» ارز دیجیتال » شیرجه رمزارزها به پایین ترین وضعیت قرمز
رمزارزها

شیرجه رمزارزها به پایین ترین وضعیت قرمز

30 آبان 1401 8

بیت کوین حدود 3 درصد سقوط کرده است، اما هنوز هم کمی بالاتر از سطح حمایت 16 هزار دلاری خود است. دیگر رمزارزهای اصلی اما بیشتر از این رمزارز سقوط کردند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین حدود 3 درصد سقوط کرده است، اما هنوز هم کمی بالاتر از سطح حمایت 16 هزار دلاری خود باقی مانده است. دیگر رمزارزهای اصلی اما بیشتر از رمزارز پیشرو، از نظر ارزش بازار، سقوط کردند.

«سام رینولدز» گزارشگر  کوین دسک در تحلیل اخیر خود به آینده پس از سقوط FTX نگاهی انداخته است. به باور وی اگر ابتکارات بزرگی مانند «گری اسکیل بیت کوین تراست» (Grayscale Bitcoin Trust)  و «سولانا» (Solana) نیز از بین رفته و از این عرصه حذف شوند، احتمالا صنعت کریپتو وضعیت بهتری خواهد داشت.

چهار روز قبل از آغاز تعطیلات جشن شکرگزاری آمریکا، بازارهای رمزارز به این نتیجه رسیدند که چیز زیادی برای شکرگزاری ندارند. بیت کوین در تازه ترین نوسانات خود طی 24 ساعت گذشته (UTC) 3.58 درصد کاهش داشت. با این وجود توانست برای دوازدهمین روز متوالی بالاتر از نزدیک ترین سطح حمایت 16000 دلاری خود باقی بماند. هفته گذشته، بزرگترین رمزارز از نظر ارزش بازار، درگیر حوادث ناگوار مرتبط با سقوط صرافی FTX بود. با این حال، «جو دی‌پاسکوال» (Joe DiPasquale) مدیر دارایی‌ های ارز دیجیتال «بیت‌بول کپیتال» (BitBull Capital) در ایمیلی به کوین‌دسک نوشت که سرمایه‌ گذاران باید برای یک هفته دشوار خود را آماده کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

دی‌پاسکول در ادامه نوشت: «هفته گذشته شاهد معامله بیت کوین در محدوده معاملاتی بسیار محدودی بودیم که باعث شد این رمزارز بتواند به طور قطعی از 17 هزار دلار عبور کند. با این حال و با توجه به رخدادهای اخیر، می توان انتظار نوسانات در هفته آینده را داشت».

ارز دیجیتال

«اتریوم» (ETH) طی روزهای اخیر با ارزشی پایین تر از آخرین سطح حمایتی یعنی 1200 دلاری معامله می‌ شود. دومین رمزارز بزرگ از نظر ارزش بازار حدود 10 درصد از قیمت 1275 دلاری هفته گذشته خود کاهش یافته است. دیگر رمزارزهای اصلی نیز در ناحیه قرمز معامله می شوند تا جایی که «چیلیز» (CHZ) که کوین هواداران ورزش است نیز بیش از 14 درصد سقوط کرد. این در حالی است که رمزارز یاد شده طی روزهای اخیر به دلیل آغاز رقابت های جام جهانی قطر در حال افزایش بود.

«دوج کوین» (DOGE) و CRO توکن بومی صرافی «کریپتو دات کام» (Crypto.com) اخیرا بیش از ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته اند. شاخص بازار کوین دسک (CoinDesk)، شاخصی که عملکرد رمزارزها را اندازه گیری می کند، ۰.۴ درصد کاهش یافت و تقریباً به همان جایی که یک هفته پیش بود، رسید. شاخص ترس و طمع، معیاری برای سنجش احساسات بازار در مورد کریپتو، همچنان در قلمرو ترس شدید باقی مانده است. شایان ذکر است که این شاخص به شدت تحت تاثیر بحران رو به رشد FTX قرار دارد.

قیمت رمزارزها در هفته های اخیر روند صعودی به خود گرفت. روز جمعه یعنی دو روز پس از انتشار گزارش ماهانه شاخص خرده فروشی آمریکا توسط وزارت بازرگانی این کشور، شاخص های اصلی اندکی افزایش یافتند. در نتیجه «نزدک» (Nasdaq) 0.01 درصد، شاخص S&P 500 میزان 0.48 درصد و میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones) 0.59 درصد افزایش یافتند.

بازارهای سنتی نیز تحت تاثیر این رخداد مهیب قرار گرفته اند و هر روز خبرهایی از سوء مدیریت آنها به گوش می رسد. «شائوریا مالوا» (Shaurya Malwa) یکی از همکاران دائمی بخش خبری «کوین دسک» در گزارشی نوشت که هرکسی که پشت 600 میلیون دلار کلاهبرداری از FTX در 11 نوامبر بود، شروع به تبدیل میلیون ها دلار اتر به «رن بیت کوین» (renBTC) کرده است.

مالوا اوایل هفته، گزارش داد که سرمایه های به سرقت رفته از صرافی FTX در طول هفته گذشته به طور پیوسته به اتر تبدیل شده اند، موضوعی که این سارق را به یکی از بزرگ ترین دارندگان این توکن تبدیل کرده است.

سقوط بازار

جو دی‌پاسکوال (Joe DiPasquale)‌ گفت که با آشکار شدن مشکلات شدید نقدینگی صرافی FTX، گاوها به طور مداوم در تلاش برای باقی ماندن در سطحی بالاتر از اوایل این ماه که بیت کوین به پایین ترین سطح خود و در حدود 15500 دلار رسید، خواهند بود. وی افزود، وقتی شرایط اندکی ثبات پیدا کند، شاهد افزایش بیت کوین به سطحی بالای 18 هزار دلار خواهیم بود.

در نهایت باید گفت که سقوط صرافی FTX و کلاهبرداری های این شرکت بزرگترین فاجعه سال جاری در صنعت کریپتو بود؛ موضوعی که بسیاری از مردم را نسبت به صنعت دارایی های رمزارز نگران کرده است. اکثر افراد حاضر در این جامعه پس از این رخداد به این نتیجه رسیده اند که این صنعت یک بازار آزاد است که هیچ نظارتی روی آن وجود ندارد. همچنین با این رخداد تصور عامه مردم اینگونه است که به دلیل وجود ساختارهای پیچیده شرکتی، رصد و پیگیری اقدامات و فعالیت های شرکت های فعال در این عرصه در حوزه های قضایی مشکل است و دادگاه های مربوطه به راحتی نمی توانند، این شرکت ها را مورد بازخواست قرار دهند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: coindesk

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×