» آرشیو اخبار » آیا فدرال رزرو مانع از صعود بیت کوین به 28 هزار دلار خواهد شد؟
آیا فدرال رزرو مانع از صعود بیت کوین به 28 هزار دلار خواهد شد؟

آیا فدرال رزرو مانع از صعود بیت کوین به 28 هزار دلار خواهد شد؟

4 مرداد 1401 7

بیت کوین در حال آماده شدن برای هفته پرنوسانی است که قرار است طی آن نرخ بهره در امریکا افزایش پیدا کند، این در حالی است که BTC هنوز نتوانسته خط روند حیاتی خود را پس بگیرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین (BTC) هفته جدید را با شک و شبهه در خصوص سرنوشت بازار پیش از تصمیم کلیدی فدرال رزرو آمریکا آغاز کرده است.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

بیت کوین بعد از ثبت یک کندل هفتگی خوب (بالاترین قیمت کندل هفتگی از اواسط ژوئن) بسیار محتاطانه عمل می‌کند، علت آن هم این است که فدرال رزرو قرار است در این هفته نرخ بهره را به منظور مهار تورم افزایش دهد.

در حالی که بسیاری امیدوار بودند که بیت کوین از محدوده معاملاتی اخیر خود خارج شود و با افزایش قیمت همراه شود، با شروع هفته جدید، تأثیر بالای فدرال رزرو به وضوح قابل مشاهده است و فشار آن روی دارایی‌های پرریسک احساس می‌شود.

همان‌طور که از افزایش سختی استخراج بیت‌کوین پیداست، این فشار منفی در فاکتورهای فاندامنتال‌ شبکه بیت کوین نیز قابل مشاهده است.

در عین حال، علائم دلگرم‌کننده‌ای از برخی شاخص‌های آن‌چین (On-chain) وجود دارد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بلندمدت هنوز از فروش خودداری می‌کنند.

 

فدرال رزرو آمریکا این هفته در رابطه با افزایش نرخ بهره تصمیم خواهد گرفت

این هفته هم داستان همان داستان همیشگی است، بدون شک فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

قصه همیشگی، سیاست‌گذاران در کمیته بازارهای آزاد فدرال (FOMC) قرار است در تاریخ 26 تا 27 ژوئیه (چهام و پنجم مرداد) در مورد میزان افزایش نرخ بهره تصمیم بگیرند. گفتنی است، تخمین‌ها از 75 الی 100 واحد پایه متغیر است.

تورم آمریکا در اوج چهل سال اخیر خود قرار دارد و ظاهرا رشد شدید آن باعث غافلگیری تحلیلگران و سازمان‌ها شده، چراکه نرخ آن از پیش‌بینی‌های قبلی نیز فراتر رفته است.

ویلیام کلمنته (William Clemente)، تحلیلگر شرکت لید اینسایت (Lead Insights) بیان داشت: «یک هفته جالب دیگر در پیش داریم.»

تصمیم‌گیری در خصوص میزان افزایش نرخ بهره قرار است در تاریخ 27 ژوئیه (5 مرداد) ساعت 23:30 به وقت تهران صورت گیرد، روزی که احتمالا با افزایش نوسانات دارایی‌های پرریسک همراه خواهد بود.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که به دلیل نقدینگی پایین معاملات و عدم قطعیت در بین خریداران، نوسانات بازار ممکن است بسیار بالا رود.

حساب توییتری TEDTalkSmacro نوشت: «بیت کوین و دارایی‌های پرریسک امسال بعد از نشست‌های FOMC ابتدا با صعود مواجه شدند و بعد با فروش همراه شدند، آیا این بار متفاوت خواهد بود؟»

 

«در نشست کمیسیون FOMC در ماه ژوئن، فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را 75 واحد پایه افزایش داد که بیشترین میزان افزایش بهره از سال 1994 تاکنون به شمار می‌رفت. ضمن اینکه تا زمان مهار تورم، باز هم انتظار چنین افزایش‌هایی می‌رود.»

این هفته اما شرایط به ظاهر متفاوت است و بازارهای آسیا در مقایسه با روند صعودی هفته گذشته خود که با افزایش قیمت بیت کوین و آلت‌کوین‌ها همراه بود، نسبتاً راکد هستند.

هرچند این اعتقاد وجود دارد که فدرال رزرو نمی‌تواند بدون ایجاد رکورد اقتصاد، نرخ بهره را زیاد افزایش دهد، در عین حال، Tedtalksmacro به بازار اشتغال به عنوان دلیلی برای افزایش نرخ بهره اشاره کرده است.

 

آن‌ها افزودند: «بیت کوین تا زمانی که آمار اقتصادی بدتر شود، در عبور از سطح 28 هزار دلار ناکام خواهد ماند.»

 

بیت کوین هنوز نتوانسته میانگین متحرک کلیدی خود را حفظ کند

داده‌های تریدینگ ویو (TradingView) نشان می‌دهد که قیمت کلوز کندل هفتگی قبل یک ایستگاه بین راهی برای بیت‌کوین بود.

BTC/USD علی‌رغم ثبت بهترین عملکرد خود در طی یک ماه اخیر، در بازپس‌گیری میانگین متحرک 200 هفته‌ای (22 هزار و 800 دلار) به عنوان سطح حمایت کلیدی خود ناکام بود.

آیا فدرال رزرو مانع از صعود بیت کوین به 28 هزار دلار خواهد شد؟

 

نمودار یک ساعته بیت کوین (BITSTAMP). منبع: TradingView

بعد از یک کندل در حوال 22 هزار و 500 دلار، بیت کوین شروع به سقوط تا کف محدوده معاملاتی اخیر خود کرد و هنوز هم (در زمان نگارش این خبر) زیر 22 هزار دلار در حال نوسان است.

تریدر معروف بازار ارز دیجیتال ملقب به آنبسا (Anbessa) در آخرین پست توییتری خود نوشت:

«باید ببینیم قیمت روی 21 هزار و 666 دلار حمایت می‌شود یا خیر، فعلاً باید صبر کرد.»

 

در همین حال، یک تریدر دیگر ملقب به کریپتو چیس (Crypto Chase) اظهار داشت که بازگشت قیمت به MA200 منجر به صعود جزئی قیمت ​​خواهد شد.

«بیت‌کوین در حال رنج زدن در ناحیه حمایت/مقاومتی روزانه خود (جعبه قرمز) است و فعلاً در تبدیل مقاومت 22 هزار و 800 دلار به سطح حمایت ناکام مانده است. بیت‌کوین چندین بار تلاش کرد تا این سطح را به حمایت خود تبدیل کند اما هر بار با شکست مواجه شد» او ضمن ارسال نمودار زیر نوشت:

«اگر قیمت دوباره افزایش پیدا کند و حفظ شود، منتظر می‌مانم تا سطح 22 هزار و 800 دلار به حمایت تبدیل شود و سپس وارد پوزشن لانگ می‌شوم.»

در سمت پایین، سطح 21 هزار و 200 دلار به چشم می‌خورد که هدف نزولی قیمت محسوب می‌شود و یک سطح مقاومت/حمایتی دیگر در نمودار روزانه را نشان می‌دهد.

با این حال، در 21 هزار و 900 دلار، بیت کوین هنوز حدود هزار و 200 دلار بالاتر از قیمت هفته قبل خود در این تاریخ خواهد بود.

 

آیا فدرال رزرو مانع از صعود بیت کوین به 28 هزار دلار خواهد شد؟

نمودار یک ساعته بیت کوین و میانگین متحرک 200 هفته‌ای. منبع: TradingView

اما شرکت سرمایه‌گذاری ونچر فاندر (VentureFounder) هنوز نسبت به بیت کوین دیدگاه نزولی دارد و قیمت 14 هزار دلار را به عنوان کف قیمت بیت کوین پیش‌بینی می‌کند.

 

این شرکت بیان داشت: «طبق چرخه‌های هاوینگ قبلی، این محتمل‌ترین پیش‌بینی ما برای بیت کوین قبل از هاوینگ بعدی است: BTC در 6 ماه آینده ریزش خواهد کرد و به کف قیمت خود (جایی بین 14 الی 21 هزار دلار) خواهد رسید، در ادامه اکثر سال 2023 را بین محدوده 28 هزار دلار و 40 هزار دلار نوسان خواهد کرد و تا هاوینگ بعدی دوباره روی 40 هزار دلار خواهد ایستاد.»

 

سختی استخراج بیت‌کوین به سطح ماه مارس بازگشته است

سختی شبکه بیت کوین که اکنون به شدت کاهش یافته، نشان از آن دارد که دردسرهای ماینرهای بیت کوین (به دلیل افت قیمت) تازه آغاز شده است.

سختی شبکه، به عنوان معیاری از رقابت بین ماینرها که بسته به میزان فعالیت ماینرها هر دو هفته یکبار تنظیم می‌شود، از اواخر ماه ژوئن رو به کاهش است و اکنون به سطحی رسیده که از ماه مارس تاکنون دیده نشده بود. این یعنی ماینرها از شبکه خارج شدند و دست از فعالیت کشیده‌اند.

آخرین نرخ سختی شبکه (5 درصد) به خصوص قابل توجه است و نشان از کاهش شدید فعالیت ماینرهای بیت‌کوین دارد. این بزرگ‌ترین کاهش سختی شبکه از ماه مه 2021 به شمار می‌رود و تخمین زده می‌شود که 10 روز دیگر، سختی شبکه 2 درصد دیگر نیز کاهش پیدا کند.

تنظیم سختی استخراج به عنوان مهم‌ترین فاکتور شبکه بیت کوین، با تسهیل شرایط برای ماینرها، باعث بهبود قیمت بیت کوین نیز می‌شود. هرچه سختی شبکه پایین‌تر باشد، استخراج BTC آسان‌تر خواهد بود و هزینه برق نیز پایین‌تر خواهد آمد، چراکه در این حالت در کل رقابت کمتری بین ماینرها برای استخراج BTC وجود دارد.

با این حال داده‌ها نشان می‌دهد که سودآوری بالا برای ماینرها همچنان یک مشغله فکری است. طبق گفته شرکت کریپتوکوانت (Cryptoquant)، ماینرها تنها در 24 ژوئیه 909 BTC به صرافی‌ها ارسال کردند که بیشترین میزان از 22 ژوئن محسوب می‌شود.

 

از این رو، تغییر موضع ماینرها در این هفته بعید است.

 

آیا فدرال رزرو مانع از صعود بیت کوین به 28 هزار دلار خواهد شد؟

نمای کلی فاندامنتال‌های شبکه بیت کوین. منبع: btc.com

همان‌طور که کوین تلگراف گزارش داده بود، این فقط افت قیمت بیت کوین نیست که شرایط را برای ماینرها سخت کرده است.

افت شاخص MVRV-Z

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آن‌چین (On-chain) بیت کوین به تازگی از مهم‌ترین سطح خود (صفر) عبور کرده است.

در تاریخ 25 ژوئیه (3 مرداد)، شاخص MVRV-Z بیت کوین پس از یک هفته افزایش جزئی به قلمرو منفی خود بازگشته است، افت این شاخص به این ناحیه سیگنالی از به کف رسیدن قیمت بیت کوین است.

MVRV-Z به ما نشان می‌دهد که BTC در مقایسه با ارزش منصفانه خود به اشباع خرید یا اشباع فروش رسیده است. این شاخص به دلیل دقت بالای خود در سیگنال کردن کف بیت‌کوین، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

افت این شاخص می‌تواند نشان از قریب‌الوقوع بودن ریزش بیت‌کوین باشد، ضمن اینکه خطای زمان‌بندی این شاخص حدود دو هفته است.

در ابتدای ماه ژوئیه، کوین تلگراف یک تحلیل از شاخص MVRV-Z ارائه کرد و در بدترین سناریوی خود کف قیمت 15 هزار و 600 دلاری را برای جفت ارز BTC/USD پیش‌بینی نمود.

 

احساسات بازار تغییر کرده است

بازار ارز دیجیتال در هفته گذشته یک سرخوشی غیرمنطقی را از خود نشان داد.

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال، یک افت ثابت از مثبت‌ترین سطح خود از ماه آوریل را شاهد بوده است.

امروز (3 مرداد)، این شاخص روی 30/100 قرار دارد که نشان دهنده «ترس» در بازار است، اما با این حال پنج امتیاز بالاتر از سطح «ترس شدید» است که 73 روز را در این وضعیت سپری کرده بود.

با این وجود احساسات بازار از اواسط ماه ژوئن که شاخص ترس و طمع به پایین‌ترین حد خود در 6/100 رسیده بود، به طور کامل احیا نشده است.

 

آیا فدرال رزرو مانع از صعود بیت کوین به 28 هزار دلار خواهد شد؟

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×