» آرشیو اخبار » بهترین پلتفرم‌های 5 حوزه ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری
آیا زمان خرید فرا رسیده؟ بهترین پلتفرم‌های 5 حوزه ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

بهترین پلتفرم‌های 5 حوزه ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

25 تیر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در ریزش اخیر بازار قیمت ارزهای دیجیتال به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود کاهش یافته است و اکنون این سؤال مطرح شده است که بهترین پلتفرم‌های بازار در حوزه‌های مختلف برای خرید یا به اصطلاح «انباشت» کدام هستند.

شناسایی‌ بهترین پلتفرم‌های بازار

عجیب است که یک سری افراد برای شروع رکود بازار ارز دیجیتال لحظه شماری می‌کنند، اما این دقیق همان زمانی است که توسعه‌دهندگان و سازندگان پروژه‌ها می‌خواهند از شرایط عاری از فشار بازار نزولی بهره ببرند، ضمن آنکه بازار نیز به دنبال خرید و سرمایه‌گذاری در قیمت‌های نازل هستند.

همان‌طور که اغلب گفته می‌شود، بازارهای نزولی بهترین زمان برای خرید و انباشت است، لذا اکنون وقت آن است که بررسی‌ کنیم که کدام پلتفرم‌ها در حوزه‌های مختلف پتانسیل این را دارند که در بازار صعودی بعدی رکوردهای قیمتی جدید ثبت کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به بهترین پلتفرم‌های بازار برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف بلاکچین در حالی که قیمت‌ها نازل است و تقاضای زیادی وجود ندارد.

پروتکل‌های لایه 1

پروتکل‌های لایه 1 (L1) مانند بیت‌ کوین (BTC) و اتریوم (ETH) بستری را تشکیل داده‌اند که اکثر ارزهای دیجیتال بر روی آن ساخته شده‌ است و بقای دیگر حوزه‌های بازار اساساً به وجود آن‌ها وابسته است.

همان‌طور که حتماً می‌دانید، در حال حاضر، راهی برای راه‌اندازی پروتکل‌های دیگر روی شبکه بیت کوین وجود ندارد و اتریوم نیز از نظر مقیاس پذیری دارای محدودیت‌های شناخته شده‌ای است که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها و زمان پردازش تراکنش‌ها شود.

با توجه به این عوامل، فرصت قابل توجهی برای سایر پروتکل‌های لایه 1 ایجاد شده است تا جایگاه خود را تثبیت کرده و بخش زیادی از سهم بازار را از آن خود کنند. «مجموع درآمد ایجاد شده» توسط یک پروتکل یکی از معیارهایی است که می‌تواند برای تعیین اینکه کدام شبکه بیشترین میزان استفاده را دارد مورد استفاده قرار گیرد.

 

آیا زمان خرید فرا رسیده؟ بهترین پلتفرم‌های 5 حوزه ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

مجموع درآمد بلاکچین‌های برتر لایه یک در 180 روز گذشته. منبع: Token Terminal

 

بر اساس داده‌های توکن ترمینال (Token Terminal)، پنج پروتکل برتر لایه 1 از نظر مجموع درآمد در 180 روز گذشته، به استثنای بیت کوین و اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس (BNB)، اولانچ (AVAX)، هلیوم (HNT)، فانوتوم (FTM) و سولانا (SOL) هستند.

پروتکل‌های لایه 2

همان‌طور که در بخش فوق ذکر شد، شبکه اتریوم از نظر مقیاس‌پذیری دارای محدودیت‌هایی است که تا اجرای به‌روز رسانی آتی مرج (Merge) حل نخواهد شد و این به پروتکل‌های لایه ۲ امکان می‌دهد تا با کمک به کاهش بار پردازشی بلاکچین اتریوم، مشکل این شبکه را برطرف کنند.

بر اساس وب‌سایت L2Beat که آمار برترین شبکه‌های لایه 2 اتریوم را ردیابی می‌کند، آربیتروم (Arbitrum) از نظر ارزش کل سرمایه قفل شده (TVL) در رتبه اول قرار دارد و پس از آن اپتیمیزم (Optimism) و دی وای دی اکس (dYdX) قرار دارند.

 

آیا زمان خرید فرا رسیده؟ بهترین پلتفرم‌های 5 حوزه ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

هشت شبکه لایه 2 برتر از لحاظ ارزش کل سرمایه قفل شده در شبکه (TVL). منبع: L2Beat

 

یکی از شبکه‌هایی که به طرز مشکوکی از لیست ارائه‌شده توسط L2Beat کنار گذاشته شده است، اما از نظر تعداد کیف پول‌های فعال و پروتکل‌های راه‌اندازی شده، همچنان محبوب‌ترین شبکه L2 است، پالیگان (MATIC) است که طبق داده‌های DefiLlama در حال حاضر دارای TVL 1.59 میلیارد دلاری است.

در رابطه با بلاکچین بیت کوین، برترین شبکه لایه دویی که در حال حاضر شاهد افزایش جریان ورودی (سرمایه) است، شبکه لایتنینگ (Lightning Network) است، اما هیچ توکنی در این پروتکل وجود ندارد. به جای آن، کاربران می‌توانند اگر می‌خواهند از این شبکه پشتیبانی کنند و همچنین درآمد منفعلانه داشته باشند، یک گره (Node) را اجرا کنند.

حوزه بازی

بخش بازی در اکوسیستم بلاکچین ثابت کرده است که یکی از انعطاف‌پذیرترین بخش‌ها از نظر جذب کاربران در طول زمستان فعلی بازار ارزهای دیجیتال است.

ظهور بازی‌های «بازی کن جایزه ببر» یا Play To Earn مانند اکسی اینفینیتی (AXS) باعث شد قابلیت‌های بازی‌های مبتنی بر بلاکچین در طول بازار صعودی سال 2021 برجسته شود و بسیاری از پروژه‌های To Earn مانند move-to-earn و learn-to-earn ساخته شوند.

داده‌های وب‌سایت دپ‌رادار (DappRadar) نشان می‌دهد که بهترین پلتفرم‌های گیم از نظر شمار کاربران فعال عبارت‌اند از (الین ورلدز) Alien Worlds، اسپلینترلندز (Splinterlands) و فارمرز ورلد (Farmers World) که همگی روی شبکه WAX اجرا می‌شوند، در حالی که اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) برترین بازی از نظر ارزش دارایی‌های قفل شده در قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود.

 

آیا زمان خرید فرا رسیده؟ بهترین پلتفرم‌های 5 حوزه ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

شش بازی برتر از نظر شمار کاربران فعال در حال حاضر. منبع: DappRadar

 

تعدادی از بازی‌های دیگر نیز هستند که هنوز در دست ساخت قرار دارند، اما با این وجود توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند، از جمله ایلوویوم (Illuvium) و اوه گوچی (Aavegotchi) و همچنین توکن‌هایی که متعلق به بلاکچین‌های گیمینگ هستند از جمله انجین کوین (ENJ)، گالا (GALA) و اولترا (UOS).

بهترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی

یکی از بخش‌های حوزه بلاکچین که هنوز جایگاه خود را به طور قابل‌توجه تثبیت نکرده، اما شانس خوبی برای کمک به افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال خواهد داشت، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مشابه توییتر، فیس‌بوک یا ردیت است.

پروژه‌های پیشتاز قبلی در بخش شبکه‌های اجتماعی عبارت‌اند از استیم (Steam) و شاخه‌های جامعه‌محور آن هایو (Hive)، اما در واقع هیچ‌یک از این پروتکل‌ها تا به امروز مورد پذیرش گسترده قرار نگرفته‌اند.

گرچه هیچ پروتکلی تاکنون موفق نشده کاربران زیادی را برای طولانی مدت به خود جذب کند، اما اتفاقات رخ داده در فضای خارج از بلاکچین از جمله خرید توییتر توسط ایلان ماسک نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی همچنان به یک پلتفرم متمرکز بر جامعه با دسترسی آزاد نیاز دارند.

 

 

بهترین پلتفرم‌های متاورس و NFT

آخرین بخش به دلیل جذابیت گسترده آن بین کاربران عمومی و تلاش‌هایی که در حال حاضر برای ادغام آن در زندگی روزمره در حال انجام است، قطعاً ارزش توجه را دارد.

برای کمک به ساده‌تر شدن مسئله، این‌طور باید بگوییم که متاورس یک نمایش واقعیت مجازی از تمام داده‌ها و تعاملاتی است که در اینترنت رخ می‌دهد و بر بستر بلاکچین ساخته شده است.

اگرچه مفهوم متاورس هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما به موضوعی محبوب در بین اهالی حوزه ارز دیجیتال تبدیل شده است و در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را از برخی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای جهان جذب خود کرده است.

علاوه بر متاورس، پلتفرم‌هایی که در ایجاد و راه‌اندازی توکن‌های بی همتا (NFT) تخصص دارند نیز ارزش توجه کردن را دارند زیرا در سال‌های اخیر ثابت شد که بخش NFT در بین عموم مردم محبوب است.

در حال حاضر بهترین پلت‌فرم‌های متاورس و NFT از لحاظ شمار کاربران و توسعه یافتگی عبارت‌اند از سندباکس (SAND)،  دیسنترالند (MANA) و ایپ کوین (APE).

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×