» ارز دیجیتال » EIP-4844 چیست؟
EIP-4844

EIP-4844 چیست؟

6 آذر 1401 13

شبکه اتریوم به طور مداوم در حال تحول است و پیشنهادات فنی زیادی در طول سال ها ارائه شده است. یکی از این پیشنهادات EIP-4844 است که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) معرفی شده که بر تکنیک شاردینگ تمرکز دارد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شبکه اتریوم به طور مداوم در حال تحول است و پیشنهادات فنی زیادی در طول سال ها ارائه شده است. یکی از این پیشنهادات EIP-4844 است که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) معرفی شده که بر تکنیک شاردینگ تمرکز دارد.

در اینجا توضیحی ساده از پیشنهاد بسیار فنی اتریوم که شبکه را برای همه کاربران قابل دسترس‌تر می‌کند، آورده شده است.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

EIP چیست؟

پیشنهادهای بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposals) یا به اختصارEIP، پیشنهادهایی هستند که توسط برنامه نویسان برای اکوسیستم ارسال می‌شوند و هدف آنها ایجاد استانداردهای جدید و افزودن ویژگی‌های خاص به شبکه اتریوم است.

EIPها مشخصات فنی هستند که تغییرات پیشنهادی را توصیف کرده و به عنوان “منبع حقیقت (source to truth)” برای جامعه عمل می‌کنند. هر عضو جامعه می‌تواند یک EIP ایجاد کند. اگر تصمیم به انجام این کار دارید، باید EIP1 را که حاوی دستورالعمل‌هایی برای ایجاد EIP است، بررسی کنید.

همانطور که می‌دانید، اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر یافت. این تغییر، زمان زیادی برد که شامل بسیاری از مراحل واسطه نیز بود و EIPها هم جزو برخی از این مراحل بودند.

EIP-4844

به عنوان مثال، یک EIP باید حاوی توضیحات فنی مختصری از ویژگی و استدلال آن باشد. مولف EIP مسئول ایجاد اجماع در جامعه و مستندسازی نظرات مخالف است. به دلیل الزامات فنی برای ارسال یک EIP که به خوبی شکل گرفته است، بسیاری از نویسندگان EIP، توسعه دهندگان برنامه یا پروتکل هستند. یکی از EIPهای بحث برانگیز، EIP-4844 است که برخی از برنامه‌نویسان اکوسیستم اتریوم از جمله ویتالیک بوترین را درگیر کرد. هدف این EIP ایجاد یک روش کارآمدتر برای سازماندهی داده‌های تراکنش در بلاکچین اتریوم است.

 

دنک‌شاردینگ (Danksharding) چگونه کار می‌کند؟

دنک‌شاردینگ یک طرح شاردینگ برای اتریوم است که ساده سازی‌های قابل توجهی را در نحوه مدیریت داده‌های تراکنش توسط اعتبارسنجی‌ها ارائه می‌کند.
مفهوم دنک‌شاردینگ در EIP-4844 معرفی شده است. نام “دنک‌شاردینگ” از “Dank”، مخفف دانکراد فیست (Dankrad Feist)، یکی از مشارکت کنندگان اصلی این پیشنهاد گرفته شده است.

برخلاف پروتکل‌های شاردینگ قدیمی، دنک‌شاردینگ، بازار دارای فیِ ادغام شده را معرفی می‌کند. دنک‌شاردینگ به جای داشتنِ تعداد ثابتی از شاردها با بلوک‌های متمایز و پیشنهادکنندگان بلوک متمایز، تنها یک پیشنهاد دهنده دارد که همه تراکنش‌هایی که وارد آن اسلات می‌شوند را انتخاب می‌کند.

EIP-4844

مفهوم جداسازی پیشنهاد دهنده/سازنده (proposer/builder separation) یا به اختصار PBS برای جلوگیری از الزامات بالای سیستم برای ولیدیتورها معرفی شده است. یک دسته خاص به نام سازندگان بلوک (block builders) می‌توانند بدلیل حق انتخاب محتویات اسلات، (بصورت چیزی شبیه به مزایده) اعلام قیمت بکنند. پیشنهاد دهنده فقط نیاز دارد که هدر معتبر (valid header) همراه با بالاترین پیشنهاد قیمت را انتخاب کند.

فقط سازنده بلوک می‌تواند کل بلوک را پردازش کند. پروتکل‌های اوراکل که بصورت غیرمتمرکز شخص ثالث هستند نیز امکان ایجاد یک سازنده بلوک توزیع شده را دارند. همه ولیدیتورها و کاربران می‌توانند بوسیله نمونه‌گیری از دسترسی پذیری دیتا، بلوک‌ها را به‌طور مؤثر تأیید کنند.

EIP-4844 چیست؟

EIP-4844

EIP-4844 که به عنوان پیشنهاد اولیه پروتو-دنک‌شاردینگ (proto-danksharding) هم شناخته می‌شود، توسط ویتالیک بوترین به همراه برنامه نویسان دیگری از اکوسیستم اتریوم ایجاد شد. هدف اصلی EIP-4844، کاهش گس فی در شبکه است، به ویژه برای راه حل‌های رول‌آپ (rollup)، بدون به خطر انداختن عدم تمرکز. راه‌حل‌های رول‌آپ، مانند آربیتروم (Arbitrum) و آپتیمیزم (Optimism)، می‌توانند هزینه‌های گس را از 100 تا 1000 برابر کاهش دهند.

EIP-4844

پیشنهاد EIP-4844 به عنوان یک راه حل موقت تا زمانی که آپدیت اتریوم 2.0 کامل شود، در نظر گرفته شده است. این پیشنهاد روش جدیدی را برای کمک به تقسیم اطلاعات مورد نیاز در یک تراکنش، مانند قوانین تأیید و همچنین فرمت تراکنش، بدون اجرای هیچ گونه شاردینگ را توضیح می‌دهد.

EIP-4844

مهمترین ویژگی EIP-4844 چیزی به نام بلاب (blob) است که نوع جدیدی از تراکنش به شمار می‌رود. بلاب شبیه به تراکنش‌های معمولی است، اما تنها یک قطعه اضافی از دیتا را حمل می‌کند. قطعه های دیتا یا بلاب‌ها، بسته های بزرگی از دیتا هستند (حدود 125 کیلوبایت)، اما اجرای این نوع تراکنش نسبت به یک کال‌دیتا (calldata) با همان حجم از اطلاعات، ارزان تر است. با این حال، دیتای ذخیره شده در یک بلاب برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) قابل دسترسی نیست و فقط می‌تواند آن را ببیند، اما نمی تواند آن را تأیید کند.

این بلاب‌ها توسط ولیدیتورها و کاربران، قابل دانلود هستند. پهنای باند دیتا، برای یک اسلات، در پروتو-دنک‌شاردینگ به 1 مگابایت (به جای 16 مگابایت) محدود شده است. این تغییر در نحوه انتقال دیتا تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند که به مساله مقیاس پذیری که همه ما در مورد اتریوم با آن آشنا هستیم، می‌پردازد. با پذیرش پیشنهاد EIP-4844 این دیتا از بلاب‌ها، حاوی مقدار مصرف گس برای تراکنش‌های معمولی اتریوم نیست. با پذیرش پیشنهاد EIP-4844، داده‌های بلاب‌ها در خصوص مصرف گس برای تراکنش‌های معمولی اتریوم نیست.

 

تاثیر EIP-4844 (پروتو-دنک‌شاردینگ)

بلاکچین اتریوم برای پذیرش تراکنش‌هایِ تا 90 کیلوبایت از هر فضای بلوکی، طراحی شده است. اگر مدل هزینه گس اصلاح شود، حداکثر اندازه یک بلوک می‌تواند 18 مگابایت باشد. اما این مدل برای کاربران و اعتباردهندگان بسیار گران است. با این حال، یک بازار کارمزد پویا می‌تواند به تراکنش‌های بیشتر بدون فشار آوردن به شبکه کمک کند. یکی از این پیشنهادها EIP-1559 بود که یک سیستم ترکیبی بین هزینه پایه و نکاتی است که ماینرها را تشویق می‌کند و اتر را با هر تراکنش شبکه می‌سوزاند.

برای افزودن به سیستم موجود، EIP-4844 محدودیتی برای حداکثر تعداد بلاب‌هایی که در یک بلوک گنجانده می‌شود، معرفی می‌کند. اینها در لایه اجماع (گره یا نودهای بیکن (beacon)) ذخیره می‌شوند و آنها فقط به تایید EVM نیاز دارند.

نکته مهم دیگر افزایش اندازه بلوک و نتیجه‌ای است که ممکن است روی اعتبارسنجی‌ها داشته باشد. هر اعتبارسنجی به قابلیت‌های سخت‌افزاری بیشتری نیاز دارد، زیرا داده‌های بلاکچین که باید ذخیره شوند می‌توانند تا 2.5 ترابایت در سال اضافه کنند. یک راه ممکن برای کاهش نیاز به ذخیره سازی، حذف داده‌های بلاب پس از یک زمان معین است.

 

نقشه راه EIP-4844

– EIP-4844 در رویداد دنور اتر (ETH Denver) معرفی و آزمایش شد.
– پس از استقرار موفقیت آمیز EIP-4844 در لایه اجرا، در لایه اجماع اتریوم مستقر شد.
– پروتو-دنک‌شاردینگ در هاردفورک شانگهای اتریوم اجرا شد.

EIP-4844

EIP-4844 چگونه به کاربران کمک می‌کند؟

جامعه از EIP-4844 به عنوان راه حل “stop-gap” (بصورت موقت) یاد می‌کند. برای کاهش بار حجم معاملات در حال افزایش به کار می‌رود و با کاهش هزینه‌های گس، کاربران و شبکه این تغییر را احساس خواهند کرد.

تراکنش‌های بلاب توسط EIP دقیقاً در همان فرمتی معرفی می‌شوند که انتظار می‌رفت در مشخصات نهایی شاردینگ وجود داشته باشند. این حرکت اجازه می‌دهد تا جمع‌آوری‌ها تا 2 مگابایت در هر اسلات مقیاس شوند. یک بازار هزینه جداگانه وجود دارد که اجازه می‌دهد تا هزینه‌ها بسیار کم باشد، در حالی که استفاده از سیستم محدود است.

در نظر گرفته شده است که شکاف‌های مقیاس‌بندی رول‌آپ به‌طور موقت مشکلات مقیاس‌بندی را بدون اضافه کردن بار توسعه برطرف می‌کنند (برای مجموعه‌هایی که می‌خواهند از این تخفیف بهره ببرند). در حال حاضر رول‌آپ‌ها از کال‌دیتا استفاده می‌کنند، اما در آینده دیگر گزینه استفاده از کال‌دیتا را نخواهند داشت. داده‌های شارد یا خرد شده، که به عنوان “بلاب” هم شناخته می‌شوند، ارزان‌تر خواهند بود. رول‌آپ‌ها باید حداقل یک بار سیستم پردازش داده خود را ارتقاء دهند.

از این رو، دو راه برای اعمال این راه حل توقف شکاف وجود دارد؛ اولین مورد کاهش گس فی مربوط به کال‌دیتای موجود است. مورد دوم این است که قالب یا فرمتی را انتخاب کنید که برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده می‌شود، اما هنوز آن را شارد نکرده‌اید و این دقیقاً همان چیزی است که EIP-4844 به ارمغان می‌آورد.

EIP-4844 شامل موارد زیر است:

– یک نوع تراکنش جدید، که برای “شاردینگ کامل” مورد نیاز است.
– تمام منطق لایه اجرایی مورد نیاز برای شاردینگ کامل
– کلیه منطق تایید متقابل اجرا/اجماع مورد نیاز برای شاردینگ کامل
– جداسازی لایه‌ها بین تایید بلوک بیکن و بلاب‌های نمونه گیری از دسترسی پذیری دیتا
– منطق بلوک بیکن برای شاردینگ کامل مورد نیاز است.
-گس فیِ خودتنظیم و مستقل برای بلاب‌ها

توجه داشته باشید که EIP-4844 فقط در مورد فرمت‌های تراکنش و قوانین تأیید صحبت می‌کند و در خصوص اجرای این مکانیسم شاردینگ جدید نمی‌باشد. اما زمانی که این EIP پیاده سازی شود، کاربران از هزینه تراکنش‌های کمتری بهره‌مند خواهند شد.

EIP-4844

آیا EIP-4844 به مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم کمک می‌کند؟

آن‌چه به نظر می‌رسد، پروتکل‌های جمع‌آوری اتریوم شاهد کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تراکنش خواهند بود و این می‌تواند دنیای جدیدی را برای سرمایه‌گذاران کوچک‌تر و تازه‌کارها بگشاید.
پیشنهادهای بهبود اتریوم (EIP) مانند EIP-4844 راه را برای یک شبکه مقیاس پذیر و کارآمد هموار می‌کند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: BeInCrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×