیمت شاخص مرجع  وابسته است.

هیچ اشکالی در این فرایندهای منحصر به فرد وجود ندارد، اما همه معامله‌گران باید قبل از استفاده از اهرم، تاثیر آن را در نظر بگیرند. دیکاپلینگ قیمت، کارمزد بیشتر و تاثیر لیکوییدشدن باید در حین معامله در بازار فیوچرز تحلیل شود.

نظرات و عقایدی که در این مقاله عنوان شده صرفا به اظهارات نویسنده تعلق ندارد و لزوما منعکس کننده نظرات گذارنیوز نیست. هر حرکت سرمایه‌گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک کردن است. شما باید در حین تصمیم‌گیری، تحقیقات خود را انجام دهید و بر همان مبنا اقدام کنید.

مترجم: ف غفاری

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×