» آرشیو اخبار » «سولانا» به خودت بیا

«سولانا» به خودت بیا

12 خرداد 1401 6

به گزارش واحد ترحمه گذارنیوز، شبکه سولانا سال خوبی را سپری نمی‌کند زیرا در طول 12 ماه گذشته حداقل 7 بار دچار خاموشی کامل یا جزئی شده است.

با توقف تولید بلوک در ساعت 21:25 در روز چهارشنبه به افق تهران، مجدداً یک باگ، باعث آفلاین شدن بلاکچین سولانا شد که این خاموشی، حدود چهار ساعت و نیم به طول انجامید و در نهایت ولیدیتورها توانستند شبکه اصلی را در حدود ساعت 01:00 بامداد امروز دوباره راه‌اندازی کنند.

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، یکی از بنیان‌گذاران سولانا لبز (Solana Labs) در توییتی توضیح داد:

تبلیغات جام جهانی قطر

« دستورالعمل نانس تراکنش پایدار باعث شد که بخشی از شبکه، این بلوک را نامعتبر بداند و هیچ اجماعی حاصل نشد.»

“نانس تراکنش پایدار” به مکانیزمی اشاره دارد که بر اساس اسناد رسمی سولانا به طول عمر کوتاه و معمول هشِ بلوکِ تراکنش‌ها می‌پردازد. یک باگ در این ویژگی باعث شد تا گره ها (Node) خروجی‌های متفاوتی که منجر به شکست در اجماع شده است را تولید کنند و در نهایت باعث از کار افتادگی و خاموشی در آخرین دور مذکور ‌شوند.

شبکه مذکور با غیر فعال شدن این ویژگی مجدداً راه‌اندازی شد و یاکوونکو اضافه کرد که رفع این ایراد «در اسرع وقت برطرف خواهد شد.»

طبیعتاً، واکنش نسبتاً زیادی از طرف جامعه با نظراتی این چنینی، وجود داشت:

«سولانا به خودت بیا. ما می بایست قبل‌تر از این مرحله گذر کرده باشیم. من یکی از معتقدین بزرگ به این شبکه‌ام اما در این مرحله حتی به آن شک دارم.»

طبق گفته کوین‌گِکو (CoinGecko)، قیمت SOL ضربه بزرگی را متحمل شده و در طی 12 ساعت گذشته تقریباً 14% کاهش یافته و به زیر 40 دلار رسیده است. توکن اصلی این شبکه اکنون 85% از بالاترین قیمت نوامبر 2021 یعنی 260 دلار، کاهش یافته و با ارزش بازاری کسب کرده از جمع 10 توکن برتر خارج می‌شود.

به گفته ردیاب آپ‌تایم شبکه (network uptime tracker)، سولانا که اغلب به عنوان “قاتل اتریوم” شناخته می‌شود، حداقل از سپتامبر 2021 که فقط در همان ماه، 2 بار دچار قطعی‌های مربوط به حملات اِنکار سرویس (denial of service) شد، هفت بار به‌ طور کامل یا جزئی خاموش بوده است.

بلاکچین سولانا در ماه ژانویه با مشکلاتی مواجه شد که از 31 روز در ماه به مدت 9 روز آن را دچار اختلال در خدمات و کاهش عملکرد بود. معاملات تکراری، عامل قطعی دوم در ماه ژانویه عنوان شد. در اواخر آوریل و اوایل ماه مِی، سولانا دوباره برای تقریباً 8 ساعت از کار افتاد زیرا ربات‌های ضرب NFT، شبکه را تحت تأثیر قرار داده بودند.

علاوه بر این، ساعت بلاکچین سولانا کُند است و 30 دقیقه از زمان دنیای واقعی عقب‌تر است. صفحه وضعیت شبکه خاطر نشان می‌کند که: «مولفه زمانِ آن‌چین (on-chain) به دلیل آنکه زمان های بلوک از حد معمولی طولانی‌تر هستند، به نسبت زمان واقعی، عقب‌تر است.»‌

مترجم: سید هادی سید سجادی

‌‌‌منبع: cointelegraph

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×