» آرشیو اخبار » خروج شاخص ترس و طمع بیت کوین از منطقه ترس، بعد از 9 ماه
بیت کوین

خروج شاخص ترس و طمع بیت کوین از منطقه ترس، بعد از 9 ماه

26 دی 1401 5

شاخص پرکاربرد ترس و طمع بیت کوین پس از چندین ماه قرارگیری در منطقه ترس، روزهای آخر هفته به قلمروی خنثی وارد شد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شاخص پرکاربرد ترس و طمع بیت کوین پس از چندین ماه قرارگیری در منطقه ترس، روزهای آخر هفته به قلمروی خنثی وارد شد. روز 15 ژانویه (25 دی)، این شاخص به سطح 52 در منطقه خنثی رسید، که بالاترین سطح ثبت شده آن از 5 آوریل (16 فروردین) تاکنون بود. این حرکت به دنبال افزایش 24 درصدی قیمت بیت کوین طی هفت روز گذشته صورت گرفت.

گفتنی است که این شاخص ردیاب احساسات بازار، در ماه ژوئن 2022 (خرداد – تیر) به پایین‌ترین سطح چند ساله خود یعنی عدد 9 رسید. از آن زمان تاکنون این شاخص در ناحیه «ترس شدید» بین اعداد 20 تا 30 در نوسان بوده است. علاوه بر این، همانطور که قبلاً گزارش شده است، طولانی‌ترین رشته ترس شدید این معیار در اواسط سال 2022 ثبت شد.

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟

لازم به ذکر است که شاخص ترس و طمع از “حرکات و احساسات ناشی از منابع مختلف” از جمله نوسانات جاری قیمت، حرکت و حجم بازار، رسانه‌های اجتماعی و داده‌های گوگل ترندز (Google Trends) و غیره استفاده می کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مجموع داده‌های به دست آمده از این منابع برای ارائه یک عدد ساده جهت خلاصه کردن وضعیت احساسی حاکم بر بازار بیت کوین و بازار کلی رمزارزها استفاده می‌شود. به طور کلی، این معیار احساسات بازار را در 5 دسته متمایز طبقه‌بندی می‌کند که از ترس شدید تا طمع شدید متغیر است. البته مورد دوم از اکتبر 2021 (مهر 1400) تاکنون دیده نشده است.

ناگفته نماند که در زمان نگارش این مطلب، شاخص ترس و طمع بازار به سطح 45 بازگشته است، که آن را در منطقه “ترس” قرار می‌دهد و حاکی از آن است که اعتماد هنوز به طور کامل به بازار بازنگشته است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص ترس و طمع بیت کوین

در همین حال، بیت‌کوین با پشت سر گذاشتن یک روند افزایشی 12 روزه در این ماه، دومین دوره طولانی رشد در تاریخ خود را تجربه کرد. این دارایی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 28 درصد افزایش یافته است و تمام ضررهای ناشی از سقوطی که پس از فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال اف تی ایکس (FTX) در اوایل نوامبر 2022 (اواسط آبان) تجربه کرده بود را از بین برد.

این مومنتوم عظیم حرکت بزرگی را در اندیکاتورهای تکنیکالی مانند RSI (شاخص مقاومت نسبی) ایجاد کرده است؛ چرا که در بازه زمانی روزانه به بالاترین سطح خود طی چهار سال گذشته رسیده است. ارقام بالای اندیکاتور RSI می‌تواند نشان دهد که یک دارایی بیش از حد خرید شده و باید اصلاح شود.

«بالاترین سطوح RSI در چهار سال اخیر در نمودار روزانه بیت کوین مشاهده شد. سه مرتبه قبلی که این اندیکاتور به سطح 90 رسیده بود، به این شرح است: بار اول قبل از اصلاح منفی 12 درصدی، بیت کوین 18 درصد دیگر به رشد خود ادامه داد. بار دوم، بعد از 16 درصد رشد دیگر، شاهد اصلاحی 21 درصدی بود و بار سوم بدون هیچ دستاورد بیشتری، 31 درصد افت پیدا کرد.»

بسیاری از تحلیلگران حرکت اخیر را یک تله گاوی می‌دانند، اما بسته شدن کندل هفتگی در منطقه سبز با قاطعیت تمام باعث شده است که برخی به این باور برسند که این حرکت می‌تواند ادامه داشته باشد.

پیتر برانت (Peter Brandt)، معامله‌گر حرفه‌ای و مفسر نمودار، روز 16 ژانویه (26 دی)، در توییتی به بررسی همین موضوع پرداخت و گفت:

«هر احمقی می‌تواند در مورد بازارهای مالی حدس‌های عجیبی بزند، پس این فقط پیش‌بینی من است. در واقع، هیچ‌کس سرنخی ندارد که با قاطعیت بفهمد در هر بازار مشخصی چه کارهایی انجام خواهد شد.”

بر اساس اطلاعات وبسایت کوین‌گکو (CoinGecko)، بیت کوین در زمان نگارش این مطلب با 2.2 درصد افزایش روزانه با قیمت 21 هزار و 141 دلار معامله می‌شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×