» آرشیو اخبار » هشدار دامیننس تتر و بیتکوین به فروشندگان بازار
دامیننس

هشدار دامیننس تتر و بیتکوین به فروشندگان بازار

12 مهر 1401 12

دامیننس (Dominance) چیست؟

دامیننس یک اصطلاح انگلیسی به معنای “سلطه”، “حاکمیت” و “برتری” است. این واژه علاوه بر اینکه یک اصطلاح پرکاربرد است، در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال‌های اخیر به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

برای درک معنای واقعی تسلط بیت کوین، کافی است این مفاهیم را بدانیم:

یک نوع ابزار اندازه‌گیری است که با در نظرگرفتن ارزش کل بازار بیت کوین (BTC) و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال محاسبه می‌شود. دلیل استفاده مکرر از عبارت دامیننس BTC این است که لوکوموتیو صنعت است، زیرا اولین و بالاترین ارزش پول رمزنگاری ارزهای دیجیتال است، زیرا هر آنچه بیت کوین در بازار پول کریپتو می گوید، اتفاق می افتد.

تبلیغات جام جهانی قطر

دامیننس تتر چیست؟ چرا مهم است؟

با دامیننس تتر، مسیر نقدینگی این ارز را تشخیص دهید. پیدا‌کردن این مسیر می‌تواند به شما کمک کند تا در بازار بیت‌کوین و آلت‌کوین‌های دیگر سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده و نحوه خرید یا فروش ارز و زمان این کار را به‌درستی تشخیص دهید.

به عنوان مثال زمانی که دامیننس تتر وارد روند صعودی شود، روند قیمتی بیت کوین کاهش پیدا می‌کند و زمانی که دامیننس تتر وارد فاز نزولی شود قیمت بیت کوین روند صعودی در پیش می‌گیرد. در نتیجه، دامیننس تتر با دامیننس و قیمت بیت کوین همبستگی منفی خواهد داشت.

زمانی که دامیننس تتر نزولی باشد و قیمت بیت‌کوین و دامیننس آن، روند افزایشی داشته باشد، نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری بیشتر کاربران بازار در ارز دیجیتال بیت‌کوین است. در این حالت هر نوع سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها اشتباه است و شما باید تا زمان مناسب صبر کنید و روند بازار را کنترل نمایید.

دامیننس بیت کوین چگونه محاسبه می‌شود؟

به بیان ساده، دامیننس بیت کوین، حجمی است که بیت کوین از کل ارزش بازار در اختیار دارد. به عنوان مثال، فرض کنید ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۶۰۰ میلیارد دلار و ارزش کل بازار بیت کوین ۳۰۰ میلیارد دلار است. در این حالت، تسلط بیت کوین ۵۰ درصد خواهد بود. این بدان معناست که نیمی از کل پول بازار را در اختیار دارد.

با افزایش ارزش بازار آلت‌کوین‌ها، بیت کوین شروع به کاهش می‌کند و با خروج سرمایه‌گذاران از آلت‌کوین‌ها و ادامه روی آوردن آنها به بیت کوین (BTC)، سلطه در جهت مخالف شروع به افزایش می‌کند.

نکته مهم: این محاسبه برای تمامی ارزها یکسان است و ما برای دک بهتر شما بیتکوین را به عنوان مثال مطرح کردیم.

نمادهای دامیننس در سایت تریدینگ ویو (tradingview) به این صورت می باشد:  D.نماد

دامیننس تتر: usdt.D

دامیننس بیتکوین: BTC.D

دامیننس اتریوم: ETH.D

تا اینجا با مفهوم دامیننس و نحوه کارکرد و تاثیر آن بر روند بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. در ادامه به تحلیل این دامیننس ها می پردازیم تا روند آتی بازار را مشخص کنیم.

دامیننس تتر (USDT.D)

دامیننس تتر اکنون به مقاومتی نزدیک شده است که می‌تواند واکنشی منفی به دنبال داشته باشد. یک حمایت معتبر روی عدد 7 درصد دارد و حمایت بعدی در محدوده  6.5% است که به احتمال خیلی با واکنشی منفی به فاز صعودی وارد می‌شود. روند بیت کوین و دامیننس آن نیز می‌تواند به این تحلیل اعتبار بیشتری بخشد.

باید این نکته را هم ذکر کنیم که اگر روند دامیننس تتر نزولی پر قدرت را تجربه کند، حمایتی که می‌تواند معتبر باشد 5.50% است، که احتمال شکست آن و ورود به زیر این قیمت زیر 10 درصد است و شکست آن هم می‌تواند به صورت یک سایه باشد. همانطور که در تصویر مشخص است، اهداف بعدی در روند صعودی  8–9 و 9.50 هستند.

در تصویر زیر تحلیل دامیننس تتر را در تایم فریم 4 ساعته مشاهده می کنید.

دامیننس

دامیننس بیتکوین (BTC.D)

تحلیل در تایم فریم روزانه

نمودار در یک روند اصلاحی به شکل مثلث قرار گرفته است. می‌تواند با یک افت مقطعی از مقاومت خود خارج شود و روند صعودی را در پیش گیرد. در ادامه، حمایت مینور 40 درصد را دارد و با روند صعودی، اهداف  44 و 48 درصد دور از دسترس نیست. این نکته را باید ذکر کنیم که در این مسیر می‌تواند نوسانات مثبت و منفی داشته باشد.

دامیننس

بیت کوین (BTC)

این یک تحلیل کوتاه مدت است. برای دیدن تحلیل بلند مدت بیتکوین اینجا را کلیک کنید

روند بیت‌ کوین مهر تاییدی بر دو تحلیل قبلی است. اگر تحلیل قبل را مطالعه کرده باشید، روند بیت کوین دقیقا مطابق تحلیل پیش رفت و الان بر روی یک حمایت معتبر و مهم قرار دارد. می‌تواند با توجه به مفروضات بالا وارد یک فاز صعودی شود. در صورتی که بتواند به بالای قیمت 20 هزار دلار صعود کند و تثبیت داشته باشد، می‌توان اهداف 25 تا 29 هزار دلار را برای آن متصور بود و با دیدن نشانه‌های کاهشی بر روی این قیمت‌ها، برای شروع کاهشی شدن تا هدف های 18، 15 و 13 هزار دلار آماده می‌شود.

نکته مهم اعتبار این تحلیل تا زمانی می باشد که قیمت بیت کوین در این مدت زیر 17 هزار دلار نرود.

دامیننس

توجه داشته باشید این تحلیل صرفا نظر تحلیلگر است، وهیچ گونه سیگنال خرید و فروش نمی باشد. برای خرید و فروش شخصی مفروضات دیگر و تحلیل خودتان را نیز داشته باشید.

 

تحلیلگر : علی رمضانی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×